U zadnjih deset godina glavni problemi Hrvatske, ali i Europske unije jesu kako doći do financija te smanjivanje administrativnih barijera. Puno je nelogičnosti s kojima se poduzetnici susreću, a zakonske promjene jedva uspijevaju pratiti i pravnici, a kamoli poduzetnici, zaključeno je na okruglom stolu 'Administrativne barijere' u organizaciji Poslovnog dnevnika
'Ukidanjem dijela parafiskalnih nameta rasteretili smo gospodarstvo za 600 milijuna kuna. Drugi nisu ništa bolji od nas, no mi smo zapeli u prošlim i zastarjelim načinima rada. Stihijski pristup s mnoštvom zakona i podzakonskih akata mora se promijeniti. Potrebne su brzina, učinkovitost i kvaliteta te da promjene krenu od nas samih, i to odmah', naglasila je Zdenka Lončar, pomoćnica ministra poduzetništva i obrta.
Anny Brusić, direktorica HUP-a Udruge malih i srednjih poduzetnika naglasila je kako mali i srednji poduzetnici trpe daleko više od ostalih kada su administrativni problemi u pitanju. 'Belgijsko istraživanje malih i srednjih poduzetnika pokazalo je kako provode 16 sati tjedno zadovoljavajući administrativne potrebe države', naglasila je Brusić kako se s istom problematikom bore i u Europskoj uniji. S njom se složila i Lončar koja naglašava kako u borbi za opstanak nemaju 16 sati tjedno za gubiti na administraciju.
'Iako smo veliki, administracija je velik problem i nama. Dužni smo primjenjivati zakone i akte, a promjene su svakodnevne', istaknuo je Časlav Žaja, direktor Sektora pravnih poslova Croatia osiguranja
'Nijedan zakonski prijedlog nema procjenu učinkovitosti, a trebao bi imati', spomenuo je Krešimir Lipovščak, partner tvrtke Crowe Horwath i glavni zadužen za odjel regulatornog i poreznog savjetovanja. 'Zakoni ne postižu učinak jer se na bave posljedicama. Stalno djelujemo reaktivno, a ne proaktivno', složio se s Lipovščakom i Igor Škrgatić, predsjednik Uprave Kreditne unije Deponent d.o.o.
'Prvo se tri mjeseca prilagođavaš nekoj pravnoj regulativi, trošiš resurse na tu prilagodbu i onda se taj isti zakon ponovno mijenja', istaknuo je Škrgatić. 'Pravila igre se mijenjaju unutar igre, a to nikome nije privlačno', složila se Brusić.
'Pristupi sustavnom čišćenju legislativnog sustava doista su potrebni. Često smo nekritički prepisivali akte i zakone i počeli ih primjenjivati bez potpunog razumijevanja što i kako primijeniti. Ugušit ćemo se u šumi propisa', naglasio je Žaja. S njim se složila Lončar koja naglašava kako je za početak potrebna promjena mentalnog sklopa.
'Zakonske procedure su transparentnije no što su bile. Od 2012. kada se u programu Poduzetnički impuls tražilo 30 dokumenata došli smo do toga da je danas potrebno sedam do osam. Također, Ministarstvo poduzetništva i obrta bilo je motor povezivanja sudskih registara i Fine, što je uvelike olakšalo administrativne procedure', istaknula je Lončar dokazujući kako su promjene ipak vidljive.
U radu i informiranju svih poduzetnika neizmjerno je važan rad resornih komora. 'Komore trebaju služiti poduzetnicima u edukativno-informativnom dijelu', konstatirala je Brusić. Ipak, iz osobnog iskustva i kroz razne suradnje s komorama svjesna je kako je zaposlenike teško priviknuti da su oni zapravo tu zbog poduzetnika.
'Nisu dovoljno proaktivni prema poduzetnicima', složio se i Škrgatić. 'Ljudi u državnoj administraciji godinama su zatvoreni u aparatu i sustavu te nisu u dodiru sa stvarnim problemima poduzetnika', naglasio je pritom Škrgatić.
'Istraživanja u Europskoj uniji su pokazala kako su računovodstveni servisi prvi kojima se poduzetnici trebaju obratiti kada se nose s administracijom', priopćila je rezultate iz Europske unije Brusić. 'Stručne osobe naprave administrativne poslove za dva do tri dana, dok ostalima treba i do dva tjedna, a vrijeme je novac', iz vlastitog poslovnog iskustva istaknuo je problematiku Lipovščak.
'Rasteretili smo gospodarstvo, a opteretili smo građane. Sve zapravo ide iz iste kase', istaknuo je Škrgatić. 'Državi treba novaca i mora ga dobiti od PDV-a. Naši građani su pasivni i samo se žale, a mi smo dalje po stopi PDV-a u top tri zemlje EU', nadovezao se Lipovščak.