Nakon što je gotovo nestao, prodaja vinila kontinuirano raste već cijelo desetljeće, a u posljednjih devet godina diljem svijeta, pa i u Hrvatskoj, u trećoj travanjskoj suboti (danas) održava se Dan prodavaonica ploča - Record store day. Ploče su na sniženju, bendovi sviraju na ulici...
Muškarac u dobi između 30 i 45 godina života… Nije riječ o oglasu, već,pokazala su istraživanja, o najčešćem kupcu gramofonskih ploča danas.Dotični je vrlo vjerojatno kao tinejdžer imao gramofon, a ako nije kupioje ga je unazad koju godinu, u krizi srednjih godina, jer mu je biomračni predmet želja. Osim što je imao krizu imao je i razlog jer vinilje već dulje vrijeme u modi, iliti in
Nakon što je LP potkraj osamdesetih pa sve do kraja prve polovice dvijetisućitih s polica u potpunosti istisnuo CD, gramofonska ploča kontinuirani rast prodaje bilježi već više od desetljeća. Audiofili će reći da se nije trebalo dogoditi da bude pred izumiranjem jer zvuk s ploče u odnosu na CD, o streamu da ne govorimo, nemjerljivo je bolji, a tu je i čitav ritual koji prethodi slušanju i proučavanju omota.
Već devet godina treća subota u travnju rezervirana je za druženja u nezavisnim prodavaonicama ploča zahvaljujući kojima je, uz DJ-jeve i kolekcionare, vinil i uspio preživjeti.
Petorica entuzijasta na sastanku u Baltimoreu 2007. zamislili su Dan prodavaonica ploča kao mjesto na kojem će se okupiti viniloljupci, glazbenici, umjetnici kako bi se slušala glazba, ispijalo pivo, kupovale ploče po nešto sniženim cijenama i uživalo u izdanjima objavljenima posebno za tu prigodu.
Stvar je zaživjela, proširila se po cijelom svijetu, a priči su već godinama i hrvatski dućani. Svjetski je ambasador za 2016. Metallica, a čast da propagira vinil u Hrvatskoj pripala Matiji Dediću i Davor Gopcu iz Psihomodo Popa.
Iako će za sebe u šali reći da je iz ere CD-a i kazeta, Matija se i danas živo sjeća prvog vinila koji je kupio.
'Bilo je to sredinom osamdesetih u tadašnjem Jugotonu, u Bogovićevoj kada sam kupio album Dizzyja Gillespiejaa - 'Dizzy Gillespie Meets Phil Woods Quintet'. Bio je to moj prelazak s klasične glazbe na ovo što radim danas. Moja kolekcija tada se nije rapidno povećavala s godinama jer je ubrzo došao cd, a ja sam otišao na studij u Graz. Bilo je u roditeljskom domu ploča i nedavno sam osjetio potrebu prebaciti ih kod sebe, a uz to kćerka je u cijelom tom hypeu izrazila želju da dobije gramofon. Naravno da ga je dobila', kazao je za tportal Dedić.
Smatra da je povratak vinila nije nešto što je prolazni trend i da je dobro da se vratio da mlađe generacije imaju kontakt s njima.
'Evidentno je da postoje zaljubljenici u ploču koji prema njoj gaje emocije. Ono što primjećujem da je cijena vinila danas relativno visoka kao što je nekad bila CD-a čija se pak i prepolovila. No vjerojatno diskografi imaju svoje razloge', mišljenja je Dedić koji će uskoro doživjeti da mu prvi put jedan album bude objavljen na vinilu.
'Povučeni uspjehom i prodajom mog posljednjeg albuma ('Matija svira Arsena', op. a.) u Croatia Recordsu odlučili su objaviti LP. To bi se trebalo dogoditi dio ljeta i nevjerojatno sam sretan, ali mi je istovremeno žao što stari to nije doživio', priznao je s tugom u glasu.
Višu cijenu vinila od 20 do 30 eura diskografi pravdaju činjenicom da su za razliku od nekada kvalitetniji i napravljeni od 180 grama plastike, dok su u vrijeme pomanjkanja granula za vinil u sedamdesetima, zbog nestašica nafte, često bili lakši i od sto grama. Usto su ekskluzivniji, nerijetko i raskošniji, nerijetko znaju biti limitiranim edicijama u koloru, prozirni, bijeli, a poseban problem predstavlja činjenica da u Europi postoji šest presa za ploče od čega su tri u Njemačkoj i po jedna u Češkoj, Nizozemskoj i Francuskoj. Zbog toga se na tiskanje albuma čeka kao pojedine pretrage u domaćim bolnicama.
Od Anite Glavaš iz Hrvatske diskografske udruge (HDU) doznajemo da je prodaja ploča u 2015. U odnosu na godinu ranije porasla za 39,5 posto, a u 2014. ostvarila je rast od 24,2 posto u odnosu na 2013. O kojima je brojkama riječ, u HDU-u ne otkrivaju. Što se u Hrvatskoj najčešće kupovalo, u HDU-u ne znaju jer vode samo zbirnu analizu prodaje svih izdanja. Neslužbeno se pak može doznati da je riječ o brojci od oko dvadeset tisuća prodanih primjeraka.
Iako su i brojke u SAD-u i Britaniji daleko od onih iz zlatnih sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća i još uvijek iza prodaje CD-a i streamingaevidentan je porast prodaje.
Tako je u Britaniji, prema podacima BPI-ija prošle godine prodano 2,1 milijuna ploča što je sedamsto tisuća više nego u 2014., i to je osma godina zaredom da prodaja raste. Za usporedbu, 2007. prodano ih je tek 205 tisuća.
U SAD-u je, prema podacima RIAA-e pak prodano to 11,92 milijuna, godinu dana ranije 9,19 milijuna i to je već deseta godina zaredom da prodaja ploča raste i trenutačno predstavlja pet posto svih prodanih albuma.
Zanimljivo je da je u SAD-u prodaja LP/EP vinila narasla za 32 posto i dosegla 416 milijuna dolara, što je najveća razina od 1988. Iako je to još uvijek samo komadić zarade glazbene industrije, više je nego što je zaradila reklamiranjem preko streaming servisa na zahtjev kojima su prihodi bili tek 385 milijuna dolara.
Najprodavanije vinilno izdanje s obje strane Atlantika u 2015. bila je Adele s albumom '25', prodanih 116.000 komada u SAD-u najbolja je prodaja jednog albuma u kalendarskoj godini još od 1991., a podaci govore da uz nova izdanja konstantno raste i prodaja klasika Led Zeppelina, Pink Floyda, The Beatlesa, Oasisa.