Mještani malog idiličnog autohtonog sela Ljubač, nedaleko od Dubrovnika, našli su se u pravoj građevinsko-pravnoj zavrzlami. Vijadukt Špikula, na trasi autoceste do Dubrovnika Doli-Osojnik, trebao bi biti sagrađen baš iznad njihovih glava
Mještani ističu da nisu protiv gradnje autoceste, no gradnja ovog vijadukta prevelika je cijena koju moraju platiti. Hrvatskim autocestama i Radićevom Institutu građevinarstva Hrvatske uputili su prijedlog da spomenuti vijadukt zamijeni produžetak tunela Spasovo brdo.
'Tunel bi trebalo produžiti za 200-300 metara i stvar bi bila riješena', rekao nam je Božo Međica, mještanin Ljubača. Njihovo je alternativno rješenje podržala i struka, tj. Društvo građevinskih inženjera Dubrovnika. Oni tvrde da bi produljenje tunela bilo jeftinije od gradnje samog vijadukta.
Popis primjedbi mještana Ljubača poduži je. Naime, osim što bi im se iznad glava, u neposrednoj blizini kuća, odvijao gust promet, vizura tog kraja bila bi trajno narušena betonskom grdosijom dugom 600, a visokom 30 metara.
Prilikom izgradnje pristupnih putova do budućeg gradilišta bilo je odrona zemlje. Mještani ne žele ni pomisliti što će biti kada krenu pravi radovi, iskopi i miniranje terena. Osim opasnosti za kuće, problem je i pitka voda. Naime, taj kraj nema vodovod, stoga svaka kuća ima gusternu. Veliki građevinski radovi na izgradnji vijadukta poremetili bi i prirodne tokove vode.
Mještani tvrde da bi gradnja vijadukta onemogućila i razvoj seoskog turizma. Mjesto čini niz starih autohtonih dalmatinskih kuća, te je tijekom ljeta meka stranih turista koji su u potrazi za mirom i domaćom hranom.
Božo Međica kaže da nitko od nadležnih nije posjetio njihovo selo. Trasa je utvrđena na temelju snimki iz zraka. No, mještane su 'posjetili' građevinski strojevi. Naime, prilikom gradnje pristupnog puta zašli su na njihovo zemljište bez da ih je itko išta pitao. Radove su tada sami mještani zaustavili, a odgovorni su uputili ispriku.
Iako su gotovo svi argumenti na njihovoj strani, Božo Međica sumnja kako će svojim apelima išta postići. Promjena trase nije u interesu nikome od političara. Zahtjeve su iznijeli i i dubrovačkoj gradonačelnici Dubravki Šuici, no 'ona se ne želi s time zamarati', kaže Međica. No kada je trebalo mijenjati trasu brze ceste koja je trebala prolaziti iznad Dubrovnika, Šuica je intervenirala, i time promijenila planiranu trasu.
Treba uzeti u obzir da su pred nama lokalni izbori, i sve se odluke donose isključivo u skladu s političkim interesima. Zahtjevi mještana Ljubača, očito nisu niti jednoj stranci na vrhu prioriteta. Upravo je zbog predstojećih izbora ubrzano dobivanje lokacijske dozvole za tu trasu autoceste, a fešta za otvaranja radova već se priprema. Jer uoči izbora niti jenom od lokalnih političara nije se na odmet poslikati na mjestu budućeg gradilišta. Da svi vide da se nešto radi i gradi. Tako su mještane susjednih Sočana tražili suglasnost za postavljanje bine za proslavu početka radova.
Mještanji Ljubača se nadaju da će kada prođe izborna predstava, moći utjecati na izmjenu projekta. Uostalom tko im je kriv, da je Ljubača rodni kraj nekoga iz vladajuće garniture, mještani si zasigurno sada ne bi razbijali glavu kako spriječiti gradnju vijadukta.