Oni su dvodimenzionalni matrični barkodovi u koje je, za razliku od običnih jednodimenzionalnih barkodova s kojima se susrećemo, primjerice, u dućanima, moguće ubaciti više informacija. U QR kod je, osim običnog teksta, uz malo truda moguće ukodirati i virtualnu posjetnicu, standardiziranu e-mail ili SMS poruku, pa čak i manju slikovnu ili zvučnu datoteku
Postoji više standarda dvodimenzionalnih barkodova, no među najraširenijima su QR kodovi koje je 1994. godine razvila japanska tvrtka Denso-Wave želeći pronaći način na koji korisnicima omogućiti brz prijem i dekodiranje kratkih informacija. Danas se QR kodovi najviše koriste u Japanu, gdje ih možete susresti na gotovo svakom koraku, tako da nije rijedak prizor vidjeti Japance koji šeću gradom, vade mobitel, ciljaju na plakat ili reklamu na kojoj je prikazan ovaj kod i dobivaju dodatne informacije o proizvodu ili događanju. U ostalim dijelovima svijeta, nažalost, njihova primjena još nije u potpunosti zaživjela, no to je upravo i cilj ovoga članka - natjerati vas da ih primijenite u stvarnom životu.
Kako funkcioniraju QR kodovi?
Primjena QR kodova poprilično je jednostavna, to jest sve što je potrebno jest napraviti QR kod i otisnuti ga na posjetnicu, reklamni letak, časopis ili neki drugi tiskani medij, uključujući reklamne panoe uz cestu. Ukoliko zainteresirana publika zna čemu služi QR kod i kako ga koristiti, izvadit će mobitel s kamerom i očitati informaciju koju ste vi kao oglašivač ili autor ukodirali.
Primjena može biti vrlo jednostavna: od otiskivanja koda s podacima (virtualne posjetnice) na papirnatu posjetnicu, koju će potom onaj koji ju je dobio moći jednostavno očitati kamerom bez prepisivanja svih podataka s posjetnice u mobitel. Druga moguća primjena jest otiskivanje ukodirane SMS poruke s već formiranim brojem i tekstom koji treba poslati za nagradnu igru, tako da korisnici umjesto tipkanja poruke jednostavno očitaju kod kamerom i jednim klikom pošalju željenu poruku. Još jedna mogućnost jest kodiranje adrese web-stranice u QR kod i njen prikaz na ekranima ili plakatima, a korisnici će, umjesto utipkavanja njene adrese u mobilni preglednik, jednostavnim očitavanjem koda biti upućeni na web-stranice proizvoda. Općenito, QR kodovi imaju velik marketinški potencijal i uspješnost njihove primjene jedino ovisi o domišljatosti voditelja kampanje.
Vaš autor, primjerice, u svoj životopis stavlja i kodiranu virtualnu posjetnicu, u nadi da će ga potencijalni poslodavac upitati zašto se tako nešto nalazi u njegovu CV-u, ali se to dosad još nije dogodilo. Jedna od domišljatijih primjena je otiskivanje QR kodova na šalove, što radi švicarska firma Lendorff Kaywa, a ukoliko vas zanimaju novosti iz svijeta dvodimenzionalnih kodova i njihove primjene, svakako preporučujemo da pratite britanski blog - 2d code. Jedna od mogućih primjena tih kodova u praktične svrhe jest i famozna ZET-ova naplata karata slanjem poruke 'ZG' na broj 8585. Dovoljno bi bilo da ZET na staklo neke od pregrada autobusa ili tramvaja nalijepi QR kod s prethodno formatiranom SMS porukom, koji bi putnici mogli očitati svojim mobitelima i jednim klikom poslati SMS poruku za naplatu prijevoza.
Koji su najbolji čitači QR kodova?
Kako je primjena čitača QR kodova, zbog vrlo male rezolucije potrebne za očitanje, predviđena prvenstveno za mobilne telefone, a istovremeno najviše mogućnosti rada pružaju pametni telefoni (smartphone), najviše aplikacija za očitavanje postoji upravo za jedan od najpopularnijih mobitela na svijetu - iPhone. No dok smo za njih uvjereni da ćete ih bez problema pronaći i isprobati, za nešto malo egzotičnije pametne mobitele preporučujemo sljedeće besplatne čitače QR kodova:
Kaywa Reader - proizvod švicarske firme, stranice se odlikuju vrlo lijepim gik ilustracijama o primjeni QR kodova. Podržava QR i Datamatrix kodove, a uz registraciju i download aplikacije besplatno dobivate i prostor za vođenje bloga s vlastitim QR kodom. Ipak, sama aplikacija nije toliko moćna, a na mobitelu Nokia 5800 pokazala je ograničene mogućnosti te se povremeno rušila, onemogućavajući ponovno pokretanje bez resetiranja mobitela.
Quickmark - tajvanska tvrtka koja ima svoj standard matričnih 2D kodova te vrlo dobru aplikaciju koja, osim vlastitih Quickmark kodova, čita i QR, Datamatrix i ChinaMobile kodove. Aplikacija je isprobana na mobitelu Nokia 5800, a osim vrlo inteligentnih mogućnosti nakon očitanja koda - poput pokretanja internetskog pretraživača, slanja SMS ili e-mail poruke jednim klikom te automatskog pohranjivanja podataka iz virtualne posjetnice (vCard) - radila je vrlo stabilno i dosta uspješno očitavala kodove.
I-Nigma - besplatni barkod čitač tvrtke 3GVision podržava QR i Datamatrix kodove. Ima sve mogućnosti kao i Quickmark aplikacija, a i uistinu lijepo sučelje, te se brine o štednji baterije povremeno gaseći kameru. Prema riječima proizvođača, radi se o najkorištenijem čitaču 2D kodova koji podržava čak 250 mobitela.
Gdje mogu napraviti svoj 2D barkod?
Postoji više stranica koje omogućuju generiranje barkodova, a naš prijedlog je da posjetite Quickmark DIY koji podržava ne samo više mogućnosti kodiranja (tekst, virtualne posjetnice, telefonski brojevi, standardizirani SMS i e-mail…), već i nekoliko različitih standarda dvodimenzionalnih kodova. Drugi simpatičan generator koji nije baš toliko moćan, ali je upotrebljiv, jest I-Nigmin barkod generator.