Jadransko-jonska autocesta od Ploča neće se graditi kroz Hrvatsku nego preko juga BiH, što je danas potvrdio i ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić. Neki bi Dubrovčani možda mogli pomisliti da je to loša vijest, no profesor na Fakultetu prometnih znanosti Ivan Dadić i dubrovački gradonačelnik Andro Vlahušić pojašnjavaju zašto smatraju da je baš to rješenje najbolje za Hrvatsku
Dio Jadransko-jonske autoceste, koji bi trebao povezivati Sloveniju i Hrvatsku sa BiH, Crnom Gorom, Albanijom i Grčkom, neće se graditi preko Dubrovačko-neretvanske županije nego Popovog polja u BiH. Zaobilaženje Dubrovnika na prvi pogled moglo je zazvučati kao problem i nova amputacija hrvatskog juga od ostatka zemlje, no stručnjak tu tezu demantira.
'Autocesta preko BiH spasit će jug od devastacije'
Profesor specijaliziran za teoriju organizacije prometnih tokova na Fakultetu prometnih znanosti Ivan Dadić za tportal.hr kaže da je ideja izbjegavanja gradnje na jugu Hrvatske dobra ideja za koju on osobno zna već neko duže vrijeme i nije mu jasno zašto je uopće bila zaboravljena: 'Dobro je da ta autocesta prolazi kroz Popovo polje jer bi se inače devastirao južni dio Hrvatske i neretvanska dolina. To je kvalitetna turistička destinacija. Kad bi tamo bila autocesta, barem bi sto metara oko nje bilo sve uništeno.'
Osim turističke i ekološke perspektive, Dadić kaže da bi Jadransko-jonska autocesta ipak dobro povezivala jug zemlje jer bi iz BiH prema dubrovačkom području imala čak tri priključka: 'Kada bi se napravili sjeverni, sjeverozapadni i južni ulazi direktno do Dubrovnika, taj kraj prometno ne bi ništa izgubio. Baš naprotiv...'
Dadić kaže da Hrvatska treba shvatiti da mora surađivati i živjeti sa susjednim BiH i Crnom Gorom: 'Za desetak godina i oni će biti u Europskoj uniji. Puno to znači za Hrvatsku. Posebno će nam dobroga donijeti krak autoceste iz Albanije prema Bugarskoj i Turskoj. Na našim autocestama bit će puno više prometa, a lakše će nam dolaziti i turisti iz drugih zemalja s juga Europe.'
'Ova autocesta je pun pogodak!'
Kaže da bi bila prava šteta kada se ovaj projekt ne bi dovršio: 'Često nam treba puno vremena u Hrvatskoj da shvatimo što je za nas zapravo dobro. Ne možemo živjeti sami. Hrvatska bi još morala izgraditi pravac od Rijeke preko Žute lokve, Crikvenice i Senja prema jugu. Ova autocesta može biti pun pogodak, a mogla bi se završiti za pet do 10 godina.'
Dadić kaže da Hrvatska ovim planom, makar bi cesta južnim dijelom vodila preko BiH, nema što izgubiti: 'Najviše će dobiti Crna Gora i Albanija, ali Hrvatska isto tako. Zaista ne znam zašto ovo nismo ranije planirali, očito je došao nekakav poticaj izvana da se stara ideja reanimira i mislim da je to jako dobro.'
Vlahušić: Ovo je najbolja moguća odluka!
Gradonačelnik Dubrovnika Andro Vlahušić praktički je u euforiji od oduševljenja idejom: 'Ovo je najbolja odluka za Dubrovnik što postoji! Autocesta neće prolaziti kroz sela i razdvajati ih sa 70 kilometara koridora preko kojeg bi dnevno prelazilo 10 tisuća vozila. Jer, vidite, to će biti glavna poveznica zapadne Europe sa Grčkom i Turskom. Nema ozbiljne države koja bi grad poput Dubrovnika tako izložila.'
Vlahušić naglašava da je to dobra ideja i zato što Hrvatska, u gradnji autoceste koja će povezati Dubrovnik s ostatkom regije, neće sudjelovati svojim novcem: 'To će graditi BiH jer se cesta nalazi u njihovoj državi. Imat ćemo tri kratka spoja sa županijom i to je dovoljno. Inače bismo mi devastirali područje i potrošili sedam do 10 milijardi kuna za nastavak autoceste.'
Venecija - Dubrovnik - Atena
Gradonačelnik Dubrovnika tvrdi da se on zalagao za tu ideju još kod bivšeg premijera Ive Sanadera. Kao argument također ističe činjenicu da bi BiH i Crna Gora ubrzo trebale biti u EU pa da granice ionako neće postojati. 'Dubrovnik bi tim koridorom i gradnjom koridora 5C od Baltika do Ploča mogao postati city break destinacija bez ulaganja hrvatskog novca. Mogli bismo biti u krugu dva sata od Tirane, Podgorice, Prištine, te povezani s Venecijom i Atenom', kaže oduševljeno Vlahušić.