Sezona požara u Hrvatskoj se približava, temperature su već počele dosezati i 30 stupnjeva, a Hrvatska nije spremna za borbu protiv vatrenih stihija, barem što se tiče zrakoplovnog dijela snaga za borbu protiv njih
Naime, kako neslužbeno doznaje tportal, na servisu u Zrakoplovno-tehničkom centru (ZTC) u Velikoj Gorici u četvrtak se nalazilo ukupno čak osam protupožarnih aviona, četiri kanadera i četiri zračna traktora, što znači da su za borbu s požarima na raspolaganju ostali samo dva kanadera, dva zračna traktora te helikopter Mi-8, a smješteni su u bazi u Zemuniku.
Osobe upućene u temu kažu da ovako loša situacija uoči protupožarne sezone vjerojatno nije nikada bila. Ministarstvo obrane proglasilo je točan broj raspoloživih aviona klasificiranim podatkom, a u odgovorima obično navodi da će za sezonu biti na raspolaganju 'do šest aviona kanadera' i 'do šest aviona air traktor'. To znači da ih može biti bilo koji broj do šest, pa taj podatak zapravo ne znači ništa, nego služi za prikrivanje stvarnog stanja. Tako je lani, primjerice, od veljače do kraja godine jedan kanader bio izvan stroja, a iz MORH-a su i tada govorili da na raspolaganju imaju 'do šest kanadera', iako su znali da ih ni u jednom trenutku neće imati više od pet, a bilo je dana i tjedana kad ih je bilo i manje jer su pojedini avioni morali na redovite ili izvanredne preglede u ZTC.
Kako doznajemo, prije dva tjedna u ZTC-u su na pregledu bila četiri protupožarna aviona, prošli tjedan njih šest, a ovaj tjedan osam. Avioni su poslani na redovne preglede prema planu održavanja, a navodno se posljednjih dana ubrzano radi na tome da se barem još jedan ili dva aviona osposobe za let do kraja tjedna, ali je sigurno da to ne može u neko dogledno vrijeme biti napravljeno za svih osam letjelica koje se trenutno nalaze na servisu.
Da je Hrvatskoj potrebno imati na raspolaganju što više protupožarnih aviona i na samom početku sezone požara, a ne samo usred ljeta, pokazuje i primjer iz 2020., kada su kanaderi i zračni traktori do 14. lipnja već bili sudjelovali u gašenju čak 73 požara na Jadranu i u zaleđu. U dosta nezgodnoj situaciji našla bi se hrvatska Vlada i ako bi se ovih dana rasplamsao požar u nekoj od europskih država, kojima smo i prije uskakali u pomoć, jer bi ili morala odbiti molbu da pošalje kanader u tu zemlju zbog straha da ne ostane bez dovoljno njih za gašenje domaćih požara ili bi poslala avion u tu zemlju te bila odgovorna i prozivana za oslabljivanje protupožarnih snaga u slučaju da neki veći požar istovremeno izbije u Hrvatskoj.
sezona počinje sredinom lipnja
MORH: U ovom trenutku imamo dovoljan broj kanadera i zračnih traktora za gašenje požara
'Protupožarna sezona počinje sredinom lipnja. U ovom trenutku imamo dovoljan broj canadaira i air tractora za potrebe gašenja požara. Dio canadaira i air tractora nalazi se na servisu u ZTC-u. Na dva zrakoplova radovi su obavljeni i u pripremi su za primopredaju u eskadrilu. Do početka protupožarne sezone trebali bi se završiti radovi na većem dijelu protupožarnih aviona. Očekuje se da će tijekom glavnog vatrogasnog napora na raspolaganju biti do šest air tractora i do pet canadaira.
Avioni su upućeni na preglede po planu održavanja. Dodatni pregled i radovi rađeni su nakon što je proizvođač izdao servisni bilten i servisno pismo u kojima su propisani obvezni dodatni pregledi i radovi, što je produljilo planirano vrijeme zadržavanja aviona. Predstavnici Ministarstava obrane i Oružanih snaga Republike Hrvatske u kontaktu su s Upravom ZTC-a te nije dovedeno u pitanje održavanje protupožarnih zrakoplova tijekom protupožarne sezone', odgovorili su iz MORH-a na upit tportala o neuobičajeno velikom broju aviona na servisu u ZTC-u i odgovornosti za takvu situaciju.
Hrvatska već godinama šalje kanadere u pomoć drugim zemljama, pa su tako hrvatski piloti gasili požare u BiH, Crnoj Gori, Italiji, Sloveniji, Izraelu, a lani su punih pet dana gasili velike požare u Grčkoj.
Odgovornost MORH-a i ZTC-a za stanje protupožarnih aviona proizlazi iz 'Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2022.', koji je Vlada RH donijela na sjednici održanoj 20. siječnja 2022. Prema tom dokumentu, MORH i ZTC su također dužni do 31. svibnja Hrvatsku vatrogasnu zajednicu izvijestiti o stanju ispravnosti tehnike.