GLAZBA NA INTERNETU

Prepucavanje između glazbenika i diskografa zbog autorskih prava

16.06.2015 u 16:10

Bionic
Reading

Diskografske kuće nisu imale dozvolu za prodaju naših pjesama putem interneta, tvrde iz Hrvatske udruge za zaštitu izvođačkih prava (HUZIP). Najavljuju da će pokušati osporiti pravo T-Coma i glazbenog servisa Deezer da puštaju njihovu glazbu te kažu da je i T-Com 'kolateralna žrtva Hrvatske diskografske udruge'. Iz HT-a pak poručuju da se radi o nerazriješenim odnosima izvođača i diskografa koji nemaju nikakve veze s HT-om

Hrvatska udruga za zaštitu izvođačkih prava (HUZIP) najavila je da će sudski osporiti pravo T-Coma i glazbenog servisa Deezer na svoju glazbu jer smatraju da je došlo do 'neovlaštene i nelegalne distribucije snimaka putem glazbenog servisa Deezer'. Kažu i da u pozadini tužbe stoji nezadovoljstvo glazbenika-izvođača politikom diskografskih kuća koje, kako tvrde, nisu imale njihovu dozvolu za prodaju snimaka na internetu.

Tužbu je početkom lipnja podnio HUZIP u ime gotovo 8000 glazbenih izvođača jer, tvrde, Deezer nema dozvolu izvođača za distribuciju snimaka na internetu, a u zabludu da je sve pravno čisto T-Com i Deezer je dovela Hrvatska diskografska udruga, rečeno je u utorak na konferenciji za novinare vodećih ljudi Hrvatske glazbene unije i (HGU) i HUZIP-a.

T-Com i Deezer su kolateralne žrtve Hrvatske diskografske udruge

'Prisiljeni smo bili pokrenuti postupke protiv T-Coma i Deezera iako su oni kolateralne žrtve. Povjerovali su Hrvatskoj diskografskoj udruzi da je ono što je na internetu legalno i da su diskografske kuće vlasnice izvođačkih prava, što u većini slučajeva nije točno, a tek mali broj izvođača ima ugovorom reguliranu distribuciju na internetu', kazao je predsjednik HGU-a Nikša Bratoš.

Spor oko neraščišćenih odnosa između glazbenika i diskografa zbog plasiranja snimaka na internetu i preraspodjele prihoda pokušava se riješiti već četiri godine, a u zadnje dvije godine HGU je u više navrata upozoravao T-Com i Deezer da je glazbeni sadržaj koji plasiraju nelegalan i da diskografi nisu jedini vlasnici izvođačkih prava. Upozorenja nisu urodila plodom pa će se to riješiti sudskim putem.

Izvođači tvrde da se diskografske kuće neopravdano pozivaju na ugovore potpisane još 80-ih ili 70-ih godina prošlog stoljeća, kad su u doba ploča, kazeta, a kasnije i CD-ova izvođači prenijeli svoja zakonska prava na diskografe.

Nekadašnji troškovi za internet ne postoje

Međutim, diskografski troškovi tadašnje proizvodnje i distribucije nosača zvuka više ne postoje jer je za emitiranje na internetu dovoljan samo jedan snimak koji se stavlja na server.

Što je još važnije, u to doba internetski i streaming servisi nisu ni postojali pa se nije mogao potpisati ugovor o distribuciji glazbe putem nečega što nije postojalo, ističe HGU.

Dopredsjednik HGU-a i HUZIP-a Paolo Sfeci upozorio je kako je tek nekoliko desetaka izvođača u dobroj pregovaračkoj poziciji s diskografima, a ostali ne mogu ostvariti svoja izvođačka prava, naročito prateći glazbenici koji za diskografe kao da ne postoje.

Zbog loše reguliranosti izvođačkih prava nepravedna je i sadašnja raspodjela prihoda od glazbe na internetu, tvrde iz HGU-a.

Po njihovom izračunu, od 100 kuna ostvarenog prometa od korištenja glazbe na internetu, pjevačici ili pjevaču stigne naknada od četiri kune, odnosno ako se radi o pet članova benda, to je 80 lipa po članu. Prateći glazbenici pak ne dobivaju ništa iako su i oni vlasnici izvođačkih prava.

Čak 84 posto zarade ide posrednicima

Kad se odbije autorska naknada, ispada da čak 84 posto zarade od glazbe na internetu završi kod posrednika - internetskih providera, glazbenih servisa, agregatora sadržaja i diskografa.

HGU predlaže, a to podupire i Zavod za intelektualno vlasništvo, da bi postotak za izvođače trebao biti 25 posto od zarađenog takvim načinom eksploatacije glazbe, kaže Nikša Bratoš.

Iz HGU-a tvrde da se ne radi o borbi za novac jer 'novca na internetu ima malo', već o legalnom i pravednom pozicioniranju na internetskom tržištu kako oni koji stvaraju glazbu ne bi bili zapostavljeni ni u digitalnom okruženju.

Predlažu da Deezer i T-Com kolektivno riješe sva izvođačka prava ugovorom s HUZIP-om, čime bi svi glazbenici koji su sudjelovali na snimcima ostvarili naknadu od komercijalne eksploatacije tih snimaka na internetu.

'Ako Deezer zbog te tužbe napusti hrvatsko tržište, nama će biti žao, ali to bi bila isključivo odgovornost diskografa koji su namjerno doveli Deezer u zabludu', napomenuo je Sfeci.

Blogsmusic dužan regulirati sva prava u odnosu na Deezer

Nakon konferencije za novinare Hrvatske glazbene unije Hrvatski Telekom (HT) se oglasio priopćenjem u kojem navodi da je sva prava u odnosu na glazbeni servis Deezer dužno regulirati društvo Blogsmusic, vlasnik Deezera.

'Na to smo više puta uputili i predstavnike HGU-a i HUZIP-a. Žao nam je što smo kolateralna žrtva nerazriješenih odnosa izvođača i diskografa, što su rekli i sami predstavnici izvođača na konferenciji za medije.'

HT od samih početaka pružanja usluge MAXtv, dakle već gotovo 10 godina, ima regulirana sva potrebna prava za koja izdvaja značajna financijska sredstva.

'Ovdje je riječ isključivo o nerazriješenim odnosima izvođača i diskografa koji nemaju nikakve veze s HT-om te se nadamo da će zbog razvoja ukupnog digitalnog tržišta oni uskoro naći zajednički jezik', poručuju iz HT-a.