PUNE SE KLUPE

Počela školska godina: Evo što čeka učenike, učitelje i roditelje

09.09.2019 u 07:02

Bionic
Reading

DanAs počinje nova nastavna godina. U klupe se vraća ili prvi put u njih sjeda oko 465.000 učenika. Čekaju ih brojne promjene. Počinje provedba obrazovne reforme u 1311 škola. Njome je obuhvaćeno 150.000 učenika, 40.000 učitelja i profesora, 300 mentora i savjetnika, a izdano je 289 novih udžbenika

Zbog povećanog broja djece u prometu - vozači se pozivaju na oprez. U školske klupe sjest će 145.892 srednjoškolca i 318.647 osnovnoškolaca, od toga malo više od 38.000 učenika prvih razreda. Prvi put kurikularna reforma ulazi u sve škole, a u mnogima su udžbenici i tableti već na klupama.

Kurikularna reforma obuhvaća 150.000 učenika

Od ove školske godine počinje i program „Škola za život" čiji su ciljevi, kako navode u Ministarstvu znanosti i obrazovanja - razvoj kompetencija potrebnih u 21. stoljeću, jednake prilike za sve učenike i njihov cjeloviti razvoj kroz rješavanje problema i kritičko mišljenje te poticanje kreativnosti i inovativnosti. Iz Ministarstva ističu blagi porast interesa učenika za strukovne programe. U prvom upisnom roku upisalo ih je gotovo 1200 učenika više nego lani. Najveći je interes za kuhara i frizera.

Ove jeseni kurikularna reforma ulazi u sve hrvatske škole, i to u 1. i 5. razrede osnovnih škola u svim predmetima, a u 7. razredima po novim kurikulumima predavat će se biologija, kemija i fizika. Reformom će biti zahvaćeni i prvi razredi srednjih škola pa će gimnazijalci po novim kurikulumima pratiti sve predmete, a strukovnjaci hrvatski, matematiku i strani jezik.

Za sve učenike osnovnih škola udžbenike će financirati Ministarstvo, a što se tiče srednjih škola, kao i do sada, osigurana su sredstva za udžbenike za učenike slabijeg socioekonomskog statusa, odnosno one čiji roditelji primaju zajamčenu minimalnu naknadu. Projekt ministrice obrazovanja Blaženke Divjak "Škola za život" preuzeo je samo manji dio Cjelovite kurikularne reforme, i kao takav necjelovit, kako se kaže "frontalno" ulazi u hrvatske škole.

I učitelje i učenike čekaju promjene, ponajprije u metodama podučavanja i učenja. Dvojbi među njima, ali i roditeljima, itekako ima, a i ravnateljima.

Zagreb: Prvi dan škole u OŠ Petar Zrinski
  • Zagreb: Prvi dan škole u OŠ Petar Zrinski
  • Zagreb: Prvi dan škole u OŠ Petar Zrinski
  • Zagreb: Prvi dan škole u OŠ Petar Zrinski
  • Zagreb: Prvi dan škole u OŠ Petar Zrinski
  • Zagreb: Prvi dan škole u OŠ Petar Zrinski
    +5
Prvi dan škole Izvor: Pixsell / Autor: Dalibor Urukalovic/PIXSELL

O svojim dvojbama i dosadašnjim iskustvima tijekom eksperimentalne primjene u emisiji HRT-a Tema dana govorili su ravnateljica Prve gimnazije u Zagrebu Dunja Brezetić, ravnateljica Osnovne škole Ivana Gundulića u Dubrovniku Vedrana Elez te ravnatelj Strukovne škole "Vice Vlatković" u Zadru Tihomir Tomčić.

Udžbenici u školama, tableti osigurani

'Svi udžbenici za osnovne škole već su u školama ili su na putu u škole gdje će biti prvoga dana nastave, a druge obrazovne materijale učitelji mogu odabrati i kada nastava počne', rekla je za Hinu ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak. Oprema za kabinete je u školama od prve polovice ove godine, kao i novac za lektiru, dodaje. Osim toga, Ministarstvo je u postupku nabave 91.641 tableta, a postupak vodi Središnji državni ured za javnu nabavu.

Tableti su osigurani za učenike 5. i 7. razreda osnovne škole po načelu - jedan učenik jedan tablet. U nižim razredima osnovne škole učenici će tablete dobiti za rad u školi, a nastavnik ih može koristiti po svojoj prosudbi. Otprilike se dobiva jedan tablet na četiri učenika za rad u nižim razredima osnovne škole, gdje se naglasak mora staviti na razvoj fine motorike tako da učenici pišu, računaju i razvijaju finu motoriku, kazala je ministrica.

Trećina škola izabrala drukčije školske kalendare

Blaženka Divjak
  • Blaženka Divjak
  • Blaženka Divjak
  • Blaženka Divjak
  • Blaženka Divjak
  • Blaženka Divjak
    +8
Blaženka Divjak Izvor: Pixsell / Autor: Dubravka Petric/PIXSELL

Većina škola (67,11 posto) odabrala je prvi ponuđeni kalendar po kojemu zimski odmor za učenike počinje 23. prosinca i traje do 10. siječnja, a proljetni počinje 10. travnja i završava 17. travnja, s tim da nastava počinje 20. travnja.

Drugi po izboru je četvrti ponuđeni kalendar, koji je odabralo više od 30 posto škola (33,38 posto, odnosno 451 škola). U izboru tog modela školskog kalendara prednjače Varaždinska, Zadarska, Istarska i Krapinsko-zagorska županija. Taj kalendar uključuje jesenski odmor 30. i 31. listopada, s tim da nastava počinje 4. studenoga, a zimski odmor dijeli se u dva dijela - prvi dio počinje 23. prosinca i traje do 3. siječnja, a drugi dio zimskoga odmora traje od 24. do 28. veljače. Proljetni odmor počinje 9. travnja i završava 10. travnja, s tim da nastava počinje 14. travnja.

Pisana slova u drugom razredu, geografija od bližeg prema daljem

Glavna promjena koju roditelji i učenici mogu očekivati u novoj školskoj godini svakako je manje učenja činjenica, s obzirom na to da se fokus stavlja na sam proces učenja i razvoj kompetencija poput rješavanja problema. Jedna od konkretnih promjena za osnovnoškolce je i prebacivanje svladavanja pisanih slova u 2. razred pa će prvašići odsad učiti pisati samo tiskana slova.

Promjene će se osjetiti i u obrađivanju lektirnih naslova pa tako učenici više neće učiti napamet činjenice o književnom djelu, nego će debatirati, raditi u grupama ili stvarati igrokaz na temu pročitanog djela. Na informatici učenici više neće učiti o razvoju računala nego će programirati i učiti o sigurnosti na internetu. Na glazbenom će stvarati vlastite kratke glazbene brojeve, a na likovnom ih kao novost očekuju suvremeni digitalni alati za stvaranje animacije.

Mijenja se i način ocjenjivanja

Kurikularna reforma novosti donosi i u načinu ocjenjivanja. Odgojno-obrazovni ishodi navedeni u predmetnim kurikulumima osnova su za kriterijsko vrednovanje te se i na taj način učiteljima, učenicima, ali i roditeljima daje jasnija slika što se očekuje da učenici ostvare u određenom nastavnome predmetu. Kriterijsko ocjenjivanje, ističe ministrica, omogućit će i bolju poveznicu prema državnoj maturi, koja će isto tako imati kriterije po kojima treba ocjenjivati. "Već sada uočavamo da više neće biti toliko uspjeha 5,0. Jer kada imate kriterije možete i vrednovati, što je jako važno", kazala je Divjak.