Argentinska ratna mornarica odustala je od planova za ponovno aktiviranje pet mornaričkih jurišnih aviona jer ih ne može vratiti u operativnu upotrebu zbog sankcija koje je London uveo Buenos Asiresu još prije više od 40 godina. Riječ je o tipu aviona koji je djelovao s argentinskog nosača aviona Veinticinco de Mayo i kakvim je argentinski pilot hrvatskog porijekla potopio britanski transportni brod tijekom Falklandskog rata
Argentinski ministar obrane Jorge Taiana najavio je ovih dana umirovljenje posljednjih jednomotornih palubnih jurišnika francuske proizvodnje tipa Super Étendard. Taiana je pojasnio da će Argentina umiroviti 11 preostalih primjeraka kupljenih u Francuskoj još 1979. godine, koji su sve donedavno služili kao izvor rezervnih dijelova, ali i dodatnih pet moderniziranih primjeraka koji su nabavljeni od istog isporučitelja tijekom 2018. godine.
Buenos Aires je u siječnju 2018. nabavio pet Super Étendarda Modernisés, poznatiih po skraćenici SEM, tijekom posjeta tadašnjeg argentinskog predsjednika Mauricija Macrija Francuskoj. Macri je dogovorio kupnju pet SEM-ova povučenih iz aktivne službe francuske mornarice po cijeni od 12 milijuna eura. Ugovor je, pored aviona, uključivao osam motora ATAR 8K50, rezervne dijelove i simulator za obuku. Međutim te letjelice, isporučene prije tri godIne, nikada nisu uspjele postići operativni status.
Razlog prizemljenja argentinskih Super Étendarda povezan je s potrebom za novim pirotehničkim uređajima za izbaciva sjedala aviona koje je proizveo britanski Martin-Baker. Nakon završetka Falklandskog rata 1982., Ujedinjeno Kraljevstvo je uvelo sankcije Argentini koje sprečavaju Buenos Aires da kupuje oružje i vojnu opremu koje sadrže britanske komponente. Iako je Argentina pokušala ublažiti ovaj problem razvojem alternativnog sustava, ovaj je projekt na kraju otkazan zbog nedostatka raspoloživih sredstava.
Muke po nabavi
U međuvremenu su propali argentinski pokušaji nabave pakistansko-kineskih lovaca JF-17 Thunder jer i oni, kao i gotovo svi borbeni avioni u svijetu osim onih sovjetske i ruske proizvodnje, koriste izbaciva sjedala koje proizvodi Martin Baker. Rusija je, pak, pokušala uskočiti na upražnjeno mjesto sa svojom ponudom eskadrile MiG-35 Argentini kako bi proširila vojni utjecaj u Južnoj Americi, ali je i ta opcija propala nakon što je Moskva pokrenula invaziju na Ukrajinu.
London je još ranije zbog spornih pilotskih sjedišta blokirao argentinska nastojanja da u Španjolskoj pribavi lovce Mirage F1M kao i pokušaj Izraela da Argentini proda lovce tipa Kfir zbog kombinacije britanskog diplomatskog pritiska i američke kontrole nad ugrađenim General Electricovim motorom. Uz to, Britanci su zbog ugrađenih Martin Bakerovih sjedišta uložili vezo na prodaju Argentini 24 brazilska aviona švedske proizvodnje tipa Gripen, ali i južnokorejskih trenažnih i lakih borbenih aviona FA-50, navodeći da se u njima nalaze britanski sustavi za raspoznavanje i izbjegavanje sudara, kao i elektrooptičkih prikazivača i integriranih sustava za kontrolu avionike.
Razlozi za umirovljenje argentinskih Super Étendarda čine se iznenađujućima s obzirom na to da su bili poznati i prije nego što je kupnja pet primjeraka od Francuske bila zaključena. Bez obzira na to, povlačenje palubnih jurišnika francuske proizvodnje označava kraj argentinskog mornaričkog zrakoplovstva budući da Buenos Aires više ne može računati ni na još starije lake jurišne avione A-4AR Fightinghawk koji su nabavljeni u SAD-u tijekom 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća.
Argentinska ratna mornarica upravljala je Super Étendardima od 1979. godine, a taj plaubni jurišnik postao je poznat tijekom Falklandskog rata vođenog 1982. godine zbog obostranog polaganja prava Buenos Airesa i Londona na to južnoatlantsko otočje. Jedan argentinski Super Étendard potopio je protubrodskim projetilom Exocet britanski razarač HMS Shefield, dok je drugi jurišnik istog tipa, kojim je upravljao Roberto Curilovic, potopio britanski transportni brod Atlantic Conveyor.
Gađali nosač aviona pa potopili transporter prepun helikoptera
Danas umirovljeni kapetan korvete argentinske ratne mornarice Roberto Curilovic je hrvatskog porijekla, a njegovi preci doselili su u Južnu Ameriku iz Duge Rese. Curilovic je odmah po argentinskoj nabavi Super Étendarda pohađao obuku na tom avionu u francuskim mornaričkim bazama Rochefort i Finistère. Obuka je uključivala i korištenje projektila Exocet koji koristi visinu leta od metar do dva iznad morske površine kako bi bio izvan radarskog dometa s ciljem da protivnik ne otkrije dolazni udar. Exocet, koji se i danas proizvodi, postaje uočljiv tek na udaljenosti od šest kilometara, što ostavlja premalo vremena za reakciju.
Curilovic je prikupljena saznanja o novom avionu i projektilu vješto iskoristio 25. svibnja 1982. godine kada je, zajedno s još jednim kolegom, poslan kako bi izvršili napad na britansku ekspedicijsku flotu. Oba argentinska aviona spustila su se na visinu od nekih deset metara iznad površine mora te su ispalili dva Exoceta prema britanskom nosaču aviona Hermes, ali su rakete primijetile nešto veći brod u blizini Hermesa pa su krenule prema njemu, pogodivši ga točno po sredini trupa.
Transportni Atlantic Conveyor je potonuo dva dana kasnije prilikom pokušaja da ga se otegli u sigurnost. U napadu je poginulo 12 članova posade, a uništeno je 10 borbenih helikoptera te čitav niz opreme u ukupnoj vrijednosti od gotovo 400 milijuna funti. Osim uspješnog potapanja, Curilovic i njegov kolega Julio Barazza su prilikom te misije izveli najduži borbeni let argentinske vojske tijekom čitavog Falklandskog rata. Njih dvojica su, naime, bez punjenja gorivom u zraku preletjeli 2592 kilometara i ostali u zraku nešto više od četiri sata.
Curilovic je dvije godine kasnije odlikovan Medaljom za hrabrost u borbi, a kasnije je imenovan državnim tajnikom za mornaricu pri argentinskom Ministarstvu obrane. Danas, pak, radi kao stručni savjetnik za niz obrambenih tvrtki koje posluju u Argentini, ali i širom svijeta.