Ministarstvo branitelja donijelo je odluku prema kojoj će sklopiti okvirni sporazum sa zajednicom ponuditelja PSC Zagreb, Auto Šatrak i Autowill za nabavu 220 osobnih vozila za hrvatske branitelje vrijednu 33,9 milijuna kuna
Vozila se nabavljaju za hrvatske ratne vojne invalide (HRVI) iz Domovinskog rata I. skupine, sa stopostotnim oštećenjem organizma.
Iako se iz odluke ne vidi o kojem je vozilu riječ, a sva tri zastupnika rade s vozilima Opel, lako se da zaključiti, s obzirom na specifikacije iz natječaja, da je riječ o Insigniji Grand Sport Edition 1.5 sa 165 konjskih snaga (KS).
Oko natječaja, procijenjenog na 35 milijuna kuna, diglo se puno prašine zbog sporne odredbe prema kojoj se sva vozila moraju isporučiti u roku od 22 dana od potpisivanja ugovora, a stigla je tek jedna ponuda već spomenute zajednice ponuditelja.
Podsjetimo, kad je natječaj objavljen, upućeni u stanje u autoindustriji zapitali su se zbog čega tako kratak rok isporuke kada se zna da takvu količinu nitko od dilera nema na lageru jer se automobili danas rade za poznatog kupca.
Za usporedbu, recimo da je u prvih deset mjeseci u Hrvatskoj prodano 4388 Opelovih vozila, od čega dvije trećine otpada na modele Astra i Corsa, dok Insignije nema ni među prvih dvadeset najprodavanijih vozila.
U Ministarstvu nisu željeli otkriti koje će vozila voziti branitelji s obzirom da spomenuta Odluka nije postala izvršna, ali napominju da su s postupkom javne nabave započeli je još 21. kolovoza 2017. godine, kroz savjetovanje sa zainteresiranim gospodarskim subjektima, nakon čega je 30. kolovoza 2017. godine izrađeno i na mrežnim stranicama Ministarstva objavljeno izvješće o provedenom prethodnom savjetovanju.
Postupak javne nabave objavili su 4. rujna u oglasniku javne nabave RH, ali i u Službenom listu Europske Unije. Međutim, od tada tri prispjele ponude nijedna nije bila zadovoljavajuća. Na taj natječaj javila se zajednica ponuditelja koja je sada dobila posao, Grand Auto - zastupnik Forda i KMAG zastupnik KIA vozila.
Zastupnici Opela odbijeni su jer im je tehnička dokumentacija bila nepotpuna, Grand Auto odbijen je jer mu je ponuda bila 38,3 milijuna kuna, a natječaj je predviđao do 35 milijuna, dok je KIA iz igre ispala jer je umjesto limuzina ponudila karavane, a i cijena im je bila 38,1 milijun kuna. Valja primjetiti da su dileri Opela tada istaknuli cijenu od 33,7 milijuna kuna, a sada su posao dobili za 33,9 milijuna kuna.
Na pitanje zašto je u ponovljenom natječaju raspisan rok za dostavu od svega 22 dana u Ministarstvu navode da je rok skraćen kako bi se ispunila zakonska obveza za nabavu vozila u 2017. godini. Također dodaju da je rok isporuke ispunjen ukoliko se 220 vozila u roku od 22 dana od dana potpisivanja ugovora nalaze na skladištu proizvođača i dostupna su predstavnicima Ministarstva za pregled.
'Iz navedenog je vidljivo da je Ministarstvo hrvatskih branitelja uvažilo činjenicu da dobavljači nemaju automobile na 'lageru', što se polemizira u javnosti, te kako se svaki proizvođač automobila u Europskoj uniji može javiti na natječaj', napominju u Minstarstvu.
Na natječaju se, podsjetimo, tražila limuzina s petero vrata najmanje snage motora 92 kW, odnosno 125 KS s automatskim mjenjačem, minimalnim međuosovinskim razmakom 2750 mm, minimalnim obujmom prtljažnika 450 litara…
Sve te uvjete zadovoljava Insignia koja, prema tehničkim specifikacijama s Opelovih stranica, postoji tek s motorom od 1.5 122 kW i 165 KS. Najjeftinija izvedba Insignije Grand Sport modela Edition u slobodnoj prodaji iznosi 198.401 kunu s PDV-om. Ministarstvo ju je dobilo, očito s popustom s obzirom na traženu količinu, za 154 tisuće kuna.
Uz spomenuto, tražilo se da rezervni kotač bude istih dimenzija kao i sva četiri preostala, a ne kako to kod nekih automobila danas zna biti – manji.
Jedan od zainteresiranih ponuđača zatražio je da se ova odredba izbaci iz dokumentacije kako bi se mogao javiti uz obrazloženje da se s manjim rezervnim kotačem može neometano voziti, ali da je on braniteljima invalidima lakši za manevriranje s obzirom na težinu.
Međutim tom zahtjevu Ministarstvo branitelja nije udovoljilo. Na otvaranju ponuda uz predstavnike naručitelja iz Ministarstva i ponuditelja iz autokuća našli su se predstavnici braniteljskih udruga Đuro Glogoški te Marko Radoš iz Tomislavgrada, koji su prosvjedovali pred Ministarstvom kada je na njegovu čelu bio Fred Matić (SDP), a on je u studenom 2015. godine također uručio ključeve pet Insignia, kada je rok isporuke na natječaju bio 75 dana.
Matić je prije dvadesetak dana zbog nepravilnosti u dokumentaciji natječaja, s Frankom Vidovićem (SDP), slučaj prijavio Upravi za sustav javne nabave Ministarstva gospodarstva. Ministarstvo branitelja je tada odbacilo sve insinuacije da se radi o pogodovanju.
'Kada bih sve oko natječaja trebao opisati u jednoj riječi, rekao bih samo - HDZ. To je njihov modus operandi. Natječaj ima sve elemente sumnje u netransparentnost, ali oni mogu što hoće. Automobili su dobrim dijelom namijenjeni invalidima HVO-a koji nemaju status branitelja, ali će ga dobiti kada se izglasa novi Zakon o braniteljima. To je ekipa koja je bila među glavnim šatorašima i njima se svašta obećalo i sad se to treba izvršiti. U Hrvatskoj je manje od petsto stopostotnih invalida, a u Hrvatskoj će u zadnjih šest godina, uključujući ovu nabavu, biti kupljeno više od petsto automobila. A svaki invalid ima pravo na novi auto svakih sedam godina', kazao je Matić.
Smatra da bi bilo logično da je rok za dostavu bio duži jer bi se onda sigurno javio još koji ponuđač, a vjerojatno bi se dobila i niža cijena.