U ponedjeljak u 9h Ministarstvo prometa na svojim službenim internetskim stranicama objavilo je izvješće o nesreći trajekta Lastovo. U nastavku donosimo što piše u izvješću
Najvažnije informacije
- Ministarstvo prometa objavilo je izvješće o nesreći trajekta Lastovo u kojoj su, 11. kolovoza 2024., poginule tri osobe
- U izvješću se kao glavne odgovorne osobe navode predsjednik uprave Jadrolinije i zapovjednik broda
- Protiv obojice se predlaže pokretanje prekršajnog postupka zbog propusta koje su počinili, a koji su, prema izvješća, doveli do tragične nesreće
11:15 Sindikat se ne slaže da je odgovoran i zapovjednik broda
Sindikat pomoraca Hrvatske ocijenio je da su u izvješću Ministarstva o nesreći na trajektu Lastovo očekivano potvrđeni nedostaci u sustavu upravljanja sigurnošću i odgovornost predsjednika Uprave Jadrolinije, ali ne slažu se da je odgovoran i zapovjednik broda.
Postavljanje pitanja zapovjednikove odgovornosti po sustavu upravljanja sigurnošću, a u istom izvješću utvrđeno je kako je taj sustav vrlo manjkav, uistinu nas iznenađuje, poručuju sindikalci. Sindikat poručuje da se ne može se tražiti odgovornost članova posade broda, pa ni zapovjednika, ako na brodu ne postoji ili nije proveden kvalitetan sustav upravljanja sigurnošću. Propisana procedura pri radovima koji su doveli do tragedije nije postojala, a rampa na trajektu ne može i ne smije pasti slobodnim padom. Zapovjednik broda nije odgovoran za donošenje procedura unutar sustava upravljanja sigurnošću, već je za to odgovoran predsjednik Uprave.
Ako nadležni tvrde da je sve to moguće, onda je problem sigurnosti puno dublji nego što smo mislili, ističe sindikat i najavljuje punu pravnu, moralnu i ljudsku potporu zapovjedniku trajekta Lastovo i njegovim pravnim zastupnicima u dokazivanju nevinosti. Poziva i sve časnike i posadu Jadrolinijinih brodova da učine isto.
11:06 Najavljena sjednica Odbora za promet
Predsjednik saborskog Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu Stipo Mlinarić (DP) sazvao je sjednicu odbora za srijedu, 12. veljače, a jedina točka dnevnog reda bit će sazivanje tematske sjednice odbora na temu: 'Rezultati izvida i sigurnosne istrage pomorske nesreće broda Lastovo'.
10:12 Sopta: Ne osjećam krivnju, a moj mandat je na raspolaganju od prvog dana
Iz Jadrolinije su poručili da će se o bilo čijoj prekršajnoj odogovornosti moći govoriti tek kad se prekršajni postupak pravomoćno okonča, a da o pokretanju kaznen odgovornosti odlučuje DORH, čija je istraga još u tijeku.
'Evidentno je da je svim redovnim dosadašnjim inspekcijskim pregledima ISM sustava potvrđena implementiranost i funkcionalnost sustava upravljanja sigurnošću. Sve navedene neusklađenosti sustava utvrđene izvanrednim pregledom na zahtjev Ministarstva ne mogu biti direktan uzrok tragedije', poručuju iz Jadrolinije, a prenosi Novi list. Predsjednik uprave Jadrolinije David Sopta poručio je da ne osjeća krivnju za nesreću.
'Dao bih sve da se 11. kolovoza nikad nije dogodio. Moj mandat je na raspolaganju od prvog dana. Procedura razrješenja i imenovanja Uprave Jadrolinije, koja u skladu sa Statutom skupno zastupa Društvo i donosi sve odluke zajednički, jasno je definirana', poručio je Sopta i dodao da do sada nije komentirao netočne i iskonstruirane tvrdnje, pogotovo od strane sindikalnih predstavnika, ali da će nakon što je objavljeno izvješće, pravnim putem odgovoriti na iznesene zaključke.
'Još jednom napominjem da su u dva navrata, i to mjesec dana prije nesreće – Lučka kapetanija u redovitom pregledu, kao i neposredno nakon nesreće – HRB zajedno s Ministarstvom mora i Lučkom kapetanijom u izvanrednom pregledu nadležna inspekcijska tijela utvrdila kako tijekom pregleda broda nisu uočeni nedostaci u svezi sustava upravljanja sigurnošću. Takva utvrđenja samog Ministarstva u izravnoj su suprotnosti s onim što se sada navodi u Izvještaju istog tog Ministarstva, kaže Sopta za Novi list.
9:55 Pregled poduzetih radnji tijekom izvida o nesreći
Ovlašteni službenici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture proveli su sljedeće izvide:
- Inicijalni inspekcijski pregled broda odmah nakon nastanka pomorske nesreće i donošenje rješenja o zabrani plovidbe broda;
- Saslušanje zapovjednika i članova posade broda Lastovo kao i predstavnika Uprave kompanije Jadrolinija;
- Simulacija podizanja pramčane rampe, te otpuštanje hidraulike sustava podizanja, u realnom vremenu, u smislu utvrđivanja događaja pomorske nesreće na brodu Lastovo, te ispravnosti hidrauličkog sustava pramčane rampe, a na način vezan uz izjave svjedoka;
- Dodatni inspekcijski pregled broda Lastovo;
- Provjera sustava upoznavanja posade s brodom;
- Provjera sustava održavanja broda, uključujući i provjeru svih zapisa sustava vezanih uz održavanje sustava pramčane rampe;
- Provjera evidencija tehničkog nadzora Hrvatskog registra brodova a vezano uz tehnički pregled broda Lastovo, uključujući tehnički pregled sustava pramčane rampe;
- Provjera inspekcijskih nadzora broda Lastovo do trenutka pomorske nesreće.
Osim navedenog, Uprava sigurnosti plovidbe je od strane HRB-a zatražila dodatnu prosudbu Sustava upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija te broda Lastovo, koje su obavljene 11. rujna 2024., odnosno 13. rujna 2024., navodi se u izvješću koje je objavilo Ministarstvo prometa.
9:51 Tko je proveo izvide na temelju kojih je sastavljeno izvješće
lzvide su proveli ovlašteni službenici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture:
- Zlatko Kosta, načelnik Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde, Uprava sigurnosti plovidbe;
- Vladimir Malnar, voditelj Službe sigurnosti plovidbe, Lučka kapetanija Rijeka;
- Emil Marinov, viši kontrolor službe kontrole ispravnosti stranih brodova, Lučka kapetanija Rijeka.
9:42 Prijedlog pokretanja prekršajnog postupka protiv zapovjednika broda Lastovo
Zapovjedniku broda Lastovo na teret se stavlja da je propustio obavljati svoje dužnosti/odgovornosti u smislu:
- upoznavanja sa ISM poslovnikom broda Lastovo;
- preuzimanja odgovornosti vezano uz definiranje obveza pojedinih članova posade u postupku podizanja/spuštanja/osiguranja pramčane rampe;
- zapovijedanja članovima posade u obavljanju njihovih dužnosti;
- poduzimanja odgovarajućih radnji u situacijama koje nisu definirane ISM poslovnikom broda Lastovo.
Čime je zapovjednik broda Lastovo počinio prekršaj iz članka 1002. stavak 1 Pomorskog zakonika (,,Narodne novine" br.181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19), navodi se u izvješću.
9:26 Prijedlog pokretanja prekršajnog postupka protiv odgovorne osobe u kompaniji Jadrolinija
U zaključku se dalje navodi da, ako neće biti pokrenuti kazneni postupak protiv odgovorne osobe u Jadroliniji, da se predlaže pokretanje prekršajnog postupka. Navodi se da dionici u ISM sustavu kompanije Jadrolinija za sve zadaće i odgovornosti, odgovaraju direktno predsjedniku uprave, odnosno da je definirano da je predsjednik uprave (David Sopta, op. a.), između ostalog, odgovoran za službu pomorske sigurnosti, opću kadrovsku službu, službu za selekciju, edukaciju i razvoj zaposlenika, službu sigurnosti na radu, službu upravljanja pomorskim kadrovima, nautičko tehnički inspektorat, službu za razvoj flote, službu operative i podrške linija i odjel vlastitog održavanja brodova.
Navodi se da pod izravnim rukovodstvom Predsjednika Uprave djeluje Ovlaštena osoba SUS-a (DPA) i lnspektori pomorske sigurnosti te da su predsjedniku uprave izravno odgovorni izvršni direktor ljudskih resursa, izvršni direktor tehničkih i operativnih poslova i ovlaštena osoba SUS-a (D.P.A.).
S obzirom da su sve službe odgovorne predsjedniku uprave Jadrolinije, u izvješću se navodi da je 'predsjednik uprave Jadrolinije, kao odgovorna osoba počinio prekršaj iz članka 998. stavak 1., alineja 11. Pomorskog zakonika (,,Narodne novine" br.181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19).
9:21 Prijedlog pokretanja prekršajnog postupka protiv kompanije Jadrolinija
Provedenim izvidima utvrđeno je da kompanija Jadrolinija nije uspostavila, ne održava i ne provodi dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću (ISM sustav) sukladno zahtjevima Uredbe (EZ) br. 336/2006 o provedbi Medunarodnog Pravilnika upravljanja sigurnoscu unutar Zajednice i o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeca (EZ) br. 3051/91 38. U odnosu na uspostavu ISM sustava utvrdeni su slijedeci propusti:
- nisu definirane jasne odgovornosti članova posade vezano uz postupke upravljanja pramčanim vratima i pramčanom rampom
- nisu definirane jasne upute vezano uz postupak podizanja/spuštanja i osiguranja pramčanih vrata i pramčane rampe
- nisu definirane jasne upute vezano uz operativne radnje održavanja sustava pramčane rampe
U odnosu na odrzavanje ISM sustava utvrdeni su slijedeći propusti:
- upoznavanje članova posade broda Lastovo ne provodi se sukladno ISM poslovniku Jadrolinije
- sustav održavanja broda Lastovo ne slijedi postupke definirane ISM poslovnikom broda Lastovo
Čime je kompanija Jadrolinija počinila prekršaj iz članka 998. stavak 1., alineja 11. Pomorskog zakonika (,,Narodne novine" br.181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19), navodi se u izvješću.
9:06 U Zaključku izvješća navodi se sljedeće:
Temeljem provedenih izvida zaključuje se kako:
1. Sustav upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija nije u cijelosti uspostavljen, održavan i proveden na način zahtijevan Uredbom (EZ) br 336/2006 o provedbi Međunarodnog Pravilnika upravljanja sigurnošću unutar Zajednice i ostavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 305/91.
2. Zapovjednik broda Lastovo prekršio je odredbe ISM poslovnika broda Lastovo kojima se propisuju odgovornosti pojedinih članova posade u obavljanju operativnih zadaća vezano za sustav pramčane rampe, a za što je nadležan sukladno ISM poslovniku broda Lastovo.
Slijedom navedenog, predlaže se pokrenuti prekršajni postupak u odnosu na kompaniju, odgovornu osobu u kompaniji i odgovornu osobu na brodu Lastovo.
9:00 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je Izvješće o provedenim izvidima pomorskih prekršaja u predmetu pomorske nesreće broda 'Lastovo'.
Nakon objave izvješća, u 10:30 održat će se konferencija za medije u prostorijama Ministarstva. Na konferenciji će izjave dati ministar prometa Oleg Butković, i ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe kapetan Siniša Orlić.
Podsjetimo, nesreća na trajektu Lastovo dogodila se 11. kolovoza 2024. godine kada je, uslijed pada pramčane rampe, smrtno stradalo troje članova posade, dok je jedna osoba zadobila teže ozljede. Ovaj tragični događaj potresao je javnost. Ubrzo nakon događaja, ovlašteni djelatnici Uprave sigurnosti plovidbe bili su upućeni na teren kako bi proveli detaljne izvide.