pomoć iz danske

Prvi trijumf ukrajinskih F-16: Oborene ruske rakete usred žestokog udara

28.08.2024 u 17:35

Bionic
Reading

Bivši danski Lockheed Martin F-16 ostvarili su svoje prve pobjede u zraku za novog vlasnika - zračne snage Ukrajine. Nadzvučni borbeni zrakoplovi F-16 oborili su ruske krstareće rakete tijekom žestokog ruskog udara na ukrajinske gradove u ponedjeljak, otkrio je ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski

Obaranje je uslijedilo tri tjedna nakon što je prvi F-16, od oko 85 koliko su Belgija, Danska, Nizozemska i Norveška obećale, stigao u Ukrajinu.

'Izvrsno ih je vidjeti na djelu', napisao je Joni Askola, finski analitičar.

Bilo je očito da će ukrajinske zračne snage angažirati F-16 na dužnostima protuzračne obrane, piše Forbes. Viđeni su kako lete s parovima AIM-9 infracrveno vođenih raketa zrak-zrak i AIM-120 radarski vođenih raketa zrak-zrak. Nisu viđeni s ubojnim sredstvima zrak-zemlja, iako su uvelike kompatibilni s najboljim zapadnjačkim proturadarskim raketama i GPS-vođenim klizećim bombama koje Ukrajina posjeduje.

Ima smisla da F-16 lete u patrolama protuzračne obrane. Ukrajina je pod nemilosrdnim napadima iz zraka, a njezine oružane snage mobiliziraju svako raspoloživo oružje kako bi otupile svakodnevne napade.

Ranojutarnji napadi u ponedjeljak bili su najgori dosad u 29-mjesečnom ratu Rusije protiv Ukrajine. Stotine ruskih balističkih i krstarećih projektila i bespilotnih letjelica gađale su Kijev i druge gradove, uništavajući ukrajinsku električne mreže i tjerajući tisuće civila u skloništa preko noći. dalekometne projektile. Četvero ljudi je poginulo u napadima.

Ukrajinsko zrakoplovstvo i vojska navodno su oborili 102 projektila i 99 dronova. U očajničkoj želji da pojačaju svoju protuzračnu obranu, Ukrajinci su počeli letjeti naoružanim helikopterima u patrolama protiv bespilotnih letjelica, jačajući mrežu protuzračne obrane koja također uključuje baterije dalekometnih projektila zemlja-zrak, lutajuće patrole naoružanih kamiona a sada i F-16.

  • +8
Ukrajinski F-16 Izvor: Profimedia / Autor: Ukrainian Presidency/Handout / AFP / Profimedia

Unaprijeđeni lovci iz 1980-ih prilično su dobro opremljeni za tu ulogu. Ukrajinske zračne snage naoružavaju svoje F-16 iz 1980-ih s AIM-120B raketama iz 1990-ih koje imaju domet do 64 kilometra, vođene malim radarima u njihovim nosovima. Za bliže borbe, F-16 nose AIM-9L/M rakete - prvi put uvedene 80-ih godina - koje mogu pogoditi ciljeve udaljene nekoliko kilometara prateći njihove infracrvene signale.

Ovo nisu najnovije rakete zrak-zrak, ali su pouzdane - i ima ih dosta u arsenalima ukrajinskih saveznika. Ukrajinske zračne snage ne bi trebale imati problema s održavanjem i naoružanjem svojih F-16 čak i ako tijekom iduće godine stigne više jednomotornih lovaca.

Prvi naleti ukrajinskih F-16 ciljali su ruske krstareće rakete koje ne mogu uzvratiti. Kako sve više lovaca bude stizalo i ukrajinske zračne snage budu proširivale svoje misije, F-16 bi mogli letjeti u bitke protiv ciljeva koji mogu uzvratiti gađanje: lovaca ruskog zrakoplovstva i baterija protuzračne obrane.

'Jednom kada Ukrajina nabavi dodatne zrakoplove F-16, više pilota, dva zrakoplova Saab AEW, poveća iskustvo i više projektila, zrakoplovi će se koristiti u svrhe koje nadilaze samo protuzračnu obranu', predvidio je Askola, misleći na dva radarska zrakoplova Saab 340 za rano upozoravanje švedske proizvodnje, koje Ukrajina tek treba primiti.

Dužnosnici zračnih snaga pripremaju zrakoplove za ove opasne sukobe. Kako bi zaštitili F-16 od ruskih projektila, Ukrajina je zadržala nedavno instalirane Pylon Integrated Dispensing System i Electronic Combat Integrated Pylon Systems, odnosno PIDS i ECIPS.

PIDS izbacuje metalnu pljevu i vatrene baklje kako bi zavarali nadolazeće radarski i infracrveno vođene projektile. ECIPS sadrži pasivne obrambene sustave koji nadopunjuju aktivnu pljevu i baklje, uključujući AN/ALQ-162 ometač za neutralizaciju radara na zemlji, kao i AN/AAR-60 sustav za upozoravanje na projektile koji aktivira pasivnu obranu.

Ometač zahtijeva specifično programiranje kako bi prepoznao i neutralizirao najnovije ruske radare. Američko ratno zrakoplovstvo pomoglo je u ovom programiranju, rasporedivši zrakoplovce iz 68. eskadrile za elektroničko ratovanje sa sjedištem na Floridi u Europu kako bi prilagodili ometače na F-16 zrakoplovima.

Oslanjajući se na podatke koje su pružile Danska i Norveška, te prilagođavajući nove procese i pristupe uobičajenom postupku, tim je uspio razumjeti sustav i započeti rad

'Jedan F-16 s reprogramiranim ometačem neće sam postići zračnu dominaciju, ali može pružiti kratkotrajnu zračnu nadmoć koja je dovoljna za postizanje cilja od strateške važnosti i utjecaja,' rekao je jedan dužnosnik eskadrile.