Često marginalizirane, gume na automobilu gotovo da su esencijalne. Pravilno skladištenje, redovita izmjena, balansiranje i tlak samo su neke od stavki na popisu bitnih činjenica koje morate znati o svojim auto-gumama
Automobil ne vrijedi ništa bez guma. Doduše, ljudi koji rade u toj industriji uvijek će se praviti važni i reći 'pneumatika', ali znate o čemu pričamo. Crna tvar koja smrdi kad je 'zapalite' (bilo namjerno tijekom vožnje, bilo na motoru kada želite impresionirati) mora biti na naplatcima da bi cijela svrha osobnog vozila - kretanje - bila ispunjena. Stoga vam donosimo sedam važnih činjenica o gumama.
Eko-gume su loše
Eko-gume, odnosno gume s niskim otporom kotrljanja, ugrožavaju vašu sigurnost. Kod kočenja pri brzini od 100 km/h na mokrom automobilu koji ima gume dizajnirane za što bolje držanje ceste treba osam metara manje da se potpuno zaustavi nego što treba automobilu s eko-gumama. Osim toga na ADAC-ovom testu automobil s eko-gumama je još razvijao brzinu od 35 km/h dok je automobil s gumama dizajniranim za bolje što držanje ceste u potpunosti stao. Posljednja testiranja pneumatika koje je proveo ADAC pokazuju kako gume s izrazito niskim otporom kotrljanja nude puno lošije performanse, posebice na mokrim i skliskim podlogama.
Zimske gume nisu samo za snijeg
Da postoji vrsta guma koja je samo za široku upotrebu na snijegu, zvala bi se - snježna guma. Stoga je na automobil već sad nužno staviti zimske gume. Kao što im ime kaže, one su napravljene za zimu, odnosno za temperature niže od sedam stupnjeva Celzijevih. Ljetne ili univerzalne gume mogu vas odvesti u probleme, po zimi prijeti i kiša, i zaleđena cesta i lišće na cesti.
I gume stare
Kao i ljudi, gume stare. Iako Nacionalna udruga distributera automobilskih guma NTDA u Velikoj Britaniji i Savez njemačke gumarske industrije tvrde da se gume mogu prodavati pet godina nakon datuma proizvodnje, postoje i druga mišljenja. Tako npr. japansko gumarsko udruženje (JAMTA) preporučuje zamjenu guma kad su starije od 10 godina.
Pravilno skladištenje
Gume je potrebno držati na suhom te po mogućnosti u tamnom prostoru. Ako se skladište bez naplataka, što je u Hrvatskoj većinom slučaj, jer malo vozača ima novca za dva seta naplataka i guma, onda ih je potrebno staviti uspravno, kao što stoje na automobilu. Ako je riječ o gumama s naplatcima, onda ih se može skladištiti vješanjem na zid ili stavljanjem jedne gume s naplatkom na drugu, položeno, odnosno vodoravno. Preporučljivo je da između naplataka i guma stavite komad običnog kartona.
Mijenjate četiri, a ne dvije gume
Bilo da stavljate zimske ili ljetne, pravilo je isto - mijenjate sve četiri gume na automobilu. Kod starijih automobila stare gume se obično stavljaju naprijed (većina automobila na našim cestama ima prednji pogon), a nove iza da ne bi došlo do zanošenja stražnjeg kraja. No prednje gume čiste put stražnjima, što je posebno važno ljeti, kad vozači nauče na suho, pa onda naglo padne pljusak koji natopi cestu i otopi ulje i mast iz asfalta. Ništa vam ne vrijedi stabilan stražnji kraj ako ste prednjim proklizali i sletjeli s ceste. Ako prilikom montaže guma na novi automobil s elektronskim sustavima sigurnosti stavite istrošene gume na jednu osovinu, elektronika može krivo očitavati stanje misleći da je cesta skliska i stalno se paliti.
Uvijek tražite balansiranje
Prilikom montaže pripazite na balansiranje. Naime, naši vulkanizeri znaju 'preskočiti' balansiranje guma, što može dovesti do nestabilnosti automobila te nezgoda. Ako ne znate kako izgleda balansirani naplatak, povedite nekog sa sobom kod vulkanizera ili gledajte imate li na naplatku male utege. Ako su tamo, vulkanizer je izvršio balansiranje i možete sigurno na cestu.
Pazite na tlak u gumama
Tlak u gumama važan je zato što se nepravilnim tlakom povećava potrošnja, a u ekstremnim slučajevima može se ugroziti vlastita, ali i sigurnost ostalih sudionika u prometu, jer se može poremetiti dinamika vozila. Ako ne znate koji je pravilan tlak u gumama, provjerite u uputama koje ste dobili s automobilom ili provjerite na internetu.