U ponedjeljak u 9 sati Ministarstvo prometa na svojim službenim internetskim stranicama objavilo je izvješće o nesreći trajekta Lastovo. U nastavku donosimo što piše u njemu
Najvažnije informacije
- Ministarstvo prometa objavilo je izvješće o nesreći trajekta Lastovo u kojoj su 11. kolovoza 2024. poginule tri osobe
- U izvješću se kao glavne odgovorne osobe navode predsjednik Uprave Jadrolinije i zapovjednik broda
- Protiv obojice se predlaže pokretanje prekršajnog postupka zbog propusta koje su počinili, a koji su, prema izvješću, doveli do tragične nesreće
12:15 Agencija za istraživanje nesreća: Više čimbenika dovelo je do nesreće
Objavljeno je izvješće i Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, a koja je paralelno provodila svoju istragu. Samo izvješće ima 137 stranica, a u sažetku zaključka navodi se sljedeće:
'Ova pomorska nesreća posljedica je više različitih čimbenika koji su, svaki u određenoj mjeri, ali u konačnici u kumulativu, utjecali na slijed događaja koji je doveo do tragičnog ishoda. Prevladavajući uzročni čimbenik pomorske nesreće smatra se nepotpuno razumijevanje izvedbe i tehničkih karakteristika sustava pramčane rampe, što je posljedica nepostojanja uputa i podrobnijih dokumentiranih informacija o pripadajućem hidrauličkom sustavu pramčane rampe, zbog čega posada nije bila u cijelosti upoznata sa sposobnostima i ograničenjima toga sustava i s time povezanih rizika prilikom rukovanja pramčanom rampom.
Sigurnosne preporuke temelje se analizi i zaključcima ove istrage, a izdane su adresatima koji su najmjerodavniji za njihovu primjenu s ciljem sprječavanja pomorskih nesreća i nezgoda u budućnosti i sustavnog unaprjeđenja sigurnosti plovidbe. Svi dionici tijekom sigurnosne istrage bili su suradljivi doprinoseći time objektivnom i cjelovitom utvrđivanju okolnosti pomorske nesreće', piše u sažetku zaključka objavljenog na internetskim stranicama te agencije.
>>> Cijelo izvješće Agencije za istraživanje nesreća možete pročitati u nastavku, a izvješće Ministarstva prometa možete pročitati niže u članku.
11:15 Sindikat se ne slaže da je odgovoran i zapovjednik broda
Sindikat pomoraca Hrvatske ocijenio je da su u izvješću Ministarstva o nesreći na trajektu Lastovo očekivano potvrđeni nedostaci u sustavu upravljanja sigurnošću i odgovornost predsjednika Uprave Jadrolinije, ali ne slažu se da je odgovoran i zapovjednik broda.
Postavljanje pitanja zapovjednikove odgovornosti prema sustavu upravljanja sigurnošću, a u istom izvješću utvrđeno je da je taj sustav vrlo manjkav, uistinu nas iznenađuje, poručuju sindikalci, dodajući da se ne može tražiti odgovornost članova posade broda, pa ni zapovjednika, ako na njemu ne postoji ili nije proveden kvalitetan sustav upravljanja sigurnošću. Propisana procedura prilikom radova koji su doveli do tragedije nije postojala, a rampa na trajektu ne može i ne smije pasti slobodnim padom. Zapovjednik broda nije odgovoran za donošenje procedura unutar sustava upravljanja sigurnošću, već je za to odgovoran predsjednik Uprave.
Ako nadležni tvrde da je sve to moguće, onda je problem sigurnosti puno dublji nego što smo mislili, ističe sindikat i najavljuje punu pravnu, moralnu i ljudsku potporu zapovjedniku trajekta Lastovo i njegovim pravnim zastupnicima u dokazivanju nevinosti. Poziva i sve časnike i posadu Jadrolinijinih brodova da učine isto.
11:06 Najavljena sjednica Odbora za promet
Predsjednik saborskog Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu Stipo Mlinarić (DP) sazvao je sjednicu za srijedu 12. veljače, a jedina točka dnevnog reda bit će sazivanje tematske sjednice tog odbora na temu: 'Rezultati izvida i sigurnosne istrage pomorske nesreće broda Lastovo'.
10:12 Sopta: Ne osjećam krivnju, a moj mandat je na raspolaganju od prvog dana
Iz Jadrolinije su poručili da će se o bilo čijoj prekršajnoj odgovornosti moći govoriti tek kad se prekršajni postupak pravomoćno okonča, a da o pokretanju kaznene odgovornosti odlučuje DORH, čija je istraga još u tijeku.
'Evidentno je da su svim redovnim dosadašnjim inspekcijskim pregledima ISM sustava potvrđene implementiranost i funkcionalnost sustava upravljanja sigurnošću. Sve navedene neusklađenosti sustava utvrđene izvanrednim pregledom na zahtjev Ministarstva ne mogu biti direktan uzrok tragedije', poručuju iz Jadrolinije, a prenosi Novi list. Predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta poručio je da ne osjeća krivnju za nesreću.
'Dao bih sve da se 11. kolovoza nikad nije dogodio. Moj mandat je na raspolaganju od prvog dana. Procedura razrješenja i imenovanja Uprave Jadrolinije, koja u skladu sa Statutom skupno zastupa Društvo i donosi sve odluke zajednički, jasno je definirana', poručio je Sopta i dodao da do sada nije komentirao netočne i konstruirane tvrdnje, pogotovo sindikalnih predstavnika, ali da će nakon što je objavljeno izvješće pravnim putem odgovoriti na iznesene zaključke.
'Još jednom napominjem da su u dva navrata, i to mjesec dana prije nesreće – Lučka kapetanija u redovitom pregledu – kao i neposredno nakon nesreće – HRB s Ministarstvom mora i Lučkom kapetanijom u izvanrednom pregledu – nadležna inspekcijska tijela utvrdila da tijekom pregleda broda nisu uočeni nedostaci u sustavu upravljanja sigurnošću. Takva utvrđenja samog ministarstva u izravnoj su suprotnosti s onim što se sada navodi u izvještaju istog tog ministarstva', kaže Sopta za Novi list.
9:55 Pregled poduzetih radnji tijekom izvida o nesreći
Ovlašteni službenici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture proveli su sljedeće izvide:
- Inicijalni inspekcijski pregled broda odmah nakon nastanka pomorske nesreće i donošenje rješenja o zabrani plovidbe broda
- Saslušanje zapovjednika i članova posade broda Lastovo, kao i predstavnika Uprave kompanije Jadrolinija
- Simulacija podizanja pramčane rampe te otpuštanje hidraulike sustava podizanja, u realnom vremenu, u smislu utvrđivanja događaja pomorske nesreće na brodu Lastovo te ispravnosti hidrauličkog sustava pramčane rampe, a na način vezan uz izjave svjedoka
- Dodatni inspekcijski pregled broda Lastovo
- Provjera sustava upoznavanja posade s brodom
- Provjera sustava održavanja broda, uključujući provjeru svih zapisa sustava vezanih uz održavanje sustava pramčane rampe
- Provjera evidencija tehničkog nadzora Hrvatskog registra brodova, a vezano uz tehnički pregled broda Lastovo, uključujući tehnički pregled sustava pramčane rampe
- Provjera inspekcijskih nadzora broda Lastovo do trenutka pomorske nesreće.
Osim navedenog, Uprava sigurnosti plovidbe je od HRB-a zatražila dodatnu prosudbu sustava upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija te broda Lastovo, a obavljene su 11. rujna, odnosno 13. rujna 2024., navodi se u izvješću koje je objavilo Ministarstvo prometa.
9:51 Tko je proveo izvide na temelju kojih je sastavljeno izvješće
lzvide su proveli ovlašteni službenici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture:
- Zlatko Kosta, načelnik Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde, Uprava sigurnosti plovidbe
- Vladimir Malnar, voditelj Službe sigurnosti plovidbe, Lučka kapetanija Rijeka
- Emil Marinov, viši kontrolor službe kontrole ispravnosti stranih brodova, Lučka kapetanija Rijeka.
9:42 Prijedlog pokretanja prekršajnog postupka protiv zapovjednika broda Lastovo
Zapovjedniku broda Lastovo na teret se stavlja da je propustio obavljati svoje dužnosti/odgovornosti u smislu:
- upoznavanja sa ISM poslovnikom broda Lastovo
- preuzimanja odgovornosti vezane uz definiranje obveza pojedinih članova posade u postupku podizanja/spuštanja/osiguranja pramčane rampe
- zapovijedanja članovima posade u obavljanju njihovih dužnosti
- poduzimanja odgovarajućih radnji u situacijama koje nisu definirane ISM poslovnikom broda Lastovo.
Time je zapovjednik broda Lastovo počinio prekršaj iz članka 1002. stavak 1., Pomorskog zakonika (Narodne novine br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19), navodi se u izvješću.
9:26 Prijedlog pokretanja prekršajnog postupka protiv odgovorne osobe u kompaniji Jadrolinija
U zaključku se dalje navodi da se, ako ne bude pokrenut kazneni postupak protiv odgovorne osobe u Jadroliniji, predlaže pokretanje prekršajnog postupka. Navodi se da dionici u ISM sustavu kompanije Jadrolinija za sve zadaće i odgovornosti odgovaraju direktno predsjedniku Uprave, odnosno da je definirano da je predsjednik Uprave (David Sopta, op.a.), između ostalog, odgovoran za službu pomorske sigurnosti, opću kadrovsku službu, službu za selekciju, edukaciju i razvoj zaposlenika, službu sigurnosti na radu, službu upravljanja pomorskim kadrovima, nautičko-tehnički inspektorat, službu za razvoj flote, službu operative i podrške linija te odjel vlastitog održavanja brodova.
Navodi se da pod izravnim rukovodstvom predsjednika Uprave djeluju ovlaštena osoba SUS-a (DPA) i inspektori pomorske sigurnosti te da su predsjedniku Uprave izravno odgovorni izvršni direktor ljudskih resursa, izvršni direktor tehničkih i operativnih poslova i ovlaštena osoba SUS-a (DPA).
S obzirom na to da su sve službe odgovorne predsjedniku Uprave Jadrolinije, u izvješću se navodi da je 'predsjednik Uprave Jadrolinije, kao odgovorna osoba, počinio prekršaj iz članka 998. stavak 1., alineja 11., Pomorskog zakonika (Narodne novine br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19).
9:21 Prijedlog pokretanja prekršajnog postupka protiv kompanije Jadrolinija
Provedenim izvidima utvrđeno je da kompanija Jadrolinija nije uspostavila, ne održava i ne provodi dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću (ISM sustav) sukladno zahtjevima Uredbe (EZ) br. 336/2006 o provedbi Međunarodnog pravilnika upravljanja sigurnošću unutar zajednice te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 3051/91 38. U odnosu na uspostavu ISM sustava utvrđeni su sljedeći propusti:
- nisu definirane jasne odgovornosti članova posade vezane uz postupke upravljanja pramčanim vratima i pramčanom rampom
- nisu definirane jasne upute vezane uz postupak podizanja/spuštanja i osiguranja pramčanih vrata i pramčane rampe
- nisu definirane jasne upute vezane uz operativne radnje održavanja sustava pramčane rampe.
U odnosu na održavanje ISM sustava utvrđeni su sljedeći propusti:
- upoznavanje članova posade broda Lastovo ne provodi se sukladno ISM poslovniku Jadrolinije
- sustav održavanja broda Lastovo ne slijedi postupke definirane ISM poslovnikom broda Lastovo.
Time je kompanija Jadrolinija počinila prekršaj iz članka 998., stavak 1., alineja 11., Pomorskog zakonika (Narodne novine br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19), navodi se u izvješću.
9:06 U zaključku izvješća navodi se sljedeće:
Temeljem provedenih izvida zaključuje se da:
1. Sustav upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija nije u cijelosti uspostavljen, održavan i proveden na način zahtijevan Uredbom (EZ) br. 336/2006 o provedbi Međunarodnog pravilnika upravljanja sigurnošću unutar zajednice i ostavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 305/91.
2. Zapovjednik broda Lastovo prekršio je odredbe ISM poslovnika broda Lastovo kojima se propisuju odgovornosti pojedinih članova posade u obavljanju operativnih zadaća vezanih za sustav pramčane rampe, a za što je nadležan sukladno ISM poslovniku broda Lastovo.
Slijedom navedenog, predlaže se pokrenuti prekršajni postupak u odnosu na kompaniju, odgovornu osobu u kompaniji i odgovornu osobu na brodu Lastovo.
9:00 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je izvješće o provedenim izvidima zbog pomorskih prekršaja u predmetu pomorske nesreće broda Lastovo.
Nakon objave izvješća, u 10.30 održat će se konferencija za medije u prostorijama Ministarstva. Na njoj će izjave dati ministar prometa Oleg Butković i ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe, kapetan Siniša Orlić.
Podsjetimo, nesreća na trajektu Lastovo dogodila se 11. kolovoza 2024. godine, kada je, uslijed pada pramčane rampe, smrtno stradalo troje članova posade dok je jedna zadobila teže ozljede. Ovaj tragični događaj potresao je javnost. Ubrzo nakon njega ovlašteni djelatnici Uprave sigurnosti plovidbe bili su upućeni na teren da bi proveli detaljne izvide.