OPERACIJA 'SJENICA'

Ovako se odvijala prva akcija Kijeva u kojoj su ruskog pilota namamili na svoju stranu

09.09.2023 u 07:38

Bionic
Reading

Ukrajinska vojna obavještajna služba (HUR) predstavila je ovih dana na nacionalnoj televiziji ruskog pilota koji je prebjegao na ukrajinsku stranu predavši joj transportni helikopter Mi-8AMTSh

Riječ je o opsežnoj tajnoj operaciji temeljenoj na odluci ukrajinskog parlamenta, prema kojoj je prebjezima, koji Kijevu dostave vrijednu rusku vojnu opremu, zajamčena novčana nagrada. Donosimo detalje operacije Sjenica te iznose naknada koje su Ukrajinci spremni platiti svakome tko im dopremi rusku vojnu tehniku.

Ukrajinski portal Militarni izvijestio je proteklog vikenda da je njihova vojna obavještajna služba na svojem kanalu na YouTubeu objavila dokumentarni film naziva 'Srušeni ruski piloti', u kojem je otkrila detalje šestomjesečne tajne operacije tijekom koje je ruski vojni pilot Maksim Kuzminov prebjegao na ukrajinsku stranu s transportnim helikopterom Mi-8AMTSh i vrijednom dodatnom opremom. Videosnimku je emitirala i ukrajinska nacionalna televizija u sklopu dokumentarnog serijala pod nazivom 'Vojna obavještajna služba Ukrajine'.

Operacija je dobila kodni naziv Sjenica po najnaprednijem prijemniku za praćenje, lociranje i presretanje neprijateljske komunikacije, razvijenom u nekadašnjem Sovjetskom Savezu tijekom Hladnog rata, a detalje akcije otkrio je upravo dvadesetosmogodišnji ruski pilot Maksim Kuzminov te je u dokumentarnom filmu pozvao svoje ruske kolege da učine isto.

'Nitko ne želi ovaj rat. Vidjet ćete kako Ukrajina pobjeđuje, samo je pitanje vremena...', poručio je svojim ruskim kolegama Kuzminov, čija je obitelj u također tajnoj operaciji ranije prebačena iz Rusije u Ukrajinu.

Obavještajci 'eliminirali' posadu u bijegu

Kuzminov je precizirao da je 9. kolovoza ove godine u 16.30 sati poletio s aerodroma u Kursku s još dva člana posade. Letio je na iznimno maloj visini od pet do 10 metara s ugašenim radioprijemnikom. Prema riječima pilota, on i posada nisu bili naoružani, a pukom srećom Kuzminovljev navigator nije znao upravljati helikopterom iz sastava 2. helikopterske eskadrile 337. zasebne helikopterske pukovnije bazirane na aerodromu Tolmačevo.

Kuzminov je prebjegao iz Kurska i sletio nedaleko Poltave
  • Kokpit Mi-8
  • Mi-8 je jedan od najrasprostranjenijih helikoptera u svijetu
  • Pilot Maksim Kuzminov
  • Ukrajinski Mi-8 iz sastava Ministarstva za hitne situacije
  • Upravljačka konzola helikoptera Mi-8
Ruski prebjeg Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Wikimedia Commons - Jerry Morrison

Prema pilotovim riječima, ruska vojska je tijekom prelaska rusko-ukrajinske granice otvorila paljbu na helikopter u bijegu te je on lakše ranjen, ali je ipak uspio sletjeti nekih 20 kilometara dublje u unutrašnjost Ukrajine. Nakon slijetanja u blizini Poltave u Harkivskoj regiji, Kuzminovljeva posada se počela agresivno ponašati i u jednom trenutku počela je bježati prema Rusiji, ali su ih 'eliminirali' ukrajinski obavještajci, kako se izrazio čelnik HUR-a Kirilo Budanov.

Kuzminov je rekao da se pridružio ukrajinskoj inicijativi jer je odlučio ne boriti se protiv Ukrajine, smatrajući rat zločinom Ruske Federacije. Kasnije se pilot obratio HUR-u putem društvenih mreža i započeo tajno dopisivanje. Ukrajinci su mu obećali novčanu nagradu, nove dokumente te sigurnost za njega i njegovu obitelj.

'Ukrajinski agenti nisu mi nametnuli tu odluku; to je bila moja odluka, nitko me nije tjerao. Otprilike pola godine promišljali smo rute leta i razmišljali o tome kako sve bolje i sigurnije organizirati', otkrio je Kuzminov. Agenti HUR-a Andrij Jusov i Artem Ševčenko ocijenili su pak da je rezultat specijalne operacije štetan po neprijatelja te da ukrajinska tajna vojna služba itekako dobro razumije ruski komunikacijski i sigurnosni sustav.

Ruska strana iznijela je nekoliko verzija incidenta. Primjerice, ruski vojni bloger Ilja Tumanov predložio je teoriju prema kojoj je posada ruskog helikoptera izgubila orijentaciju i prešla rusko-ukrajinsku granicu. Tumanov je sugerirao da bi uzrok dezorijentiranosti posade mogao biti kvar navigacijskog sustava ili lažna radioporuka ukrajinske vojske.

Najcjenjeniji trofeji

Uz to, ustvrdio je da je ruska posada vizualno pronašla aerodrom i odlučila sletjeti, nakon čega su Ukrajinci otvorili paljbu po helikopteru ubivši dva člana posade i ranivši Kuzminova.

Kuzminovljev prelet prvi je javno priznat slučaj prebjega na ukrajinsku stranu nakon što je Vrhovna Rada Ukrajine u proljeće prošle godine službeno uspostavila iznose naknade za rusku opremu dobrovoljno prebačenu Oružanim snagama Ukrajine.

Prema važećem zakonu, za borbeni helikopter posada može dobiti 500.000 dolara, a za borbeni zrakoplov milijun dolara. Za sustav reaktivne rafalne paljbe predviđena je financijska nagrada u iznosu od 25.000 do 35.000 dolara, a za tenk 100.000 dolara. Kijev je ruskim vojnicima za dostavu borbenog vozila pješaštva, oklopnog transportera ili oklopnog izviđačkog vozila ponudio 50.000 dolara, a najniža nagrada iznosi 10.000 dolara. Ona je predviđena onome tko ukrajinskoj vojsci dragovoljno preda vojno-inženjerijsko, izviđačko ili vozilo za razminiranje.

Ukrajinci su formirali i 'cjenik' za ratne brodove pa će svaki Rus koji Kijevu osigura brod 1. ili 2. kategorije dobiti milijun dolara, a za brod 3. ili 4. kategorije upola manje. Za pomoćne brodove ponuđena je financijska nagrada od 200.000 dolara dok se za manja borbena ili izviđačka plovila nudi poticaj u iznosu od 50.000 dolara.

Zamjenik predsjednika ukrajinskog parlamenta Oleksandr Kornienko je, predstavljajući ranije sustav nagrađivanja prebjega, kazao da Kijev ne vidi ništa loše u tome da neprijateljski vojnici poboljšaju svoj financijski status ako se predaju te pritom dostave i svoju opremu. Kornienko je uvjeren da će alat za nagrađivanje i nadalje djelovati zbog demoralizacije okupatorske vojske i zbunjenosti među ruskim vojnicima oko njihove motivacije i svrhe u ovom sukobu.