NAKON DVIJE STRAVIČNE NESREĆE

Prestanite štedjeti na sigurnosti djece!

10.06.2010 u 07:00

Bionic
Reading

Dvije teške autobusne nesreće u samo pet dana u kojima su stradali školarci šokirale su sve građane, a posebno roditelje čija se djeca tek spremaju na ekskurzije. Postavlja se pitanje - što sve autobusni prijevoznik mora osigurati kada preuzima odgovornost za živote djece?

Učenici 3. B razreda OŠ Ivana Brlić Mažuranić iz Prigorja Brdovečkog pokraj Zaprešića prije dva dana su se vraćali s izleta na Plitvicama. U mjestu Veljun autobus tvrtke VTV iz Zagreba se, iz još neutvrđenih razloga, prevrnuo, prilikom čega je ozlijeđeno 33 djece i četvero odraslih. Najteže je nastradala učiteljica kojoj je amputirana podlaktica.

Nesreća u kojoj su stradali sedmaši iz Velike Gorice na povratku iz Biograda
Ovo je druga teška nesreća u pet dana u kojoj su stradali školarci na razrednom izletu.

Prošlog tjedna s autoceste u blizini Karlovca sletio je autobus pun sedmaša iz OŠ Jurja Habdelića iz Velike Gorice koji su se vraćali iz Biograda. Vozač autobusa izgubio je nadzor jer mu je pozlilo. Od 52 učenika, ozlijeđeno je njih 47, a četiri osobe zadobile su teške ozljede.

U oba slučaja u autobusu je bio samo jedan vozač, iako je čest običaj da djecu na izlete voze dvojica vozača.

Predsjednik udruge Hrvatski cestovni prijevoznici Marijan Banelli kaže da jedan vozač vozi na izlet samo ako vožnja ne traje duže od osam sati, koliko mu je radno vrijeme, ali ističe još veći problem, a to je da liječnici ne prijavljuju zdravstvene poteškoće vozača.'Profesionalni vozači idu svakih pet godina na pregled, ja se borim za to da i vozači amateri imaju slično pravilo. Prema pravilniku, liječnik bi trebao policiji prijaviti ako neki vozač ima visok tlak, dijabetes ili sličnu bolest koja bi utjecala na njegovu, a time i tuđu sigurnost u prometu. Čovjek čak izgubi oko pa nitko ne reagira i ostane mu vozačka', rekao je Banelli i dodao da se najčešće ništa ne poduzima na vrijeme.

'Čovjek u Vinkovcima je zbog šećera ubio cijelu svoju obitelj i sebe. To je veliki problem - imamo pravilnik, ali ga se ne držimo. Mi imamo zakone do bola, ali ih nitko ne primjenjuje', kaže Banelli koji predlaže da profesionalni vozači nakon 50. godine imaju obavezu ići na sistematski pregled svake dvije godine.

Nesreća u kojoj su stradali učenici iz Prigorja Brdovečkog
Vozač djece iz Velike Gorice imao je 61 godinu, a 14 dana prije nesreće bio je na liječničkom pregledu na kojem su liječnici utvrdili da je sposoban za vožnju. Karlovačka policija tvrdi da su autobusni prijevoznici imali svu zakonski propisanu dokumentaciju za prijevoz djece i sve potrebne oznake.

Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta u obje škole poslali su timove za krizne intervencije. U školi OŠ Juraj Habdelić iz Velike Gorice procedura je pokrenuta u petak, 4.lipnja.

'Danas, 9. lipnja, nakon kontakta s pedagogom iz OŠ Ivana Brlić Mažuranić, Prigorje Brdovečko, pristupilo se organizaciji i slanju tima za krizne intervencije u navedenu školu', kaže glasnogovornik Ministarstva Duje Bonacci

'Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa u surađuje s Društvom za psihološku pomoć u Zagrebu u slučajevima koji zahtijevaju hitnu intervenciju, ali i na osmišljavanju što kvalitetnijeg plana prevladavanja kriznih situacija u odgojno-obrazovnim ustanovama', rekao je Bonacci.

U Zakonu o sigurnosti na cestama nije detaljno uređen prijevoz djece, ali piše da 'vozilo mora ispunjavati posebne uvjete i biti obilježeno posebnim znakom', što je, prema policiji koja iz nepoznatog razloga nije htjela otkriti ime autobusnog prijevoznika posljednje nesreće, bilo u skladu s propisom.

Zapaljenje školskog autobusa u Vrbovcu

Nedavno se dogodio i slučaj zapaljenja školskog autobusa u Vrbovcu, što nas navodi na zaključak da se, uz sve mjere štednje u vrijeme recesije, štedi i na sigurnosti djece.

Ako roditelji biraju najjeftinije aranžmane za izlete svoje djece i ako turističke agencije, kako bi više zaradile, unajmljuju najjeftinije prijevoznike čiji vozači, sudeći prema tipičnim problemima hrvatskog radnika, vrlo vjerojatno često voze predugo i podliježu umoru, naizgled mali problemi hrvatskog društva postaju niz problema koji mogu biti ključni za živote djece, ali i svih ostalih sudionika u prometu.