Oružane snage Njemačke (Bundeswehr) objavile su ovih dana da je američki Boeing za njihove potrebe sastavio prvi od ukupno osam naručenih pomorskih patrolnih aviona tipa P-8A Poseidon. Svi oni bit će dio 3. mornaričkog zrakoplovnog krila Graf Zeppelin te će pratiti kretanje ruskih podmornica u sjevernom Atlantiku, ali i drugih ruskih plovila u Baltičkom moru. Donosimo više o nadolazećim avionima koje stručnjaci nazivaju 'ubojicama podmornica'
Njemački Bundeswehr objavio je da u kolovozu očekuje prvi od osam naručenih višenamjenskih mornaričkih patrolnih aviona velikog doleta, namijenjenih za protubrodsku i protupodmorničku borbu, uništavanje kopnenih ciljeva, ali i za elektroničko izviđanje i ratovanje, što uključuje elektroničko ometanje i blokadu protivnika. Službeni Berlin ovih dana izvijestio je da je prvi Poseidon već obojen u njemačke oznake u krugu Boeingove tvornice u Seattleu te da se uskoro očekuje njegovo funkcionalno testiranje.
Izgradnja prva tri Poseidona za njemačke potrebe započela je prošlog listopada. Prvih pet aviona naručeno je još u lipnju 2021., a još tri ugovorena su u studenom 2023., nakon što je Rusija već godinu i pol otvoreno borbeno djelovala u Ukrajini. Prema dostupnim podacima, svih osam Poseidona bit će dio 3. mornaričkog zrakoplovnog krila Graf Zeppelin, a koje u bazi Nordholz na sjeveru Njemačke trenutno koristi četiri patrolna aviona P-3C Orion, ranije nabavljenih od Kraljevske nizozemske mornarice.
Ranije je najavljeno da će Njemačka rasporediti svoje buduće avione P-8A u Škotskoj kako bi pratili kretanja ruskih podmornica u sjevernom Atlantiku. S obzirom na sve češće sumnjivo djelovanje ruskih plovila u Baltičkom moru te u tjesnacima u blizini danske i norveške obale, nije isključeno da će Poseidoni djelovati i u tim područjima.
Službeno se P-8A smatra privremenim rješenjem do završetka projekta s Francuskom za razvoj novog pomorskog patrolnog zrakoplova, označenog kao Pomorski zračni ratni sustav (MAWS). Tim predstojećim projektom Nijemci bi trebali zamijeniti svoje zastarjele P-3C Orione i dolazeće P-8A, a Francuzi svoje Breguet Atlantique ATL2 MPA. Inače, njemačka industrija važan je partner programa P-8A Poseidon. Boeing u Njemačkoj surađuje s tvrtkama ESG i Lufthansa Technik na pružanju usluga integracije sustava, obuke i podrške za naručene avione.
Uglađeniji i opremljeniji od prethodnika
Projekt P-8 Poseidon počeo je dobivati svoje obrise 80-ih godina prošlog stoljeća, kada je američka ratna mornarica počela razmišljati o zamjeni već tada zastarjelog Lockheedovog P-3 Oriona, a koji se nalazio u naoružanju još od 1962. godine. Tvrtka Lockheed 1989. godine potpisala je ugovor s Pentagonom za razvoj Orionova nasljednika nazvanog P-7, no taj je projekt ukinut već iduće godine jer proizvođač nije ponudio odgovarajući hodogram napretka. Pentagon je ponovio natječaj 15 godina kasnije, a na njemu je pobijedio Boeing te je zapravo modificirao već postojeći putnički avion Boeing 737-300.
Prvi P-8 poletio je u travnju 2009. godine, a za potrebe testiranje korišteno je osam prototipova te su ispitivani za zajedničko djelovanje s dugodometnim bespilotnim letjelicama izviđačke namjene MQ-4C Triton. Kako bi pak pretvorili najprodavaniji komercijalni putnički mlazni avion u svijetu kratkog doleta u dugodometnu patrolnu letjelicu, Boeingovi inženjeri su u Poseidon ugradili šest dodatnih rezervoara za gorivo, kao i sustav za nadopunu gorivom u letu.
Poseidon se sastavlja s jačim krilima od svoje civilne inačice iz serije 737 te su ona dodatno zakrivljenih vrhova, sličnih onima na Boeingu 767-400ER. Ugrađuju se i elektromehanički sustavi za odleđivanje aviona dok su u kokpitu napravljene promjene u sustavima kontrole leta i uzbunjivanja, što je omogućilo povećani kut nagiba, automatsko povećanje brzine i eliminaciju zvučnih upozorenja tijekom operacija na malim visinama. Korisnici tvrde da P-8, za razliku od P-3, leti uglađenije i posadu izlaže manjih turbulencijama, čime omogućuje bolju koncentraciju na misiju.
Pogonsku skupinu P-8 čine dva turboventilatorska motora CFM56-7, kakve koriste i Boeingovi putnički avioni iz serije 737, dok posada broji devet članova, i to po dva pilota i kopilota te pet časnika za navigaciju i razne oblike ratovanja. Maksimalna brzina leta iznosi 907 kilometara na sat, a njegov operativni plafon oko 12.500 metara.
Sustav koji torpeda pretvara u klizeće bombe
Poseidon je opremljen višenamjenskim Raytheonovim radarom s aktivnom faznom rešetkom (AESA), a on ima nekoliko načina rada za motrenje morske i kopnene površine. U avion je integriran i infracrveni sustav za samozaštitu, elektroničku podršku, upravljanje prikupljenim podacima, avionikom i naoružanjem te protuelektroničko djelovanje. Jedan od ključnih podsustava mu je hidrokarbonski senzor za otkrivanje podmornica, a tu su i radiohidroakustične plutače te detektor magnetnih anomalija za otkrivanje sonara.
Njegove podatkovne veze Link 11 i Link 16, u kombinaciji s naprednom satelitskom vezom, omogućuju prijenos obavještajnih podataka u stvarnom vremenu sa zapovjednih središta, optimizirajući koordinaciju u zajedničkim i multinacionalnim operacijama. Poseidonova prilagodljiva arhitektura pak omogućuje dugotrajne misije, podjednako u oceanskim okruženjima i priobalnom pojasu, s poboljšanim sposobnostima zapovijedanja i kontrole na bojnom polju.
Njemačka flota P-8A uključivat će najnovije konfiguracije, među kojima se ističe napredni sustav samozaštite, sposoban za suzbijanje infracrveno navođenih projektila. Za protupodmorničko ratovanje avion će biti opremljen torpedima Mark 54 i dubinskim bombama Mark 84, a one se izbacuju putem sustava za visinsko protupodmorničko djelovanje (HAAWC), čime se ta oružja pretvaraju u klizeće bombe. Za izviđanje i misije protupovršinskog ratovanja njemački Poseidon bit će naoružan projektilima AGM-84 Harpoon, a imat će i uvlačivu elektrooptičku kupolu, kao i sustav mjera elektroničke potpore i signalne inteligencije AN(ALQ-240(V)1.
Njegovim preuzimanjem Njemačka se pridružuje zemljama poput Sjedinjenih Država, Ujedinjenog Kraljevstva, Australije, Norveške, Novog Zelanda, Južne Koreje i Indije. Ulazak Poseidona u njemačku mornaricu označava kritičan korak za Bundeswehr u ubrzavanju modernizacije pomorskih patrolnih sposobnosti. Ovaj program, koji se provodi ubrzanim tempom, odražava namjeru Berlina da brzo riješi operativne nedostatke Oriona, a novi avioni u geopolitičkom kontekstu, oblikovanom ratom u Ukrajini, ojačat će stratešku poziciju Berlina i njegovu sposobnost provođenja dugodometnih izviđačkih i protupodmorničkih operacija.