Suvremena žena danas na izbor ima mali milijun različitih kozmetičkih proizvoda, čija je ponuda odavno prešla granicu pretjerivanja i hiperproizvodnje. No kako je to izgledalo 30-ih godina prošlog stoljeća, kada su kozmetički proizvodi tek počeli agresivnije ulaziti na tržište?
'Jao, jao, vidi ti ove mlade danas, samo da im je šminkat se', grintaju glasno bake u autobusima i tramvajima, a čovjek bi pomislio da cijeli život cijepaju drva i skrušeno hrane muževe. Zaboravljaju da su već njihove majke bacajući oko na proizvode koji su obećavali 'vječnu mladost' znale što znači dobra kozmetika. Istina, dok je ekonomiju potresala 'velika depresija' uzrokujući bijedu i anksioznost, a politika počela osluškivati melodiju zloslutnih nacističkih trublji, perspektiva nije izgledala presvijetlo, ali bar malo šarenila u tmurne dane tridesetih unosila je upravo kozmetika. Dovoljan razlog da zavirimo u ponudu tadašnjih domaćih drogerija.
Budi mršava!
Punašne rumene seljanke više nisu bile moderne, već je ideal ljepote pronađen u pravilnijim i elegantnijim figurama. Plesnjaci, dominantan oblik zabave, kroz popularnu kulturu genijalno prikazan u seriji 'Velo misto', zahtijevali su pokretnost, brzinu i savitljivost, pa ne čude sve češći savjeti i preparati za mršavljenje. Proizvođači tableta za mršavljenje Boxberger Kissingen, napravljene od soli iz istoimenog kupališta, otvoreno su tvrdili da 'prekomjerna debljina nije lijepa', pozivajući na upotrebu svog proizvoda jer ujedno 'potiče i stolicu'. Ni inovatori Kraljevine Jugoslavije nisu čekali - slovenske Dietetske slatinske tablete Bahovec obećavale su za godinu dana redovite konzumacije skidanje od osam do 14 kg, nakon čega tijelo 'postaje gipko, a čitav organizam dobiva na svježini, elastičnosti i mladenačkom osjećaju'.
Njeguj kosu!
Pojava 'boba' nakon 'Velikog rata' pokazala je da žena na plesnjak ili predstavu bez moderne frizure ne može. Šampon Elida famozne osječke
tvornice George Schicht silno se trudio dokazati da je 'ispravno pranje životno pitanje Vaše kose', a oni to jamče jer njihov šampon nema sodu koja kosu čini krhkom, brzo se ispire i 'pokupi sve što u kosi ne treba da ostane'. Marketing Elide, kao i praška za rublje Radion istog proizvođača, bio je genijalan - čitateljima je ponuđena nagrada od 2000 dinara ako sastave u dva stiha sa 14 riječi hvalospjev za šamopn Elida, a ne bi li dokazali da su najbolji, izračunali su da visina u jednoj godini prodanih vrećica Elide (700.000) za čak šesto metara premašuje visinu Triglava! Od ostalih brendova treba istaknuti Pixavon, Trilysin i Tilo, koji su uz 'liječničku preporuku' jamčili sprečavanje ispadanja kose, lomljenje vlasi i stvaranje prhuti.
Održavaj ten!
Sve otvoreniji oblici odjeće tražili su povećanje brige za izgled površine kože, stoga je nepregledna lista kremastih proizvoda koji uklanjaju pjegice, bore, depiliraju dlačice te stvaraju željenu boju tena. 'Majko, ostani mlada' vapila su djeca moleći hraniteljicu da koristi kremu Tokalon koja je pomogla i jednoj 'tipkačici' bez luksuznih haljina pri udaji za sina bogatog industrijalca. Njena tajna je tretman kože Tokalonom, što je priznao i njen muž koji je, kako sama kaže, 'najprije opazio moj čudesni ten'. Krema Dulma je igrala na osjećaj nesigurnosti - žene, tek nakon što očistite dlačice možete u šetnju pred kritične poglede!
Miriši!
Cijela međuratna moda, pa i kozmetika naših naših žena, diktirana je trendovima iz Pariza, pri čemu su uz Francuze tradicionalno vezani kvalitetni parfemi. Nijedan kozmetički proizvod nije s toliko stranih brendova participirao na domaćem tržištu - već tada bili su tu i danas famozni Coty s tvrdnjom da miris njihovih parfema oživljava najugodnije životne trenutke, te Bourjois koji s geslom o oživljavanju mirisom 'cijele čari Pariza, koji se budi u proljeće' potpuno igra na francusku kartu. Za narudžbu ovih 'čudesnih' proizvoda mogao je poslužiti tada inovativan koncept kataloške prodaje razvijen u zagrebačkoj parfumeriji Venus u kojem se nudi paleta proizvoda od Pi-Ko damskih uložaka do pinceta za čupanje dlačica svih veličina.