Svakome se može dogoditi prometna nesreća, ali da varaždinski gradonačelnik Goran Habuš nije pio, mogao je izbjeći prometnu nezgodu koju je skrivio, a zbog koje bi trebao podnijeti ostavku jer se od njega kao gradonačelnika očekuje veći stupanj odgovornosti nego od običnog građanina, upozoravaju politički analitičari
'Riječ je o neodgovornom ponašanju koje je za svaku osudu', jasni su u GONG-u i poručuju da bi Habuš građanima koji su ga izabrali, trebao uz ispriku ponuditi i mandat.
'Habuš je izabran jer je biračima ponudio nešto novo u odnosu na ponašanje starog gradonačelnika koji je zbog sukoba sa zakonom morao otići s te dužnosti', podsjeća Dragan Zelić, izvršni direktor GONG-a. 'Minimum koji bi Habuš sada trebao učiniti jest da građanima koji su ga izabrali želeći promjene, uz duboke isprike ponudi svoj mandat. Ovakvo ponašanje predstavlja alarm za građane i oni mogu pokrenuti njegov opoziv, a stranka iz koje dolazi ne bi ga smjela staviti na izbornu listu', upozorava Zelić.
Kukuriku koaliciji, međutim, ne pada na pamet sankcionirati pijanog gradonačelnika, naime, oni ga neće skinuti s izborne liste, niti će tražiti da odstupi, nego su pokušali odbaciti odgovornost upirući prst u građane Varaždina kao one koji to trebali sankcionirati.
Moralna ostavka? Što je to?
Političari bi, koliko god to arhaično ili naivno zvučalo, trebali biti osobe koje se čvrsto drže moralnih načela i odgovorni građani, pogotovo s obzirom na dužnosti koje obnašaju. No, dosadašnje iskustvo pokazuje da je hrvatskoj političkoj kasti etika odgovornosti prevedena iz načelne teorije u principijelnu praksu i više nego strana materija, čemu je prema njihovom tumačenju, naravno, kriv netko drugi.
Primjerice, kad je potkraj prošle godine slovenski ministar lokalne samouprave i regionalnog razvoja Henrik Gjerkeš dao neopozivu ostavku jer ga je policija zaustavila pijanog za volanom službenog automobila, upitan za izostanak slične prakse u Hrvatskoj, ministar vanjskih poslova Gordan Jandroković tada je kazao: 'Za davanje ostavki iz moralnih razloga treba nam jača demokracija. Za takvo što idemo u tom smjeru'.
Godinu dana kasnije, očito smo daleko od cilja jer osim načelne prozivke za Habuša zasad neće biti nikakvih političkih sankcija, a možda ni kasnije zaborave li mu do izbora građani ovu epizodu. U Kukuriku koaliciji iz koje HNS-ovac Habuš dolazi, a koja se diči time da je jedina koja Hrvatskoj može donijeti promjene, naime, 'neće tražiti da Habuš odstupi', ali dakako, obećavaju da je 'ovo zadnji put da će si dozvoliti takvu nedozvoljivu grešku jer se u ovoj zemlji javna osoba ne može voziti pod utjecajem alkohola'.
Mnogi, a među prvima politički protivnici iz HDZ-a, s obzirom na situaciju u kojoj se nalazi šef HNS-ovaca Radimir Čačić, nisu propustili kazati da su situacije s prometnim nesrećama postale već simptomatične za HNS. Također, podsjećaju da Kukuriku, a posebno HNS-ovci vole svima drugima držati moralne lekcije, pa su i 2002. godine kad se slična situacija dogodila tadašnjem SDP-ovcu zagrebačkom gradonačelniku Milanu Bandiću bili među najglasnijima u traženju Bandićeve smjene.
Javnost ne treba pristati na dvostruka mjerila
'Na savjesti je svakog dužnosnika da ocijeni koliko je svojim ponašanjem prekršio etičke norme društva', kratko je kazao Zorislav Antun Petrović iz Transparency Internationala Hrvatske upitan za komentar slučaja Habuš i mogućih posljedica kojima bi mogao rezultirati.
'Istina je da se prometna nesreća može dogoditi svakome, ali Habuš je mogao i ne piti', upozorava politički analitičar Višeslav Raos, koji smatra da bi varaždinski gradonačelnik, koji je na tu dužnost stupio četiri dana prije nego što je izazvao nesreću, 'načelno trebao ponuditi ostavku zbog lošeg starta i prilično nezgodne situacije', ali uz naglasak na načelno. Naime, ne vidi od toga prevelike koristi jer 'na jednoj razini problema - Habuševa prometna nesreća ionako neće narušiti rejting Kukuriku koalicije, a na drugoj – on može dati ostavku i ide se na nove izbore, ali što ako ga građani opet izaberu?'
Da bi Habuš načelno trebao snositi sankcije, smatra i politički analitičar Ivan Rimac, jer je, kaže, 'varaždinski gradonačelnik za razliku od zagrebačkog poštivao mjere koje mu je odredila policija, ali je svejedno prekršio zakon vozeći u alkoholiziranom stanju'. 'Prometne nesreće, posebno one u kojima nema smrtnih posljedica, nisu presudne za nečiju političku karijeru jer se nesreće doista mogu svakome dogoditi. Međutim, od političara očekujemo više, očekujemo veću odgovornost i gradonačelnik se je mogao kontrolirati, ističe Rimac, koji se slaže da je našim političarima strana etika odgovornosti.
Svatko treba biti odgovoran za ono što čini, ali i ono što ne čini, bio on običan građanin, političar ili stranka, što znači i da javnost ne smije ostati pasivna, posebno, ne u ovakvim i sličnim slučajevima, naglašavaju analitičari, jer ako već stranke same neće jer nemaju stvarne volje ili nemaju hrabrosti sankcionirati prekršitelje, građani imaju sreću vrlo brzo na izborima im pokazati da oni neće tolerirati one koji toleriraju ponašanja poput Habuševog.