Odlukom ministra prometa Božidara Kalmete privremeno će se obustaviti promet na pruzi Sirač–Daruvar–Pčelić do 'kapitalne sanacije', bez ikakve naznake kada bi do nje moglo uistinu i doći. Na kolodvoru u Daruvaru večeras se sprema mirni prosvjed uz pogrebni ispraćaj posljednjeg vlaka koji će proći kroz taj grad koji broji 15.000 stanovnika
Na željezničkom kolodvoru u Daruvaru sve je spremno za ispraćaj posljednjeg vlaka: zastave su na pola koplja, zaposlenici su počeli tražiti nove kolodvore, a građani Daruvara su ogorčeni jer ostaju bez vlaka koji ih je desetljećima povezivao s glavnim gradom.
'Dovest ćemo limenu glazbu. Imat ćemo elemente pogreba, ali i veselja. Pozvat ćemo sve Daruvarčane i lokalne političare', rekao je Dalibor Petrović, dopredsjednik SSH-a, kada je saznao da se ukida željeznički promet, i to samo za jednu stanicu od grada - u mjestu Sirač.
Jučer je u razgovoru za Radio Daruvar gradonačelnik Dalibor Rohlik pozvao sve građane da izađu na mirni prosvjed te je najavio da će razgovarati sa svim čelnim ljudima u državi kako bi se što prije popravila pruga koja je nužna za turistički i gospodarski razvoj 'najljepšeg malog grada u Hrvatskoj' - kako ga je prozvala Hrvatska turistička zajednica, i to nekoliko puta.
Od Sirača do Daruvara ima 11 kilometara pruge, a dalje do Pčelića još 44 kilometra. Čitava dionica u toliko je lošem stanju da vlaku treba čak dva sata da savlada svih 55 kilometara. Za sanaciju bi trebalo izdvojiti oko 250 milijuna kuna, koje Hrvatske željeznice trenutačno nemaju. U priopćenju HŽ-a stoji da 'ove godine HŽ-Infrastruktura d.o.o. u planu održavanja nema tih sredstava, ali očekuje se da će ona biti u Planu održavanja za narednu godinu'.
'Očekuje se' nije dovoljno za 15.000 poreznih obveznika čiji je grad ionako prometno izoliran, a do sljedećeg grada od Daruvara, drugog po veličini grada u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, ima čak 50 kilometara. Zato će građani večeras u 19.35 na kolodvoru u Daruvaru kroz mirni prosvjed ispratiti posljednji vlak. Najavljene su i novinarske ekipe svih triju nacionalnih televizija.
'Mi ne govorimo o svih 55 kilometara, već o 11 kilometara do Daruvara. Za to se mora naći novca. Ne može se sve gledati kroz prosjek. Grad od 15.000 stanovnika ne može se uspoređivati s nekim selom. Ukidanjem pruge Daruvar će izgubiti željezničku vezu sa Zagrebom, ostat će odsječen', istaknuo je dopredsjednik SSH Petrović
Ukidanju željezničkog prometa usprotivila se i potpredsjednica Vlade Đurđa Adlešič: 'Mogu razumjeti Daruvarčane koji se žale zbog ukidanja pruga. Bila bi velika šteta kada bi Daruvar ostao bez pruge jer je to grad s vrlo ozbiljnim turističkim potencijalom. To se ne bi smjelo dopustiti.'
Daruvar je inače i grad s manjinskim zajednicama, a najveća od njih je zajednica Čeha. Daruvarčanka i zastupnica u Saboru za češku manjinu Zdenka Čuhnil rekla je da se treba preispitati odluka o ukidanju pruge do Sirača da bi vlakovi ipak vozili do Daruvara:
'Kada je u pitanju ukidanje pruga zbog rentabilnosti, to odobravam, ali da pruga ide do Sirača, a ne do Daruvara - tih nekoliko kilometara ne bi trebalo predstavljati velik problem. Kod takvih odluka treba voditi računa i o ekonomskim pokazateljima te osigurati ljudima povezanost s gradom. Nema razloga da vlakovi ne voze do Daruvara. Ako se može voziti do Sirača, može se i tih nekoliko kilometara više', rekla je Čuhnil za tportal i dodala da će lobirati za Daruvar kada se bude razgovaralo o ukidanju. 'Moramo vidjeti što ima opravdanje, a ovo nema opravdanja', zaključila je Čuhnil.
Ako se tako lako dižu ruke od jednog grada u kojem živi 15.000 stanovnika i ignorira pitanje njegove egzistencije, jer znamo da je prometna povezanost ključna za gospodarski razvoj, što trebamo misliti kada nam neki političari govore o decentralizaciji i regionalnom razvoju, osim da su to floskule? Odnos prema Daruvaru, koji je potencijalno središte kontinentalnog turizma, građanima drugih manjih gradova zasigurno ne ulijeva nadu u bolje sutra.