Dot com kao izvor bogatstva
Ako ste ikada razmišljali o velikoj instant zaradi, ne uzimajući u obzir zgoditak na lutriji ili pljačku banke, onda vam je sigurno na pamet prvi pao internet i svi mogući načini kako se na njemu obogatiti.
Moćan medij današnjice krije veliki broj varijanti kako iz njega izvući dolare, no isto uspije samo onima koji se tih istih varijanti, potencijalnih uspješnih scenarija ili mogućnosti, prvi dosjete ili ih najbolje iskoriste.
Jedan od lukavih načina kako od interneta osigurati milijunsku budućnost (pogotovo unatrag desetak, pa i dvadesetak godina, kada je internet još bio beba u povojima) su vlasništva domena koje u vrijeme prve kupnje nisu bile ničije i nisu vrijedile ništa, a samo nekoliko godina kasnije bi baš svatko htio da su njegove.
Listu ljudi koji su svoja mala bogatstva namaknuli upravo na ovaj način – nekoć 'davno' kupujući internetske domene koje će kasnije prodati za ogromne iznose, predvodi izvjesni Kevin Ham koji je, pametnim prvim kupnjama dot comova i još pametnijim kasnijim prodajama, izgradio svoje poslovno carstvo danas procijenjeno na 300 milijuna dolara.
Magazin complex.com ovih je dana objavio listu 20 najskupljih domena ikada prodanih, a sulude vrtoglave cifre koje su pojedine firme, brandovi i pojedinci dali za kupnju domene koju je godinama prije neki pametnjaković kupio za nekoliko dolara, će vas možebitno natjerati da krenete razmišljati koja to riječ još nije, a mogla bi biti plodonosna.
Tematike kao što su seks, sigurnost, djeca, biznis, šoping i igre na sreću, u raznoraznim varijantama riječi koje na isto asociraju ili su direktno povezane, izgledno su bile (ili su trebale biti) najisplativije moguće niše za generiranje ogromne količine novaca ako ste se baš vi dosjetili (ili prvi kupili) danas neprocjenjivo vrijednu domenu.
U donjem domu zavidnih top 20, rangirajući se po ciframa od tri do 5,1 milijuna dolara, za koliko je prodana na 11. mjestu pozicionirana domena, nalazi se šarolika ekipa riječi (i rečenica). Od spomenutih deset domena, tek je jedna povezana s najočitijim izvorom novaca na internetu – seksom (freeporn.com prodana za četiri milijuna dolara 2009. godine), dok ostale kao ciljanu publiku imaju prodaju odjeće, klince i ljubitelje alkohola. 7
Da smo generacije i društvo šopingholičara i da je posjedovanje predmeta postalo 'najvažniji' segment današnjice, nije novost. Zna to i internet. Jednostavna domena shop.com (17. mjesto) – koja je postala moćni portal za kupnju i online kataloge, kupljena je za 3.5 milijuna dolara, a clothes.com slične prodajne tematike orijentirane isključivo na kupnju odjeće (14. mjesto) kupljena je za 4,9 milijuna.
Iako ga sami (još) ne koriste toliko, tržište za klince drži ogroman dio internetskog novčanog kolača, a tome u prilog govore činjenice da je na 20. mjestu ove liste candy.com (da, vjerovali ili ne, portal o bombonima, prodan 2009. za tri milijuna dolara) te na vrhu donje polovice top liste pozicioniran toys.com, domena koju je 2009. za 5,1 milijun dolara kupio najmoćniji američki proizvođač igračaka Toys R Us.
Među ostalima valja spomenuti i vodka.com na 19. mjestu (prodana 2006. za tri milijuna dolara) koju je kupio ruski multimilijunaš Roustam Tariko, vlasnik tvrtke koja stoji iza jedne od najpoznatijih ruskih votki – Standard. E pa živjeli!
Gornji dio milijunske dot com ljestvice drži niz domena koje su u svoje vrijeme probijale magične granice najskupljih prodaja, izmičući jedna drugu s vrha ljestvice Guinnessove knjige rekorda.
Seks je u top 10 nešto bolje pozicioniran, pa je tako na četvrtom mjestu prodaja stranice porn.com (2007. kupio ju je MXN Limited za 9,5 milijuna dolara), a na visokom drugom mjestu je najjednostavniji mogući sex.com koji je do 2006. godine držao titulu Guinnessovog rekordera (kada je prodan za 13 milijuna dolara), dok je u međuvremenu stvorio pravu malo sapunicu uokolo pravnih i novčanih zavrzlama oko vlasništva same domene.
Među prvih deset nalaze se i stranice koje profitiraju od neiscrpne ljudske želje za bogaćenjem na igrama na sreću, pa tako dno deset najskuplje prodanih čine casino.com (10. mjesto – 5,5 milijuna dolara) te slots.com (deveto mjesto - prodan 2010. također za 5,5 milijuna dolara). Među deset velikih našli su se i dijamanti (diamond.com) i pivo (beer.com), ali i Israel.com koju je 2008. godine neimenovanom kupcu prodao izvjesni američki židov Joel Noel Friedman koji ju je 1994. kupio ne sanjajući da će je petnaestak godina kasnije prodati za nevjerojatnih 5,88 milijuna kuna.
Osim seksa, top pet čini ekonomija - točnije biznis, fondovi i osiguranja. Na petom mjestu je bussiness.com koji su dva prijatelja 1999. prodala za 7,5 milijuna dolara, 46 puta više novca negoli su ga inicijalno platili. Na trećem mjestu, prodan za nadrealnih 9,99 milijuna dolara, nalazi se fund.com - stranica koja svoje velike brojke uopće nije opravdala, krajem prošle godine objavljeno je da je fund.com izgubio 99 posto svojih prihoda.
Čudno ili ne, na samom vrhu ove liste nalazi se stranica insure.com, koja je 2009. zbacila sex.com s trona Guinnessovog rekorda, postavši najprodavaniji URL u povijesti, prodan za 16 milijuna dolara.
Izgleda da osiguranje danas ima najveću vrijednost i da je važnije od seksa.
Dok razmišljate koju bi to riječ, rečenicu ili ime bilo pametno kupiti pa od prodaje istog do kraja života uživati, pogledajte čitavu listu dvadeset najskuplje prodanih domena – možda vas inspiriraju.