IZGUBLJENI U PRIJENOSU

Karikature Charlie Hebdoa o genocidu podigle buru u BiH

15.01.2015 u 15:41

Charlie Hebdo

Izvor: Screenshot / Autor: Klix.ba

Bionic
Reading

Bosanskohercegovački mediji problematiziraju tri karikature koje je francuski satirički časopis Charlie Hebdo objavio na temu njihove zemlje. Na pojedinim portalima i društvenim mrežama pojavilo se niz interpretacija članka portala Klix.ba koji je u originalu naslovljen 'Charlie Hebdo na svoj način skretao pažnju na ratne strahote u BiH'

'Karikature časopisa Charlie Hebdo o Bosni i Hercegovini od 1992. do 1996. osvrtale su se na tišinu Zapada. Novinari su koristili terapiju šoka kako bi bezbrižne građane Francuske obavještavali o tome što se događa u našoj zemlji', stoji u članku portala Klix.ba objavljenom još 9. siječnja, dva dana nakon masakra u redakciji francuskog lista. Taj članak, skraćen, preopremljen i selektivno interpretiran, ovih dana žari i pali medijima i društvenim mrežama u regiji.

Broj 127, 30. studenog 1994.

Mjesec dana prije Božića 1994. objavljeno je 127. izdanje časopisa na kojem je prikazana šokantna karikatura koja je prikazivala izlog sa dijelovima ljudskog tijela, među kojima se ističu genitalije, piše Klix.ba.

Iznad izloga piše 'Igračke', a dječak s majkom pokazuje na izlog dućana govoreći 'E ovo sam baš tražio od Djeda Mraza'. Ovaj broj Charlie Hebdoa objavljen je u vrijeme shopping groznice u Parizu, a bezbrižni Francuzi su u trafikama mogli vidjeti kako to izgleda prodavaonica u Bosni i Hercegovini te što su djeca u BiH mogla očekivati – ništa osim najvećih strahota rata.

Broj 212, 10. srpnja 1996.

Tri dana nakon što su počela prva iskapanja masovnih grobnica u Srebrenici i oko nje, a pod jurisdikcijom Međunarodnog kaznenog suda za bivšu Jugoslaviju, Charlie Hebdo objavio je izdanje koje je na naslovnici imalo nesvakidašnju karikaturu.

Na slici je prikazan turist sa svinjskim nosom dok leži na iskopanoj masovnoj grobnici u pijesku. Iznad nje stoji slogan iz studentskih protesta u Francuskoj iz 1969. 'Sous les paves la plage' ili u doslovnom prijevodu 'Ispod pločnika je plaža'.

'Riječ je o satiričnoj metafori. Studenti su 1969. policiju gađali kamenim blokovima ispod kojih je bio pijesak. Podizanje kamena simbolika je podizanja 'jadnog društva' ispod kojeg leži oslobađanje koje predstavlja pijesak. Charlie Hebdo iskoristio je poznatu francusku metaforu na slučaju Srebrenice, gdje se ispod prividnog oslobođenja nalazi smrt – masovna grobnica', piše Klix.ba.

Broj 29, 13. siječnja 1993.

Karikatura iz siječnja 1993. odnosi se na mašineriju silovanja u ratu u Bosni i Hercegovini. Slika prikazuje vojnika koji siluje stotine žena.

Umoran od zločina on koristi poznati slogan s demonstracija iz 1969. 'Halte aux cadences infernales' koji se odnosi na 'Protivljenje paklenim normama proizvodnje', aludirajući da 'siluje više nego što može'.

Ironično i snažno, Charlie Hebdo skreće pažnju na izvještaje iz Bosne i Hercegovine koji su govorili o masovnim silovanjima koja su počinili pripadnici Vojske Republike Srpske.