air tractor 504

Osječani imaju novu 'zvijer' za obračun s komarcima, letio je osam dana: 'Bio je to epski pothvat'

27.10.2024 u 11:19

Bionic
Reading

Legendarni crveni Antonov 2 odlazi u mirovinu, a kormilo će preuzeti Air Tractor 504. Novo je to pojačanje u floti osječke tvrtke Air Pannonia i krenut će u obračun s komarcima. Stigao je iz Kanade, a u pilotskoj kabini otac Miroslav, koji je donedavno bio posljednji poljoprivredni pilot u Hrvatskoj, dobio je nasljednika, sina Krešimira Vlašića

Na pistu osječke Zračne luke sletio je jedinstven zrakoplov u Europi. Stigao je iz Kanade, a do Osijeka je letio osam dana! Kako bi prevalio toliki put, zaustavio se u Nuuku na Grenlandu pa nastavio do islandske prijestolnice Reykjavika, da bi potom napravio pauzu u Braunschweigu u Donjoj Saskoj u Njemačkoj, a zatim stigao u Zagreb i konačno sletio u Osijek. Posljednju etapu preletio je pilot Krešimir Vlašić, čiji je otac donedavno bio i posljednji poljoprivredni pilot u Hrvatskoj, s kojim smo ranije razgovarali za tportal. Sada je dobio nasljednika.

'Otac i ja smo jedina dva pilota koja imaju dozvolu za let iznad naseljenih mjesta radi tretiranja iznad naseljenih područja', objašnjava Krešimir, prometni pilot koji leti na čarter linijama, ali i suzbija komarce.

Potraga za novim zrakoplovom koji će ići u obračun s komarcima u gradu na Dravi krenula je još prošle godine. Vlašiće je to odvelo preko oceana, do Kanade. Ondje je Krešimir s ocem Miroslavom prošao i obuku, a potom su se odlučili i za kupnju zrakoplova na kojem su učili.

'To je zrakoplov najnovije generacije te je jedinstven i u Europi. Prvi smo koji smo ga nabavili, a glavne značajke su mu da omogućuje sigurnije letenje te ima veći kapacitet, odnosno veću nosivost od 1900 litara', objasnio je Miroslav, vlasnik Air Pannonije, karakteristike zrakoplova Air Tractor 504 prilikom slijetanja u Osijek.

Veća nosivost omogućit će da se tretiranje komaraca obavi u jednom letu, bez potrebe za slijetanjem zbog ponovnog punjenja, a to znači - učinkovitije djelovanje iz zraka.

Za prelet preko oceana angažirali su tvrtku s Floride.

Let preko Sjevernog pola

'Sam se jednostavno ne bih usudio', priznaje Krešimir u razgovoru za tportal.

'Zrakoplov leti do 200 kilometara na sat. Letjelo se u malim etapama do Hrvatske. Išao je preko čistog snijega i leda, bilo je minus 23 stupnja iako u kabini ima grijanje. No ovo je bio epski pothvat', kratko je opisao Krešimir put koji je prevalio novi zrakoplov do slavonske ravnice.

  • +22
Air Tractor sletio u Zračnu luku Osijek Izvor: Pixsell / Autor: Davor Javorovic/PIXSELL

Iza ovoga pilota već je 4000 sati provedenih u zraku i leti od 16. godine, a iza 68-godišnjeg Miroslava čak je 10.000 sati. Za novu 'pticu' u floti tvrtke morali su se odlučiti jer je Antonov 2 ruske proizvodnje. Skladišta rezervnih dijelova za njega već davno su se 'počistila', a nakon sankcija su nestala.

'Piloti nisu zainteresirani za ovu vrstu letenja jer je izrazito opasna. Let je puno kompleksniji od onih u prometnoj avijaciji zato što si osuđen na ruke i svoju vještinu. Leti se vrlo nisko, posebno kada je riječ o tretiranju komaraca, kada se rade zelene površine. Ide se iznad samih krošnji drveća. Iznad naseljenih mjesta leti se 30 do 40 metara', objašnjava razliku između obavljanja posla u pilotskoj kabini prometne i poljoprivredne avijacije.

Jedini civilni operater za Air Tractor

Za sada su ovi Osječani, kako kažu, jedini civilni operateri Air Tractora na Balkanu. Iz novog zrakoplova, uz komarce, iz zraka tretiraju i šume u dogovoru s Hrvatskim šumama. No nova 'ptica' može služiti i za gašenje požara.

'Otac i dalje leti, a uz nas dvojicu bit će i pilot Tomislav Gržetić. U sezoni ćemo pripomoći građanima Osijeka. Tijekom cijele zime ćemo trenirati jer smo u Kanadi prošli osnovnu obuku. Tamo je išao čak i otac, a uopće ne govori engleski. Dok je bio s instruktorom u avionu, preko radiostanice prevodio sam mu sa zemlje sve što mu objašnjava i govori', otkriva Krešimir, dodajući da je odrastao u avionu s ocem.

Kada će novi zrakoplov krenuti u obračun s komarcima, ovisi o Europskoj agenciji za sigurnost zračnog prometa sa sjedištem u njemačkom Kölnu. Ona treba izdati certifikat kojim će navedeni model biti registriran u Europi, a potom se sve spušta na hrvatsku agenciju.

'Kada dobijemo europski certifikat, planiramo u tri godine u Osijeku otvoriti i pilotsku školu za ovaj tip zrakoplova. U Europi nedostaje pilota koji su obučeni na njima za gašenje požara', rekao je pilot Krešimir Vlašić.