Poduzetnik, internetski stručnjak i jedan od rijetkih certificiranih trenera Google AdWordsa, a i kandidat Laburista za osječko-baranjskog župana Miroslav Varga za tportal govori o svojoj viziji razvoja Osječko-baranjske županije. Planira upregnuti neiskorištene županijske kapacitete, zaposliti stručnjake bez obzira na stranačku orijentiranost i obećava povezivanje istočne Slavonije s Europom
Napravili ste opširan razvojni program za Osječko-baranjsku županiju za period od 2013. do 2017. godine i objavili ga na predizbornoj web stranici. Što biste od tih projekata izdvojili kao posebno bitno?
Nemoguće je kratkim razgovorom opisati program razvoja županije. Stoga molim svakoga koga zanima moj program da pročita detalje na miroslav-varga.com/program. Izdvajam pet bitnih točaka koje sam otisnuo na svom letku. Kako za velike projekte treba puno novaca, zadržao sam svoja obećanja na onom što stvarno mogu provesti, bez obzira na odnos snaga u županijskoj skupštini i punjenje proračuna.
Osigurat ću javnost rada županije i svih tvrtki pod županijskom ingerencijom – objava potrošnje svake kune na internetu. Javni novac ulagat će se u podizanje gospodarske aktivnosti, kroz na primjer promptni otkup poljoprivrednih proizvoda u sklopu veletržnice. Svim zainteresiranima omogućit će se stjecanje informatičkih znanja za zapošljiva zanimanja, bez naknade. To već i sada radim u sklopu Osijek Software Cityja. Svi natječaji za posao imat će mjerljive i jednostavne kriterije, provjerljive prije natječaja. Sva komunikacija stanovnika i korisnika sa županijskim zaposlenicima bit će omogućena putem svih dostupnih kanala komunikacije. Za teško pokretne osobe organizirat će se administrativne kućne posjete.
Ima li u županijskom proračunu novca za sve to ili planirate smanjenja nekih rashoda ili nova zaduživanja? Planirate li povećati županijski proračun i kako?
Za pet najvažnijih točaka novaca ima jer tri točke ne zahtijevaju dodatna ulaganja, a za ostale dvije koristit će se dosadašnje stavke koje će biti preusmjerene. Neke točke iz programa sigurno će tražiti dopunske izvore i neću se libiti prodati imovinu županije. Na primjer, napuštena Ugostiteljska škola u centru Osijeka, dio poslovnog prostora u Bruxellesu, da bi se kupilo četiri stana u Zagrebu koji bi koristili pojedinci ili obitelji koje moraju voziti djecu na liječenje u Zagreb, a nemaju tamo smještaj.
Razvojni potencijali županije nisu uopće iskorišteni. Planiram subvencijama, po principu 'puno za prazno', avionima dovoditi turiste u našu županiju. To je ulaganje od oko 100.000 kuna mjesečno. Ali, tako će se aktivirati potencijal aerodroma, smještajni kapaciteti malih iznajmljivača i ugostiteljski kapaciteti vinskih i nacionalnih restorana. Novac koji je potreban na početku tog ciklusa osigurat ćemo svim dostupnim kanalima. Povećanje poslovne aktivnosti vratit će i premašiti kroz porezne uplate, sve uloženo.
Postoji niz gotovih studija isplativosti projekata s bržim ili sporijim povratom ulaganja. Mislim kao župan intenzivno aktivirati sve potencijale i vidim svoju ulogu kao menadžera i komercijalista kojeg plaćaju stanovnici županije da napravi najbolje za njih.
Vezano uz smanjenje izdataka, svi obično počnu govoriti o smanjivanju administracije. Ne vidim razloga da trošimo za plaću onih koji ne rade svoj posao. Znam da neki u županiji ne rade dovoljno. Ali moj je pristup: daj ljudima posla i prati izvršavanje. Ako netko ne radi, daj mu otkaz. Znam da ima praznog hoda u javnim službama, ali veći je problem neorganiziranost nego lijenost.
Kako ćete iskustva iz vašeg sadašnjeg zanimanja informatičkog stručnjaka i certificiranog trenera Google AdWordsa iskoristiti na poziciji župana?
Status Google AdWords trenera na svijetu ima par stotina osoba, a 60.000 zaposlenika radi u tvrtki Google. Najviše imam iskustva u korištenju sustava Google AdWords u turizmu. Tu radim za klijente koji imaju najveći rast na svijetu, kao što je TUI iz Rusije, ili koji su najveći hrvatski sustavi. Ako mogu dovesti turiste iz Beča ili Bratislave u Istru, koja je autom sat vremena udaljenija od Osijeka, ne vidim zašto ne bih uspio isto i s Osijekom.
Nažalost, sadašnji župan nije svjestan što internet znači za razvoj županije i zato imamo paradoks. Najveći je broj nezaposlenih od osamostaljenja Hrvatske, a istovremeno oko dvije stotine slobodnih radnih mjesta u informatičkom sektoru županije, ali osobe nemaju potrebna znanja. Tu mislim maksimalno poduprijeti inicijative koje su već prisutne i u kojima osobno sudjelujem, kao što je Osijek Software City, i to besplatnim predavanjima, radionicama i prijenosom znanja omogućiti zainteresiranima stjecanje znanja iz onih područja koje tvrtke u županiji trebaju. Ako treba, pretvorit ćemo i županijsku vijećnicu u učionicu!
Bili ste već aktivan političar, kao SDP-ovac pročelnik županijske Agencije za razvoj. Što vas je navelo da se ponovno politički aktivirate, ali u drugoj stranci?
Nisam nikada bio aktivan političar. Uvijek sam radio u privredi ili poduzetništvu. Od 27 godina radnog iskustva, 25 godina sam proveo na onoj strani koja puni proračun. Dok sam bio pročelnik Agencije za razvoj, bila je slična situacija kao danas. Tada je župan bio prof. dr. sc. Ladislav Bognar. Uspjeli smo smanjiti broj nezaposlenih za preko dvije i pol tisuće u manje od 18 mjeseci, i to usmjeravanjem javnog novca u poticanje gospodarstva. Svi ti programi postoje i danas i neki se mogu reaktivirati.
Hrvatski laburisti su trenutačno jedina politička stranka u Hrvatskoj čiji je glavni cilj zastupanje interesa onih koji žive od svog rada. Ja sam radničko dijete. Četiri puta u svom životu krenuo sam od nule i stigao do vrha u području kojim se bavim. Ne vidim razloga zašto ne bih od županije uspio napraviti najbolju u Hrvatskoj.
Sadašnju županijsku i gradsku vlast ostali kandidati optužuju za izolacionizam, svađalačku politiku prema Zagrebu i odlazak po mišljenje u Mostar. Kako vi ocjenjujete protekle četiri godine županijske vlasti?
Imamo najveći broj nezaposlenih od osamostaljenja Hrvatske, pali smo na ljestvici BDP-a po stanovniku sa 14. na 17. mjesto u Hrvatskoj od 2005. godine do danas. Između dva popisa stanovništva 25.000 mladih napustilo je županiju. To govori dovoljno. Nemam ništa protiv toga da se svađaš ako su ti rezultati dobri. Ove brojke pokazuju da su rezultati katastrofalni.
Mnogi poljoprivrednici i mali poduzetnici plaše se ulaska u Europsku uniju jer očekuju još veći uvoz stranih proizvoda kojima neće moći konkurirati cijenom. Što u tome može učini županija?
Svaka medalja ima dvije strane. Strah je dobar ako ga iskoristite tako da se razvijete. Prije dva dana razgovarao sam s kolegom koji je šef nabave jednog trgovačkog lanca više klase u Njemačkoj. Potvrdio mi je da mogu otkupiti šljive po cijeni od jednog eura po kilogramu, koliko god imamo. Oni ih prodaju tamo po 2,99 eura po kilogramu. Nikada mu nitko iz Slavonije ništa nije ponudio. Prodaje pola litre šljivovače za 20 eura, a da mu netko ponudi, kupio bi tridesetak tisuća litara godišnje.
U trgovinama na Zapadu traži se, osim eko ili bio hrane, i takozvana tradicijski uzgojena hrana. Tu imamo nevjerojatno velike šanse jer naša hrana nije izgubila ukus. On je samo jedan od desetak osoba s kojima sam razgovarao u zadnja tri mjeseca i s kojima se vrlo brzo može ostvariti suradnja. Dakle, ulazak i nama otvara neke mogućnosti koje prije nismo imali. Samo se treba pripremiti.