portret POSRNULOG PODUZETNIKA

Sagradio je pola Splita, htio je preploviti Atlantik, ali sad će morati pričekati: Kako je radio, s kim je sve šurovao i zašto je pao samozvani Dioklecijanov nasljednik Zvonko Kotarac

21.07.2021 u 12:34

Bionic
Reading

Najzvučnije ime u jučerašnjim uhićenjima u Splitu u sklopu akcije Banovina, zbog sumnje u zlouporabu položaja, pogodovanje i zaobilaženje propisa o gradnji, svakako je Zvonko Kotarac - dugogodišnji najutjecajniji splitski građevinski poduzetnik

Premda trenutno čeka dovršetak formalne procedure i eventualnu odluku o istražnom zatvoru, već je poprilično jasno za što ga terete istražitelji: radi se o sedam kaznenih djela poticanja na zlouporabu položaja i ovlasti. Sumnja se da je, koristeći veze u gradskoj upravi, uspio ishoditi da se njegovom velikom hotelu Amphora, suprotno lokacijskim uvjetima, omogući spajanje dvaju objekata u funkcionalnu cjelinu, a zatim da mu je omogućena izgradnja više etaža i smještajnih jedinica stambene zgrade radi spajanja sa zgradom hotela, uz pomoć arhitekata koji su lažno potpisali da je taj zahvat u skladu s urbanističkim planovima.

Tu je i sumnja da su njegove četiri stambene zgrade imale veći broj stanova od dopuštenog, pa su neki čak predstavljeni kao 'poslovni prostori turističke namjene', čime je dobio 670 kvadrata viška i dva milijuna nepripadajuće imovinske koristi.

Zasad se ne spominje konkretno mito službenicima, nego tek njihovo 'činjenje usluga' svom dobrom poznaniku i viđenom investitoru. No iz neslužbenih izvora može se doznati da je na snimkama nastalima prisluškivanjem i praćenjem glavnih aktera sasvim dovoljno materijala da se rekonstruira velika interesna hobotnica.

Njegov potpis nose cijela naselja poput Žnjana ili Pazdigrada

Ovaj splitski poduzetnik već desetljećima se proglašava njenim dijelom, makar nikada nije bilo formalnih dokaza za to. No da je bio blizak s više različitih političkih garnitura i vrlo dobro umrežen sa zaposlenicima niza institucija, to nije sporno.

  • +2
Zvonko Kotarac Izvor: Cropix / Autor: Jakov Prkic / CROPIX

Zvonko Kotarac predstavio je sam sebe kao graditelja koji je izgradio 'najviše još od doba Dioklecijana', što je čisto faktografski sasvim točno: tvrtke ovog splitskog poduzetnika u proteklih dvadesetak godina proizvele su najmanje tri milijuna stambenih kvadrata, mahom u gradu i okolici. Njegov potpis nose cijela gradska naselja poput Žnjana ili Pazdigrada, no u investicijama se zapravo mahom bavio 'inženjeringom', odnosno nekom vrstom posredništva - otkupio bi zemljište, ishodio dozvole i angažirao izvođače. Same Kotarčeve tvrtke nikada nisu imale više od nekoliko desetaka zaposlenih.

U stečaju giganta Jadrantekstila preuzeo je tri robne kuće Prima, potom ih preuredio, iznajmljivao i na koncu preprodao, a tu je i robna kuća u strogom centru grada, danas hostel i restoran. Gradio je i naselja u Zagrebu i na Hvaru, kao i u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini.

Bolna točka mu je golemi stambeno-poslovni kompleks na samom splitskom Pazaru, neposredno uz Dioklecijanovu palaču: u prethodnom desetljeću građevinske dozvole za njega su izdavane i poništavane, aktivisti su prosvjedovali jer je predviđeno otvaranje za promet strogo zaštićene zone i projekt su nazivali 'splitskom Varšavskom', a on je uzvraćao tvrdnjom da je sve rađeno po proceduri i da taj dio grada vapi za uređenjem.

Od asistenta s FESB-a do poduzetnog neimara

Prije nekoliko godina, kada je stanogradnja zaštekala, a turizam nabujao, prebacio se i na hotelijerstvo. Na splitskoj Brodarici - gdje je na prostoru nekadašnje Jugoplastike izgradio prvi splitski kompleks sa stanovima iz programa poticane stanogradnje - uredio je i otvorio prvi gradski hotel s pet zvjezdica, Atrium. Nastavio se širiti, sve dok zbog goleme Amphore na plaži Žnjan nije završio u pritvoru.

  • +12
Hotel Amphora u Splitu Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Licencirane Fotografije

Danas 65-godišnji Zvonko Kotarac u socijalizmu je bio zaposlen u Dalmastroju, a godinama je kao asistent predavao mehaniku na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB). Početkom devedesetih s poslovnom partnericom Marinom Wallner osniva matičnu tvrtku Dal-koning, s kojom kreće u investiranje, uglavnom u tada zapuštenim rubnim dijelovima grada na istoku. Gradi 'Žnjanske blizance' kao kompleks nagrađen za stambenu arhitekturu, ali i cijela naselja na Žnjanu, Radoševcu i Trsteniku.

Najveći zamah dobio je početkom dvijetisućitih, u doba HSLS-ovog gradonačelnika Splita Miroslava Buličića, no Kotarčevo ime u isto vrijeme postaje sinonim za nekontrolirano bujanje novogradnje u kvartovima koji nemaju ni osnovnu infrastrukturu. Kada bi se spomenula stanogradnja, prva asocijacija bio je upravo Zvonko Kotarac.

U probleme s propisima upadao je kada je u turističkim zonama Trstenika, Radoševca i Žnjana gradio stambene zgrade i predstavljao ih kao 'turističke apartmane', zbog čega su njihovi vlasnici morali plaćati više poreze. Čak i sjedište njegove tvrtke, otkriveno je u doba jednog od beskrajnih navodnih obračuna s bespravnom gradnjom, imalo je etažu viška.

Ali problem je saniran.

U svojim je investicijskim pothvatima vrlo intenzivno surađivao s arhitektima Emilom Šverkom i Nenom Kezićem, također privedenima u jučerašnjoj antikorupcijskoj akciji USKOK-a.

Reorganizirao biznis u tri safira

S partnericom Marinom Wallner razišao se prije desetak godina pa je reorganizirao svoj biznis. Od petnaestak tvrtki glavnu ulogu imaju Safir, Plavi safir i Safir Hoteli. I danas gradi nekoliko stambenih zgrada na predjelu Duilova.

  • +2
Za investitora koji je izgradio milijune stambenih kvadrata živi u relativno neuglednom objektu na splitskim Križinama Izvor: Cropix / Autor: Paun Paunovic / CROPIX

Mimo poslovnih i graditeljskih eskapada, Kotarac u javnosti nije izazvao ni zanimanje ni skandale. Čak i kada se razveo od supruge Snježane, podjela imovine prošla je civilizirano. Za investitora koji je izgradio milijune stambenih kvadrata živi u relativno neuglednom objektu na splitskim Križinama. Često je na moru, no prezire motorne brodove i naglašava sklonost jedrenju. Posjeduje Shipman 50 Carbon, superluksuznu jedrilicu vrijednu 700 tisuća eura.

Bio je objavio ambiciju prejedriti Atlantik, a sad će morati malo pričekati.