Trenutni broj poginulih u strašnoj avionskoj nesreći u Južnoj Koreji iznosi 179. Poginuli su svi putnici, preživjela su jedino dva člana posade. Svakih nekoliko minuta terminalom zračne luke odjekuju zapomaganja okupljene rodbine stradalih putnika
U Južnoj Koreji je zbog zrakoplovne nesreće koja se dogodila pri slijetanju Boeinga 737-800, na letu kompanije Jeju Airlines. Avion se pri slijetanju zabio u zid te u potpunosti izgorio, a od njega je ostao samo pougljeni rep.
Na videosnimkama se vidi kako dvomotorac Boeing 737-800 kliže po pisti bez stajnog trapa, udara u zid i eksplodira u golemoj vatrenoj kugli. Druge fotografije prikazuju dim i vatru oko dijelova letjelice.Dvoje članova posade, muškarac i žena spašeni su iz repa plamtećeg zrakoplova, rekao je na konferenciji za novinare šef vatrogasaca Lee Jung-hyun.
"Samo je rep donekle čitav, ostatak (aviona) je neprepoznatljiv", izjavio je. Dodao je da se više ne radi o akciji spašavanja, nego potrage za tijelima koja su ispala iz zrakoplova.
To je najteža nesreća neke južnokorejske aviokompanije od 1997. kada je u padu zrakoplova Korean Aira na Guamu poginulo više od 200 ljudi, pokazuju podaci ministarstva prometa.
Vlada je proglasila razdoblje nacionalne žalosti koje će trajati sljedećih sedam dana. Zastave na vladinim uredima bit će spuštene na pola koplja, a državni službenici nosit će crne vrpce.
Detalji nesreće
BBC je objavio detalje o situaciji u avionu neposredno prije nesreće. Prema lokalnim medijima, putnik na letu je poslao članu obitelji SMS poruku u kojoj je napisao da je ptica "zapela za krilo" i da avion ne može sletjeti.
"Trebam li ostaviti svoje posljednje riječi?", napisao je putnik. Nakon toga, rođaci su izgubili kontakt s njim.
Rođaci frustrirani zbog spore identifikacije žrtava
Napetost u zračnoj luci raste. Ožalošćeni podižu glas, a neki viču na dužnosnike. Razlog frustracije je spor proces identifikacije žrtava.
Nesreća se dogodila jutros oko 9:00 po lokalnom vremenu (00:00 GMT). Dužnosnik je izjavio da su neki putnici bili maloljetni i nisu nosili osobne iskaznice, što dodatno otežava identifikaciju.
Ministarstvo zemljišta, infrastrukture i prometa (MOLIT) izvijestilo je da su iz olupine izvučeni snimači leta i razgovora u kabini, što će pomoći u istrazi uzroka nesreće.
Zasad 177 poginulih
Trenutni broj poginulih iznosi 177. Svakih nekoliko minuta terminalom zračne luke odjekuju zapomaganja okupljenih rođaka.
Unutar terminala vlasti i Crveni križ postavili su više od desetak žutih šatora za obitelji koje traže privatnost. Svakoj obitelji podijeljene su vunene deke kako bi se ugrijali ili na njima sjedili. U drugom kutu nalaze se zalihe flaširane vode i instant rezanaca.
Djelatnici Crvenog križa u bijelim prslucima i radnici zračne luke u žutim prslucima dijele zalihe. Vatrogasci u narančastim uniformama i državni službenici u zelenim jaknama dolaze i odlaze, održavajući brifinge svaka pola sata.
'Mnoge stvari u ovoj tragediji nemaju smisla'
Ranije danas, BBC je razgovarao su sa zrakoplovnim stručnjakom i komentatorom Geoffreyem Thomasom. Prema njegovim riječima, čini se da je došlo do sudara s pticom koja je udarila jedan od motora, najvjerojatnije desni. To je moglo izazvati velik pritisak u kokpitu.
"Uz sve provjere i unakrsne provjere koje se provode u slučaju kvara motora, vrlo je moguće da su piloti jednostavno zaboravili spustiti stajni trap", objašnjava Thomas. Dodaje da se u takvom slučaju automatska upozorenja u kokpitu uključuju, a podvozje se može ručno aktivirati.
Thomas ističe da su piloti u ovom području, osobito u blizini zračne luke Muan, svjesni sezonskih jata pataka. Međutim, i dalje se postavlja pitanje zašto nije aktiviran stajni trap.
"Ne znamo je li kvar motora bio toliko ozbiljan da piloti nisu imali vremena za to. Ali trebali su proglasiti uzbunu, a vatrogasne jedinice trebale su biti uz pistu spremne za hitno slijetanje", zaključuje.
Thomas također napominje da se Južna Koreja i njezini zračni prijevoznici smatraju uzorima u zrakoplovnoj industriji te da i zrakoplov i prijevoznik imaju izvrsnu sigurnosnu evidenciju. "Mnogo toga u vezi s ovom tragedijom nema smisla", dodaje.
Što su rekli Boeing i Jeju Air?
Zrakoplov Boeing 737-800, kompanije Jeju Air proizveden je 2009. Tvrtka osnovana 2005. je niskobudžetni avioprijevoznik s međunarodnim letovima za Japan, Tajland i Filipine te nekoliko domaćih destinacija.
Proizvođač zrakoplova Boeing i zračni prijevoznik Jeju Air obratili su se javnosti.
Boeing je u priopćenju naveo: „U kontaktu smo s Jeju Airom u vezi s letom 2216 i spremni smo pružiti podršku. Izražavamo duboku sućut obiteljima koje su izgubile voljene, a naše misli su s putnicima i posadom.“
Jeju Air na svojoj web stranici ima crni banner s porukom: „Duboko se ispričavamo svima pogođenima ovim incidentom. Uložit ćemo sve napore da riješimo situaciju i iskreno žalimo zbog prouzročene nevolje.“
Ranije danas, tijekom brifinga za medije, šefovi Jeju Aira su javno izrazili ispriku spuštenih glava.
Više nejasnoća
Oko zrakoplovne nesreće u Južnoj Koreji u kojoj je poginulo 179 osoba postoji više nejasnoća, ocijenili su stručnjaci u nedjelju, dovodeći u pitanje početne sugestije da je let zrakoplova Jeju Aira možda srušio udar ptice.
Slijetanje bez izvučenog stajnog trapa, vrijeme slijetanja dvomotornog Boeinga 737-800 na trbuh u međunarodnu zračnu luku Muan i izvješća o mogućem udaru ptice, postavila su pitanja na koja još nema odgovora, piše agencija Reuters.
Australski stručnjak za sigurnost zračnih prijevoznika Geoffrey Dell rekao je: "Nikad nisam vidio da je nalet ptica spriječio izvlačenje stajnog trapa."
Australski konzultant za zrakoplovstvo Trevor Jensen rekao je da bi vatrogasne i hitne službe obično bile spremne za slijetanje na trbuh, "pa se ovo čini neplaniranim".
Nalet ptice mogao je utjecati na motore CFM Internationala da je jato bilo usisano u njih, ali to ih ne bi odmah ugasilo, dajući pilotima malo vremena da pokušaju riješiti situaciju, rekao je Dell.
Nije jasno zašto zrakoplov nije usporio nakon što je udario u pistu, rekli su Dell i Jensen.
Obično ćete pri slijetanju na trbuh "sletjeti na svoje motore" i voziti uz poskakivanje i trzanje, rekao je Thomas.
"Dođete s minimalnim gorivom, imate vatrogasce u pratnji, pokrivate pistu pjenom i sletite na najudaljeniji kraj piste i obično to završi kao OK situacija", rekao je.