Nakon što je ministar obrane Damir Krstičević, koji se u srijedu u Washingtonu sastao s američkim kolegom Jamesom Mattisom, izjavio da je Hrvatska korak bliže kupnji američkih zrakoplova tipa F-16 i da se odluka očekuje do kraja godine, tportal doznaje o čemu će ponajviše ovisiti nabava tog ili nekog drugog tipa aviona koji se nude Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu
Ministar obrane, koji će tijekom ovotjednog boravka u SAD-u posjetiti i tvrtku Lockheed Martin, u kojoj se proizvode višenamjenski lovci tipa F-16, izjavio je da 'više nema vremena za donošenje odluke oko nabave novih lovačkih aviona' te da će se konačna odluka donijeti do kraja godine.
Iako Krstičević nije precizirao o kojoj se verziji lovca F-16 radi, stručnjaci koji su dobro upoznati s mogućnostima te letjelice ističu kako je riječ o lovcu treće generacije koji se može smatrati aparatom što konkurira i lovcima iduće generacije, dok je iznimna prilagodljivost ovog aviona jedan od ključnih razloga za to što se on izvozi u 24 zemlje.
Stručnjaci koji dobro poznaju sve stepenice postupka nabave aviona, koji bi trebali zamijeniti dotrajale MiG-ove 21, smatraju da isplativost najavljene moguće nabave američkog lovca, ili bilo kojeg drugog od čitave palete ponuđača kojima se javilo naše Ministarstvo obrane radi zahtjeva proizvođačima, ovisi o nekoliko ključnih koraka.
Tri stvari na koje treba paziti
Prema mišljenju insajdera, kvaliteta ugovora o nabavi novih borbenih lovaca ponajprije ovisi o ukupnoj nabavnoj cijeni, potom o stanju naručenih aviona te o logističkom paketu koji dolazi s letjelicama.
Pojašnjavajući stavke, stručnjaci poseban naglasak stavljaju na ukupno stanje letjelica i njihovih preostalih resursa, odnosno intenzitet kvarova i srednje duljine vremenskog intervala između pojave dva kvara, kao i o srednjem vremenu do pojave prvog kvara. Ta stavka, koju stručnjaci smatraju jednom od presudnih, pojašnjava se naime kroz tzv. krivulju kade za kupanje, odnosno grafom koji pokazuje ovisnost intenziteta kvarova o vremenu kroz životni ciklus komponente.
Tijekom životnog vijeka jednog borbenog aviona intenzitet kvarova, pojašnjavaju stručnjaci, prolazi kroz tri faze; fazu početnih kvarova, fazu rada i konačno kroz fazu istrošenosti.
Na početku faze početnih kvarova njihov intenzitet je jako velik, ali s vremenom pada. Tijekom faze rada intenzitet kvarova je konstantan, a oni ponajviše nastaju zbog stresa kojem su izložene pojedine komponente. U konačnici, tijekom početka faze istrošenosti intenzitet kvarova je vrlo mali, ali s vremenom počinje poprilično rasti, a kvarovi u toj fazi uglavnom nastaju zbog istrošenosti same komponente, odnosno letjelice ili njezinih dijelova.
Govoreći o nabavi novih letjelica u sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, stručnjaci ističu i stavku vremenskog povrata rezervnih dijelova koji kod pojedinih proizvođača može potrajati i do 18 mjeseci, što znatno utječe na nesmetano djelovanje lovačke eskadrile. Pritom valja znati da srednje vrijeme između kvara iznosi tek 10 sati naleta.
CIJENA PO APARATU
Najjeftiniji Korejci, najskuplji Šveđani
Treća, ne manje bitna stavka o kojoj ovisi kvaliteta ugovora leži u popratnoj logistici te osposobljenosti aviomehaničara za pojedini tip aviona, kao i u prilagodljivosti pilota na novi tip aviona. Primjerice, trenutačna udarna snaga lovačke komponente našeg ratnog zrakoplovstva u obliku lovca MiG-21 ne sadrži nijedno računalo, dok samo radar jednog F-16 ima njih čak šest.
Stručnjaci upozoravaju kako pritom ne treba smesti s uma to da zemaljsko osoblje, osobito aviomehaničari, trebaju imati sve potrebne certifikate kako bi nesmetano mogli popravljati zrakoplove koji su sudeći prema intervalu kvarova poprilično skloni njima.
Kvaka je u logistici
Oni koji su dobro upućeni u sustav nabave, ali i održavanja zrakoplova, ističu kako se lovačko zrakoplovstvo lomi upravo na logističkom ugovoru, a ne na samim performansama i naoružanju lovca, te poručuju kako će 'dobar posao' ponajviše ovisiti o tzv. cost-benefit analizi kojom se uspoređuju i vrednuju sve prednosti i svi nedostaci nekog gospodarskog pothvata ili projekta analizom troškova (cost) i koristi (benefit), a koja je najvažnija za donošenje ispravne odluke i za korekciju projekata.
Američki F-16 se, inače, smatra jednim od najuspješnijih lovaca Zapada, s više od 4000 proizvedenih zrakoplova. Riječ je o lovcu za blisku zračnu borbu koji se može pohvaliti sustavom upravljanja fly-by-wire (FBW), zbog čega su ga u početku zvali 'električni mlažnjak'.
Ostale inovacije koje su uvedene u ovaj avion uključuju kapljičast oblik pilotske kabine bez okvira u vidnom polju radi bolje preglednosti, upravljačku palicu na desnoj strani radi lakšeg upravljanja pod velikim g-silama i sjedalo nagnuto unazad kako bi ih pilot lakše podnosio.
Kao višenamjenski taktički lovac, F-16 je opremljen topom 20mm M61 Vulcan u lijevom korijenu krila te s barem dva projektila kratkog dometa Aim-9 Sidewinder, po jednim na nosačima što se nalaze na vrhu oba krila. Ispod svakog krila su tri podvjesne točke na kojima se može nositi širok raspon projektila zrak-zrak i zrak-zemlja te nenavođenih raketa i bombi, uključujući pametne bombe.
Razvijen da bude jeftina okosnica ratnog zrakoplovstva, iako jednostavniji i lakši od svojih prethodnika, upotrebom napredne elektronike i aerodinamičnih rješenja uključujući sustav FBW, zrakoplov je vrlo pokretljiv i podjednako uspješno leti danju i noću.
Inače, iz MORH-a su u četvrtak poručili da će idući tjedan poslati formalni zahtjev za ponudu (tzv. Request for Proposal) za nabavu borbenih aviona u pet država i to u Švedsku (Gripen JAS-39), SAD (F-16), Južnu Koreju (FA-50), Izrael (F-16) i Grčku (F-16).
Postupak će se voditi transparentno i sustavno će se ispitati svaki segment kako bi krajnji izbor bio najbolji za Republiku Hrvatsku.
Poslije primitka ponuda, ističu u Ministarstvu obrane, u sljedećih nekoliko mjeseci detaljno će se analizirati dostavljene ponude, a ključni parametri u odabiru, osim karakteristika i sposobnosti aviona, bit će tri segmenta: međudržavni ugovor, cijena i paket poslovno-gospodarske suradnje.
MORH naime ističe kako pri nabavi aviona Hrvatska želi surađivati s državom, a ne samo s tvrtkom, jer je ipak riječ o važnoj višegodišnjoj suradnji i razvoju strateškog partnerstva. Kod cijene vodit će se računa o ukupnom iznosu paketa, ali i o modalitetima otplate. Također, Hrvatska želi da ugovor o nabavi aviona bude podloga za jačanje gospodarske suradnje s državom od koje kupujemo avion te će ugovor morati sadržavati i elemente investiranja u hrvatsko gospodarstvo.
Resorno ministarstvo naglašava kako je intenzivno proučavalo iskustva drugih država, članica NATO-a, koje su bile suočene s problemom zamjene ili modernizacije borbene eskadrile, kao što su Bugarska, Češka, Mađarska, Poljska, Rumunjska i Slovačka, te kako, ovisno o dinamici sklapanja ugovora, očekuje da će prvi avioni stići u Hrvatsku do kraja 2020. godine, pod uvjetom da odluka o nabavi borbenog aviona bude donesena do kraja ove godine.