Prof. dr. sc. Doris Novak, predstojnik Zavoda za aeronautiku Fakulteta prometnih znanosti, rekao je večeras u HTV-ovom središnjem Dnevniku da ne vjeruje da je zrakoplov Cessna koji se srušio na letu iz Splita za Njemačku smio letjeti, odnosno da je operirao po pravilima vizualnog letenja jer se, kako je rekao, ništa nije moglo vidjeti iz kabine
Cessna 182 jučer je nestala s radara na području Slunja, a danas su pronađeni ostaci. Svih četvero ljudi u zrakoplovu poginulo je. Novak je rekao da uzroci pada zrakoplova općenito mogu biti ili tehnički kvar ili ljudski čimbenik.
'U slučaju tehničkog kvara, kada dođe do otkaza pojedine komponente, također se često utvrđuje da je do otkaza došlo zbog ljudskog čimbenika, odnosno propusta u održavanju, tako da je općenito najčešći uzrok nesreća uglavnom ljudski čimbenik', rekao je Novak za Dnevnik HTV-a.
Istraga zrakoplovne nesreće vjerojatno će se fokusirati na otklanjanje uzroka koji nisu doveli do nje i eliminacijom će se doći do vjerojatnog uzroka, objasnio je. Sigurno će se pregledavati tehničko stanje, vještačit će se motor, gledati koliko je avion imao goriva, jesu li pilot i avion imali potrebne dozvole, te kakvi su bili meteorološki uvjeti i pravila letenja u kojima je zrakoplov letio, naveo je Novak.
Na pitanje je li trebalo odgoditi let zbog loše vremenske prognoze Novak je odgovorio da se radi o procjeni pilota.
'Ovisi o tome kakvu opremu ima na avionu i za što je osposobljen', rekao je Novak.
'Ja sam se vozio autocestom taj dan i uvjeti su bili takvi da zapravo uopće nije bilo vidljivosti, tako da ne vjerujem da je avion smio letjeti, odnosno da je operirao po pravilima vizualnog letenja jer se zapravo ništa nije moglo vidjeti iz kabine. U uvjetima instrumentalnog letenja, to je onda malo drugačija situacija. Može se letjeti bez vanjske vidljivosti, ali za to, naravno, avion treba imati odgovarajuću opremu, pilot treba imati odgovarajuće certifikate i školovanje', dodao je.
Zrakoplov je poletio iz Splita, a Novak pretpostavlja da nije prošao direktno iznad Velebita, ali da je ušao u područje koje je, kako je objasnio, jako poznato po tome da se u njemu pri prodoru hladnog zraka događaju olujna nevremena. Dodao je da se radi o području poznatom po zrakoplovnim nesrećama.
Novak je naveo da se avion istog tipa - Cessna 182 - srušio prošle godine na gotovo isti datum. Nakon iskakanja padobranaca u Poreču, pri spuštanju je došlo do zaleđivanja rasplinjača, što je dovelo do nepravilnog rada motora, i pilot nije uspio doći do piste, već se srušio 200-tinjak metara ispred nje, naveo je.
Novak je također istaknuo da je u ovoj nesreći pilot izrekao poruku "mayday", koja se izriče u slučaju neposredne ugroženosti.
'Gubitak orijentacije zbog lošeg vremena ne spada u kategoriju neposredne ugroženosti, tako da mislim da je to sigurno nešto što je indikativno', dodao je.