FILOZOFSKI PROTIV MINISTARSTVA

'Ovakav zakon o znanosti nisu proveli ni fašisti'

25.10.2010 u 16:46

Bionic
Reading

Novi prijedlog zakona o znanosti i visokom obrazovanju je zlonamjeran i destruktivan te u potpunosti ukida autonomiju sveučilišta i u njega uvodi državnu kontrolu, upozorili su danas sudionici rasprave na izvanrednoj sjednici Fakultetskog vijeća Filozofskog fakulteta u Zagrebu

Prijedlog zakona najoštrije je osudio profesor etike dr. sci. Ante Čović, bivši ministar znanosti i tehnologije, koji je rekao da on predstavlja 'samo cementiranje besmislenog stanja koje već vlada u Hrvatskoj'. 'Da je bilo što od predloženoga ranije procurilo, mi bi to ismijali i uopće ne bi dospjelo na stranice Ministarstva... Ovo nije prvo neugodno iznenađenje s kojim se suočavamo... Sjetite se samo odnosa Ministarstva prema knjigama, časopisima... Sve je dosad bilo katastrofa... Postoje neke glasine da je u skupini koja je donosila prijedloge sudjelovao i stanoviti Semir Osmanagić, čovjek koji je otkrio piramide kod Travnika, jer ne znam tko bi inače mogao smisliti ovu piramidalnu strukturu (ustroj kadra na sveučilištima koji prema mišljenju svih sudionika blokira napredovanje mladih znanstvenika i profesora te potiče odljev mozgova)'.

Čović je pred okupljenima pročitao i svoj prijedlog deklaracije Fakulteta kojim je pozvao 'ministra znanosti obrazovanja i športa da trenutno odstupi s dužnosti zbog uvredljivog i neodgovornog ponašanja prema znanosti i akademskoj zajednici te zbog eklatantne nesposobnosti za vođenje tog resora'.

Profesor Mislav Ježić rekao je da 'imamo posla s jednom strukturom obrazovanja u koje je duboko prodrla izvršna vlast'. 'Sveučilištem upravlja Sveučilišno vijeće u kojem četiri člana postavlja Vlada, a pet Senat, međutim, predsjednik Vijeća ne smije biti zaposlenik Sveučilišta. Dakle, to je također netko koga postavlja država. Vlast treba pridobiti samo glas jednoga koga nije postavila država i može o svemu odlučivati, a jednoga će sigurno dobiti. Vijeće postavlja rektora koji imenuje čelnike sastavnica i daje dopusnice profesorima. Time je uprava sveučilišta potpuno centralizirana', rekao je Ježić i upozorio da to nije pošlo za rukom ni nekadašnjim totalitarnim režimima pa čak ni fašističkom.

Predstavnici studenata upozorili su pak da novi sustav neće omogućiti besplatno studiranje, kako se to nastoji predstaviti, već je školarine samo preimenovao u upisnine.

Tijekom diskusije istaknuto je kako sveučilište nije biralo svoje predstavnike koji su sudjelovali u stvaranju prijedloga, već ministarstvo, tako da oni zapravo i nisu bili predstavnici sveučilišta.

Svi sudionici rasprave složili su se da je prijedlog zakona pisan nemuštim jezikom, površno sastavljen, te da u njemu nema dovoljno dobrih prijedloga da bi se o njemu uopće vodila javna rasprava pa ga treba odbaciti.

Fakultetsko je vijeće konačno u stanci od sat vremena donijelo Deklaraciju od šest točaka koju će uputiti Ministarstvu. U Deklaraciji se ističe da sve nacrte prijedloga svih triju zakona treba u cijelosti, trajno i s indignacijom odbiti.

Kratak pregled naglasaka po točkama Deklaracije:

1. Nazočnost premijera, ministara i predstavnika Sabora u Nacionalnom vijeću za visoko obrazovanje i znanost bili bi pohvalni kada oni ne bi bili njegovi članovi, a premijer čak i predsjednik vijeća. Uz činjenicu da sve članove vijeća imenuje Vlada, to očito znači potpuni nadzor izvršne i zakonodavne vlasti nad područjima visokoga obrazovanja i znanosti.

Činjenica da Vlada imenuje četiri člana Sveučilišnog vijeća, od kojih jedan od njih mora biti njegov predsjednik, te da se sve odluke donose dvotrećinskom većinom, također omogućuje potpuni nadzor izvršne vlasti nad Sveučilištem.

2. Piramidalni ustroj radnih mjesta na znanstvenim ustanovama i visokim učilištima (s točno određenim kvotama) oduzima perspektivu zasluženog napredovanja trima četvrtinama docenata, polovici izvanrednih profesora i svima sadašnjim redovitim profesorima u prvom izboru (one koji su dva puta izabrani ne dira se)... čime ih se demotivira i tjera iz sustava i zemlje.

3. Ukidanje minimalnih uvjeta za izbore u znanstvena zvanja vodi u rušenje standarda u znanosti i visokoj naobrazbi te u kaotično stanje.

4. Prepuštanje znatnog dijela znanosti tržištu posebno će pogoditi temeljna znanstvena istraživanja, a među njima i društvene i humanističke znanosti.

5. Ovim zakonima nije uvedeno obećano potpuno javno financiranje sveučilišnih studija, nego se, naprotiv, uvode školarine i upisnine.

6. Znanstveni rad na nacionalnim institutima i sveučilištima u potpunosti se podređuje odlukama izvršne vlasti koja za to ne može imati dovoljno kompetencija. Time se također ukida autonomija znanstvenog istraživanja.

Vijeće je u zaključku osudilo oktroiranje akademske zajednice u radnu skupinu koja je izradila nacrte i čak objavilo kako ima mjesta za traženje etičke odgovornosti zbog njezinog netransparentnog rada. Zatražilo je da se donese paket mjera kojima bi se promijenilo upravljanje resorom, da se utvrdi odgovornost Ministarstva za stanje u hrvatskoj znanosti i obrazovanju, te da se ponovno ustroji zasebno ministarstvo znanosti i visokog obrazovanja. 'Vlada i Sabor trebaju donijeti programske dokumente kojima će rehabilitirati društvenu ulogu i političku važnost znanosti i visokog školstva', stoji u Deklaraciji.