Znanstvenici kažu da je krivotvorenje rašireno u proizvodnji ulja avokada te da mnoge ljude pritom varaju i neki od najvećih maloprodajnih lanaca
Ulje avokada zvijezda je u usponu u svijetu kulinarstva. To ulje za kuhanje zdravo je za srce i blagog je okusa koji privlači potrošače, pogotovo one koji paze na zdravlje.
No znanstvenici kažu da su krivotvorenje i pogrešno označavanje toliko rašireni u toj industriji da mnogi ljudi vjeruju da kupuju čisto ulje avokada, a zapravo je istina sasvim drugačija, izvještava The Washington Post.
U istraživanju provedenom 2021. na bocama ulja avokada kupljenog u 19 velikih trgovina mješovitom robom u Sjedinjenim Državama i Kanadi istraživači su otkrili da je najmanje 21 proizvod označen kao ulje avokada, a gotovo dvije trećine od 36 bočica koje su testirali bile su krivotvorine. U nekim slučajevima u njima su bila ulja koja bi mogla predstavljati opasnost za ljude osjetljive na njih.
Neki trgovci, čiji proizvodi nisu prošli testiranje, rekli su da nisu mogli potvrditi nalaze na temelju boca ulja testiranih 2020. ili 2021. godine, a drugi su kazali da ne provode svoja testiranja te da se oslanjaju na dobavljače i usluge trećih strana kako bi provjerili vjerodostojnost ulja.
Trgovci na malo odgovorni su pobrinuti se da ono što je na etiketi bude u skladu sa samim proizvodom, što prema provedenom istraživanju nije bio slučaj.
Jeftino ulje avokada ne postoji
Ulje avokada najbrže je rastući segment tržišta jestivih ulja, s globalnom prodajom većom od pola milijarde dolara. Istraživanje Kalifornijskog sveučilišta u Davisu (UC Davis) pokazalo je da su jeftina ulja avokada najvjerojatnije krivotvorena i većina velikih trgovaca na malo ne proizvodi ga, već kupuje od dobavljača, puni u boce i stavlja svoje naljepnice.
Većina ulja avokada u trgovinama je prerađena, dezodorirana i filtrirana, što znači da je niže kvalitete, a djevičanska i ekstra djevičanska ulja su 'nerafinirana' i obično se prešaju bez upotrebe topline ili kemikalija.
Avokado popularniji nego ikad
Popularnost ulja avokada posljedica je isticanja njegovih zdravstvenih blagodati: bogato je mononezasićenim masnoćama korisnim za srce, antioksidantima, mineralima i vitaminom E.
Relativno je skupo za proizvodnju, a maloprodajne trgovine kupuju ga od dobavljača po nerealno niskim cijenama. Ben Barnard, osnivač i predsjednik AvoPacifica, jednog od najvećih proizvođača ulja avokada u Sjevernoj Americi, rekao je da je vidio konkurente koji prodaju rafinirano ulje trgovcima na malo po toliko niskim cijenama da im ne bi bilo moguće ostvariti profit da je njihovo ulje avokada pravo.
The Washington Post zahtijevao otkrivanje krivotvoritelja
Istraživači ulja avokada prvobitno su objavili svoja otkrića u znanstvenom časopisu prošle jeseni, ali bez otkrivanja imena krivotvorenih proizvoda, ali na zahtjev The Washington Posta pristali su otkriti imena robnih marki koje su pale na testiranju jer krivotvorena ulja mogu izložiti riziku ljude alergične ili osjetljive na neku hranu.
Testovi su pokazali da je šest trgovaca - Walmart, Trader Joe's, Aldi, Metro, Meijer i Kroger - prodavalo boce označene kao ulje avokada, ali one su sadržavale visoke razine ulja suncokreta ili šafranike, a ta su ulja jeftina da jeftinija ne mogu biti te s posve drugačijim svojstvima.
U nekim slučajevima testovi su pokazali da je ono što se prodavalo kao ulje avokada sadržavalo ulja koja se nisu ni mogla identificirati. Ulja suncokreta, šafranike, kanole i soje nisu najsretniji izbor općenito jer su prepuna masnoća i njihova proizvodnja ne košta puno, a izgledaju slično rafiniranom ulju avokada.
Cijena nije uvijek bila pouzdan pokazatelj krivotvorenja. Jedan od najskupljih proizvoda uključenih u studiju bilo je 'ekstra djevičansko' ulje avokada marke Stop & Shop, koje se prodaje za blizu devet dolara, a otkriveno je da sadrži ulja koja nisu ni ekstra djevičanska ni ulje avokada i ono je jedino ekstra djevičansko ulje u studiji za koje je utvrđeno da je pomiješano s drugim uljima. Stop & Shop je u priopćenju naveo da je ulje avokada uključeno u studiju nabavljeno od bivšeg dobavljača te da više nije dostupno u njihovim trgovinama.
Trgovci na malo osporavaju dokaze
Općenito, trgovci koji su odgovarali na pitanja o krivotvorenim uljima rekli su da im je nemoguće provjeriti nalaze temeljene na testiranim bocama ulja iz 2020. ili 2021. godine.
Trader Joe's je u izjavi rekao da njegovi dobavljači i 'certificirani laboratoriji trećih strana' koriste standardne industrijske postupke testiranja za procjenu kvalitete i autentičnosti ulja avokada. Glasnogovornik Metroa rekao je da se rezultati studije ne podudaraju s podacima tvrtke koji pokazuju da njihova ulja zadovoljavaju standarde, a glasnogovornik Targeta rekao je da tvrtka zahtijeva od svojih proizvodnih partnera da se pridržavaju svih federalnih, državnih i lokalnih propisa. Sprouts Farmers Market tvrdi da 'pridaju najveću važnost kvaliteti, integritetu i transparentnosti naših proizvoda marke Sprouts' te da je njihovo ulje zadovoljilo potrebne standarde u trenutku proizvodnje 2020. godine.
Walmart, Sam's Club, Safeway, Aldi i Kroger nisu odgovorili na zahtjeve za komentar, a Fresh Thyme je odbio komentirati bilo što.
Ako je zemlja porijekla Španjolska, vjerojatno je lažnjak
Selina Wang, znanstvenica koja je vodila istraživanje i izvanredna profesorica znanosti o hrani na Kalifornijskom sveučilištu u Davisu, kaže da je moguće da se u slučajevima kada trgovac na malo provodi neovisno testiranje rezultati razlikuju od rezultata njihova ispitivanja ako su testirane različite serije ili ako je trgovac koristio više dobavljača.
Koautorica Hilary S. Green i Wang otkrile su u svojoj studiji da su rafinirana ulja avokada, posebno ona koja navode Španjolsku kao zemlju porijekla, najvjerojatnije krivotvorena. Najmanje 19 od 29 boca rafiniranog ulja avokada uključenih u njihovu studiju sadržavalo je druga ulja, a za svaku od 11 boca u studiji koje su sadržavale ulje iz Španjolske utvrđeno je da je krivotvoreno.
Problemi u industriji ulja
Wang je bila dio tima koji je privukao međunarodnu pozornost 2010. zbog studije koja je otkrila da većina uvezenih maslinovih ulja s oznakom 'ekstra djevičansko' uopće nisu ekstra djevičanska. Nalazi su doveli do stvaranja kalifornijske komisije za maslinovo ulje i usvajanja strožih standarda označavanja i provjere.
Svoju je pozornost usmjerila na ulje avokada kada je čula glasine da neki proizvođači svjesno prodaju užegla i krivotvorena ulja, a također tvrdi da je primila poruke ljudi s alergijama na hranu jer su bili zabrinuti da su nesvjesno izloženi alergenima iz hrane zbog krivotvorenog ulja i lažnih oznaka.
Rekla je da Agencija za hranu i lijekove treba usvojiti službeni 'standard identiteta' za ulje avokada, a on bi detaljno opisao karakteristike koje mora imati da bi se prodavalo kao takvo. FDA je uspostavila ove standarde za više od 250 namirnica, uključujući mlijeko, maslac od kikirikija, kečap, mliječnu čokoladu, kruh i džem, ali ulje avokada još nema svoj 'standard identiteta'.