Bivši direktor pomorskih operacija, odgovoran za sigurnost posade, izjavio je pred komisijom Obalne straže da je 'postojao velik pritisak da se misija izvede, pri čemu su mnogi koraci preskočeni'
Vijeće Obalne straže u utorak je saslušalo četvrtog svjedoka u sklopu istrage o okolnostima koje su dovele do tragičnog dubokomorskog putovanja podmornice Titan, a koja je na putu prema olupini Titanika implodirala, ubivši svih pet putnika, piše Independent.
Objavili su i novu fotografiju potonule podmornice na dnu oceana.
Svjedok je jedan od 10 bivših zaposlenika OceanGatea, američke kompanije za podmornice koja je organizirala ekspediciju, a jedan je od 24 njih koji su svjedočili pred Marine Board of Investigation.
Implozija podmornice 18. lipnja 2023. odnijela je živote Stocktona Rusha, britanskog istraživača Hamisha Hardinga, britansko-pakistanskog biznismena Shahzade Dawooda i njegova sina Sulemana te francuskog stručnjaka za morske dubine Paul-Henrija Nargeoleta.
David Lochridge, direktor pomorskih operacija u toj tvrtki od 2015. do 2018., svjedočio je o brojnim 'crvenim zastavama' na koje je nailazio tijekom svog rada.
'Bilo je to pitanje vremena'
Izjavio je da je postojao 'pritisak' za lansiranje podmornice Titan. 'Način na koji je tvrtka upravljala projektom, ignorirajući standardizirana pravila i propise koje su postavili stručnjaci, učinio je nesreću neizbježnom. Pitanje je bilo samo kada će se to dogoditi', rekao je.
Lochridge je naglasio da je bilo stalnih pritisaka da se Titan što prije lansira. 'Bili su pod velikim pritiskom da se misija izvrši što je brže moguće kako bi počeli ostvarivati profit', izjavio je.
Također je rekao da 'nije imao povjerenja' u način na koji se podmornica gradila. 'Mnogo koraka je preskočeno, uključujući ključne sigurnosne mjere', dodao je.
Dan ranije Tony Nissen, direktor inženjeringa, također je svjedočio o osjećaju pritiska da se podmornica lansira. Na pitanje je li se požurivalo operacije odgovorio je: 'Sto posto.'
U siječnju 2018. Lochridge je podnio izvješće o inspekciji, u kojem je naveo niz sigurnosnih problema s ranom verzijom Titana. Nedugo nakon toga dobio je otkaz.
'Vrišti prije nego što eksplodira'
Prisjetio se kako je Rush, direktor OceanGatea, opisao podmornicu od karbonskih vlakana. 'Ne implodira odmah. Prije nego što eksplodira, vrišti kao majka', rekao je, prema svjedoku.
Lochridge je optužio tvrtku za 'potpuno zanemarivanje sigurnosti'. Komentirao je i društvene mreže OceanGatea, na kojima su se hvalili fotografijama s prethodnih misija, nazvavši to 'dimom i ogledalima'.
Također je naglasio da se podmornica ne bi smjela lansirati bez odgovarajućih sigurnosnih provjera i s opremom koja nije potpuno funkcionalna.
Direktorima je predao bilješku uz svoje izvješće iz siječnja 2018. U njoj je napisao: 'Smatram da Titan (Cyclops 2) ne bi trebao biti korišten u misijama s posadom dok se ne provedu potrebne korektivne mjere.'
Svjedočio je da je njegov odnos s Rushem pogoršan nakon nesreće na olupini Andree Dorije 2016. godine, kada se podmornica zabila u nju.
Rekao je da je Rush prestao 'racionalno' razgovarati s njim poslije tog incidenta te da mu je nedugo zatim ponuđen novi ugovor, a koji bi ga obvezao na nadoknadu troškova tvrtki ako bi odlučio otići u roku od 12 mjeseci. Rush mu je također savjetovao da svom imigracijskom odvjetniku ne otkriva detalje novog dogovora.
Dobio kontrolerom u glavu
Opisao je i incident tijekom testne misije podmornice Cyclops I na olupini Andree Dorije, kada je udarila u nju. Rekao je da je pokušao preuzeti kontrolu nad vozilom, ali Rush mu nije dopustio, inzistirajući na tome da 'klijent koji plaća' preuzme kontrolu.
Prema svjedoku, Rush je tada bacio kontroler u njegovu glavu.