OKO SOKOLOVO

Novi radarski štit za Jadran

01.02.2009 u 13:21

Bionic
Reading

Do kraja 2010. godine cijeli hrvatski dio Jadrana trebao bi biti pokriven novim radiotelekomunikacijsko-radarskim i informatičkim sustavom koji će osigurati da se u svakom trenutku vidi svaki brod koji uplovi u teritorijalno more RH, njegova točna pozicija i vrijeme dolaska.

Riječ je o projektu instalacije 10 radara koji bi, pod organizacijom Ministarstva mora, prometa i veza, trebali biti raspoređeni uzduž obale za nadzor unutarnjih morskih voda.

Premda proizvođač još nije odabran, velike šanse daju se švedskom SAAB-u koji proizvodi cijelu paletu radara, od moćnih vojnih do civilnih. Dodajmo kako je u tom projektu postavljanja radara od Savudrije do Prevlake upravo SAAB “podizvođač radova”. Sam projekt vrijedi 6,9 milijuna eura

Hrvatsko more i obalu trenutačno nadzire devet radara GEM SC-2050XS (talijanskog proizvođača) s radarskih postaja HRM-a na Dugom otoku, Brijunima, u Savudriji, Lošinju, na Žirju, Visu, Lastovu, Mljetu i Moluntu. Osim talijanskih radara, na Dugom otoku, Visu, Lastovu i Mljetu instalirani su i problematični američki Enhanced Peregrini, koji nikad nisu profunkcionirali u cijelosti.

Međutim, GEM-ovi su brodski, navigacijski radari koji nemaju mogućnost otkrivanja malih i brzih krijumčarskih brodova (mogući teroristi), kao što ne mogu nadzirati ni vanjske granice hrvatskog mora. Lošu situaciju dodatno otežavaju Peregrini, koji su “tehničko nedonošče”, plaćeni više od 250 milijuna dolara, a zbog niza problema u funkcioniranju sigurnosni su problem, piše Slobodna Dalmacija.

Primjera radi, da su Peregrini ispravni, lanjskog bi ljeta bez problema identificirali lokaciju školskog zrakoplova koji se srušio u more kod Dugog otoka; utvrdili bi je prema odrazu vodenog stupa koji je nastao pri udaru letjelice u morsku površinu. Projekt postavljanja novih radara, tvrdi Igor Tabak, član Odbora za obranu Hrvatskog sabora, mora voditi Obalna straža.

- To je sigurnosni projekt, a ne puki nadzor trgovačkih brodova u unutarnjem moru. Ministarstvo mora bavi se svakakvim poslovima, samo ne svojim. U nabavi novih radara glavnu bi riječ morala voditi Obalna straža, koja bi ih trebala i koristiti. Koliko mi je poznato, Ministarstvo mora nije se konzultiralo s drugim institucijama o ovom projektu. Neispravne radare Peregrin ne valja bacati u staro željezo s obzirom na desetke milijune dolara “ulupanih” u taj projekt, nego ih pokušati dovesti u koliko-toliko funkcionalno stanje. Apsurdno je da nitko ne spominje tko je kriv za taj fijasko i zašto se ne pokrene istraga – rekao je ovaj član Odbora za obranu.

Nabavom novih radara nesumnjivo će se kvalitetnije nadzirati unutarnje morske vode. Međutim, smatraju vojni stručnjaci s kojima smo razgovarali, i nadalje problem ostaje dobar dio otvorenog mora izvan obalnog pojasa u kojem hrvatske institucije nemaju pregled stanja u realnom vremenu.

Projekt Ministarstva mora predviđa naknadno postavljanje još četiri radara nakon 2010. godine.