javni natječaj

Pelješki most ulaznica Kinezima na tržište EU? Zasad im je to prvi i jedini takav projekt

27.07.2022 u 09:46

Bionic
Reading

Kinezi su mislili da će im Pelješki most biti ulaznica na tržište Europske unije. No od toga zasad – ništa, piše u srijedu Večernji list

Na javnom natječaju za gradnju Pelješkog mosta pobijedio je konzorcij kineskih tvrtki China Road and Bridge Corporation (CRBC), CCCC Highway Consultants, CCCC Second Highway Engineering i CCCC Second Harbour Engineering. Pri tome je CRBC vodeći partner u tom konzorciju. Bilo je to prvi put da neka kineska tvrtka sudjeluje na javnom natječaju u Hrvatskoj, ali i u EU.

Kinezi su inače ugovorili poslove u drugim zemljama izravnom pogodbom, često nudeći i kreditiranje. U Hrvatskoj kao članici EU da bi dobili posao od javnog naručitelja, a pogotovo za projekt koji se sufinancira iz fondova EU, morali su sudjelovati ravnopravno s drugim tvrtkama.

Nakon što su dobili posao izgradnje Pelješkog mosta, Kinezi su imali velika očekivanja i na drugim projektima u Hrvatskoj, a kojih je nemali broj, pogotovo na željeznici, koji se uglavnom sufinanciraju europskim novcem.

No, u međuvremenu se pokazalo da je Pelješki most prvi i zasad jedini projekt kojeg je neka od kineskih tvrtki dobila u Hrvatskoj. Ali i u EU.

Pri tome su europske tvrtke strahovale od kineske nelojalne konkurencije i niskih cijena jer su tvrdile da su subvencionirane od strane države Kine. No to nije bilo baš potpuno točno. Kineske tvrtke javile su se prethodnih godina na brojne natječaje u Hrvatskoj i pri tome nisu dali u najvećem broju tih natječaja najnižu ponudu.

Pelješki most s upaljenom rasvjetom
  • Pelješki most s upaljenom rasvjetom
  • Pelješki most s upaljenom rasvjetom
  • Pelješki most s upaljenom rasvjetom
  • Pelješki most s upaljenom rasvjetom
  • Pelješki most
    +7
Pelješki most s upaljenom rasvjetom Izvor: Cropix / Autor: Bozidar Vukicevic

Jedan od izuzetaka je natječaj za građevinske i elektroenergetske radove na pruzi od Hrvatskog Leskovca do Karlovca, na koji je stiglo 15 ponuda, a pri tome je najnižu ponudu dao konzorcij kineskih tvrtki koje predvodi China Railway Eryuan Engineering (CREE).

Procijenjena vrijednost tih radova iznosila je 2,04 milijarde kuna, a Kinezi su ponudili 1,28 milijardi kuna, što je najniži iznos u odnosu na sve njihove konkurente, pa tako i u odnosu na ponudu druge kineske tvrtke koja se javila. U HŽ Infrastrukturi su odbili ponudu CREE-a kao dampinšku, odnosno neuobičajeno nisku.

To nije bilo prvi put da kineska ponuda na nekom natječaju u Hrvatskoj, iako najjeftinija, ne bude na kraju i odabrana. Dosad su se Kinezi natjecali na ukupno 10-ak takvih natječaja. Pri tome, iako se kineske tvrtke često optužuje za damping cijenama, samo su na tri natječaja za radove njihove ponude bile najjeftinije.

Pelješki most otvoren je za pješake
  • Pelješki most otvoren je za pješake
  • Pelješki most otvoren je za pješake
  • Pelješki most otvoren je za pješake
  • Pelješki most otvoren je za pješake
  • Pelješki most otvoren je za pješake
    +60
Pelješki most otvoren je za pješake Izvor: Pixsell / Autor: Miroslav Lelas/PIXSELL

No Kinezi nisu dobivali poslove na javnim natječajima i zbog geopolitičkih odnosa između EU i SAD-a s jedne strane i Kine s druge strane, piše novinar Večernjeg lista Josip Bohutinski.