Američki tjednik Newsweek objavio je godišnju ljestvicu najzelenijih tvrtki koje, za razliku od vlada, intenziviraju ekološke projekte, čak i u uvjetima posrnule ekonomije
Kada je Newsweek prije dvije godine objavio svoj prvu rang ljestvicu najzelenijih tvrtki, klimatske promjene bile su visoko među prioritetima javnosti. Zastupnički dom američkog Kongresa usvojio je zakon o čistoj energiji i sigurnosti, a najveće svjetske ekonomije bile su pred povijesnim dogovorom o ograničavanju emisije stakleničkih plinova.
Tada je zapelo. UN-ova Konferencija o klimatskim promjenama u Kopenhagenu krajem 2009. okončana je bez sporazuma, a ultrakonzervativni pokret Tea Party ispolitizirao je relevantna znanstvena istraživanja u SAD-u. Kombinacija skepticizma u Kongresu i ekonomske krize rezultirali su padom daljnje zakonodavne regulacije zaštite okoliša na dno liste prioriteta.
Zakazale su međunarodne i nacionalne institucije, ali ne i direktori korporacija koji su svjesni da redukcija potrošnje energije ne snižava samo emisiju stakleničkih plinova, već i potiče poslovne bilance.
Resursi koji su donedavno uzimani 'zdravo za gotovo' – voda, tlo, minerali i fosilna goriva – postaju sve nedostupniji i skuplji.
'Pred nas je postavljen lažni izbor: ili ćemo ostvariti financijski uspjeh ili ćemo zaštiti okoliš. Inovativnim pristupom, međutim, možemo ostvariti oboje. Ne očekujemo skore zakonodavne smjernice u SAD-u, no to ne znači da bismo trebali sjediti skrštenih ruku', kaže Mark Vachon, čelnik programa Ecomagination u tvrtki General Electric, koja se našla na 63. mjestu najzelenijih američkih kompanija.
Newsweekova rang ljestvica podijeljena je na 500 najzelenijih kompanija u SAD-u i 500 u svijetu. Podaci su prikupljeni u suradnji s dvjema vodećim tvrtkama u području istraživanja zaštite okoliša, Trucost i Sustainalytics, a kriteriji uključuju emisiju stakleničkih plinova i potrošnju vode, upravljanje zelenim projektima (smjernice, programi i inicijative za zaštitu okoliša) i transparentnost (objava poslovnih podataka).
Rezultati pokazuju da SAD zaostaje za ostatkom svijeta: IBM je na drugom mjestu, a iduća američka kompanija, Hewlett-Packard, uvrštena je tek na 15. mjesto globalne liste. Između njih našao se niz europskih tvrtki, kao i divovi iz Australije, Brazila, Indije, Kanade, Japana i Meksika. Zahvaljujući strožoj zakonskoj regulativi, europske tvrtke dominiraju i kada je u pitanju transparentnost.
MUNICH RE – Tvrtka još od 1974. godine istražuje i usklađuje poslovanje s učincima klimatskih promjena, a pokrenula je i zasebni program osiguranja za posljedice takvih promjena. U 2010. tvrtka je reciklirala 65.3 posto iskorištenog papira; godinu ranije, ured tvrtke u Munchenu uspio je neutralizirati emisiju ugljičnog dioksida, a planira se postizanje istog cilja za sve druge poslovne objekte do 2015. godine.
IBM – Čuven po određivanju korporativnih smjernica za zaštitu okoliša daleke 1971. godine, kako bi postao svjetski lider u zelenim poslovnim aktivnostima. Ispred svog vremena, IBM je, primjerice, još 1979. razvio i implementirao sigurnosne kriterije za podzemno skladištenje, dok je Američka agencija za zaštitu okoliša (EPA) tek 1985. osnovala Ured za podzemne skladišne objekte.
NATIONAL AUSTRALIA BANK – Tvrtka je postigla neutralizaciju emisije ugljičnog dioksida – ne samo kupovinom karbonskih kredita, već i promjenom načina korištenja energije. Potrošnja je reducirana za 25 posto, a 10 posto energije dolazi od obnovljivih izvora. Sjedište u Melbourneu preuređeno je kako bi se potrošnja energije smanjila za 50 posto. Do 2013. potrošnja papira smanjit će se za 20 posto.
BRADESCO – Banka nudi zajmove tvrtkama koje namjeravaju pokrenuti projekte za smanjivanje emisije stakleničkih plinova – program je prenapredan za Brazil, te se još ne ostvaruje u punom kapacitetu. Prošle godine, tvrtka je reciklirala više od 1.9 tona papira, te kroz novi bankovni sustav sačuvala 15 milijuna formulara. Od 2008. izdano je više od 200.000 recikliranih PET kartica iz iskorištenih plastičnih boca.
AUSTRALIA & NEW ZEALAND BANKING GROUP – Tvrtka je reducirala potrošnju energije za 25 posto ugradnjom posebnih mjernih uređaja u poslovnim prostorima; sjedište u Melbourneu projektirano je tako da emitira 70 posto manje stakleničkih plinova od standardne poslovne zgrade. Odlukom o uvođenju elektronskih izvadaka i priopćenja od 2008. ušteđeno je više od 24 milijuna listova papira, a udio recikliranog otpada dosegnuo je 59 posto.
BT GROUP – Tvrtka planira smanjiti emisiju ugljičnog dioksida za 80 posto do 2020, a već je ostvarena redukcija od 54 posto. British Telecom je među najvećim potrošačima struje u Velikoj Britaniji, s namjerom da energijom vjetra do 2016. pokrije 25 posto vlastitih energetskih potreba. Inicijative tvrtke u području zaštite okoliša toliko su uspješne da će BT biti partner u održivosti za Olimpijske igre u Londonu 2012. godine.
TATA CONSULTANCY SERVICES – Sve nove zgrade ove tvrtke ispunjavaju stroge nacionalne i međunarodne eko standarde. Proces kompostiranja provodi se u 16 postrojenja, a koriste se i biorazgradivi uređaji koji pretvaraju otpad u metansko gorivo za domaćinstva. Prošle godine tvrtka je smanjila emisiju ugljičnog dioksida za 14.07 posto i korištenje papira za 34 posto, a pretvorba otpada u gnojivo povišena je za 60 posto.
INFOSYS - Infosys je jedan od najvećih korisnika solarne energije u Indiji. Tvrtka ispituje učinkovitost energije vjetra kako bi zadovoljila vlastite energetske potrebe, a zapošljavanje svakog novog djelatnika popraćeno je sadnjom drveta. U nekim centrima postoje bioplinske komore za proizvodnju energije iz organskog otpada. Istodobno, neorganski otpad se reciklira.
PHILIPS - Philips proizvodi sve – od britvica do TV prijemnika. Programom EcoVision4 uložit će se milijarda eura u zelene inovacije, s ciljem povećanja energetske učinkovitosti za 25 posto. Tvrtka prodaje mnoge energetski učinkovite proizvode, uglavnom kroz proces EcoDesing koji prati sve faze proizvodnje - do smještanja na police trgovine, na pojedinim proizvodima uštedi se i do 80 posto energije.
SWISSCOM - Najveća telekomunikacijska tvrtka u Švicarskoj koristi struju proizvedenu isključivo putem obnovljivih izvora energije. Sustav Mistral koristi vanjski zrak za hlađenje, umjesto korištenja skupih klimatizacijskih sustava. Od 1998, tvrtka je smanjila emisiju ugljičnog dioksida za 53 posto. Nudi cijeli niz aplikacija usmjerenih na zaštitu okoliša, poput bežičnog telefona Ecomode. Swisscom je 2009. ponudio prvi svjetski telefon na solarnu energiju.
Prilažemo i američku top 10 listu.