Kad je tvrtka za oglašavanje na javnim prostorima Outdoor Akzent pokrenula promotivnu kampanju 'Reci to glasno', koja je osim reklame za tu tvrtku otvarala mogućnost i da najšira populacija dođe u priliku masovno objaviti svoje poruke na reklamnim panoima, činilo se da je riječ o genijalnoj, za hrvatske prilike, i revolucionarno demokratičnoj ideji. No po završetku natječaja postalo je jasno da ni ona nije mogla biti do kraja provedena bez cenzorskih zahvata i manipulacija
Sa stranica kampanje 'Reci to glasno' odjednom je, kad je glasanje završeno, nestao poredak plakata rangiran po broju glasova publike, unatoč velikom broju glasova, neki su plakati sa šaljivim porukama na račun pripadnika političkih i upravljačkih elita na kraju izbačeni, premda nisu bili uvredljivi. Istovremeno, ostali su mnogi koji promiču najgore stereotipe o nacionalnim manjinama, promiču seksualno uznemiravanje žena, vrijeđaju poznate osobe…
Da stvar bude gora, prema izboru njihova žirija, među top plakatima su 'Uzgojio sam preveliku bradu i sad me rodbina iz Vukovara krivo gleda', 'Ukinite diskriminaciju - postavite i ležeće policajke!' te 'Ako je gužva, nekad se namjerno protrljam o susjedu u liftu, he-he'.
Plakati koji su imali najviše glasova (mnogi s rezultatom iznad 20.000 glasova) nisu više prikazani na vrhu liste, štoviše, pokraj plakata koje je odabrala publika ne vidi se više koliko su glasova osvojili. Za kampanju koja je uspjela ostvariti fantastičnu pozornost publike i u kojoj je dio plakata otisnut i postavljen po cijeloj Hrvatskoj, upravo zbog izbora publike, očekivalo se da neće posegnuti za cenzurom i promijeniti prvotnu listu pobjedničkih plakata tako da se više ne vidi koji su dobili najveću javnu podršku.
Najveći broj glasova imali su plakati s jasnim političkim porukama (nažalost, nisam očekivala cenzuru, pa nisam napravila screenshot poretka po broju glasova dok je bio dostupan) poput onih da dijaspora treba plaćati porez u RH ako želi pravo glasa na izborima, da treba zaustaviti financiranje Katoličke crkve iz poreza, da treba zabraniti pobačaj ili rad nedjeljom, raskinuti Vatikanske ugovore, ukinuti cijepljenje, osloboditi nogomet od mafije… No na vrhu su se odjednom našli plakati s benignim porukama tipa 'Može li moj plakat biti u Selskoj da ga ona vidi svako jutro' ili 'Boško, hrkanje ti se čuje do ovdje' (Nadam se da će oni polupismeni prije tiskanja barem biti lektorirani).
Broj glasova koji je tijekom kampanje 'Reci to glasno' neki plakat osvojio (osim, naravno, onih koji su uklonjeni) moguće je vidjeti tek 'kopanjem' po tisućama svih plakata. Cijelo vrijeme trajanja kampanje na pratećoj web-stranici postojala je top ljestvica s jasno naznačenim brojem glasova, na vrhu su, naravno, bili plakati s najviše glasova. U više navrata pokušali smo u Outdoor Akzentu doznati zbog čega je 'nestala' top ljestvica plakata rangiranih prema broju glasova publike, ali odgovor nismo uspjeli dobiti. Umjesto konkretnog odgovora na postavljeno pitanje, dobili smo općenite odgovore o samoj kampanji.
Na pitanje, pak, zašto su nestali plakati na kojima su se nalazile šaljive poruke na račun nekih istaknutih aktera društvenog i političkog života, poput čestitke Željki Markić na izbornom rezultatu ili Branku Rogliću na promašenoj investiciji u Most, voditelj prodaje Outdoor Akzenta Krešimir Brlić odgovorio nam je da su s njihove stranice 'uklonjeni svi plakati koji su sadržavali ime neke osobe, kojima se direktno ili indirektno nekog ponižava, proziva ili ironizira', da ti plakati ne zadovoljavaju kriterij kvalitete, da su uklonili sve plakate koji promoviraju 'mržnju, netoleranciju, krše zakon, javni red, prava pojedinaca ili nisu kreativni uradak prijavitelja'.
'Izraziti stav moguće je i na konstruktivan način, ne zadirući u tuđa prava i slobode - raznolikosti nas obogaćuju! U slučaju ponavljanja određene teme, prednost je dana raznolikim porukama s ciljem predstavljanja većeg broja tema', ustvrdio je Brlić.
Pa da vidimo kako to njihovo strogo pridržavanje kriterija izgleda u praksi. Na stranicama kampanje 'Reci to glasno' pored onih groznih spomenutih na početku teksta, a koji su osvojili naklonost žirija, još uvijek su plakati koji vrijeđaju pojedine poznate osobe, šire najgore stereotipe o pripadnicima nacionalnih manjina, promiču seksualno uznemiravanje žena, a neki od njih imaju i podršku žirija: 'Modrić mi je ružniji s kratkom kosom. A i s dugom isto', 'Hrvatska = katolička zemlja. Ko ne voli zna gdje je granica!', 'Potrubi, ako si za grublji seks', 'Sinoć sam sanjao Lane. Seksualno. Jedna od njih je bila Jurčević'…
Brlić tvrdi i kako je dana prednost originalnim i raznolikim porukama s ciljem predstavljanja većeg broja tema. Valjda zato više puta ponavljaju poruke protiv pobačaja ili financiranja crkve iz javnih sredstava, potrošene fore tipa 'Džaba ste krečili' ili 'Ćaća se vraća'?
U Outdoor Akzentu zaklinju se u borbu protiv govora mržnje i svih vidova diskriminacije, za toleranciju, javni red, prava pojedinca, ne zadiranje u tuđa prava i slobode, poštivanje zakona, ali se čini da to za što se deklarativno zalažu, ne znaju provesti u praksi. S obzirom na neke poruke odabrane od njihova žirija, možemo zaključiti da i ne znaju što je u stvari govor mržnje, što znače borba protiv diskriminacije ili tolerancija.
Nositelju kampanje Outdoor Akzentu mora se priznati da je ideja agencije 'Senor. Campanas and more' bila sjajna, ali da je njezina konačna provedba nadišla mogućnosti Outdoor Akzenta, to jest da u samom početku nisu ukalkulirali sve rizike koje ona sa sobom nosi. A sve bi bilo jednostavnije da su na samom početku kampanje postavili jasne kriterije i njih se držali 'kao pijan plota'.