procvat gorkog okusa

Španjolska je turistički eksplodirala: 'Prejeftini smo'

22.05.2024 u 06:05

Bionic
Reading

Turizam je pomogao Španjolskoj da raste brže od zemalja eurozone, ali što dalje?

Netom nakon obilaska blještavog stadiona Real Madrida, Santiago Bernabeua, u glavnom gradu Španjolske, Guadalupe Rebollo kaže da je odmor u Španjolskoj s njezinom 15-godišnjom kćeri bolji od odmora na plaži u rodnom Meksiku.

Rekordan porast broja stranih posjetitelja u Španjolskoj pomaže njezinom gospodarstvu da nadmaši europske konkurente i stvara radna mjesta velikom brzinom. Međutim to također opterećuje usluge poput stanovanja i prijevoza te izaziva ogorčenje među lokalnim stanovništvom.

Zadaci su to s kojima se suočavaju španjolski političari, a neki od njih misle da je usmjeravanje turizma na visoko tržište odgovor na pitanje kako procvat učiniti održivim i širiti njegove koristi, piše Independent.

Ali za obitelj Rebollo iz Meksika pristupačnost je jedan od čimbenika koji Španjolsku čine tako privlačnom, uz njezine kulturne znamenitosti. Rebollo (45) je rekla da ih je njihov nedavni odmor kod kuće koštao 2500 eura.

'Ovdje ćemo potrošiti malo više od toga, ali ćemo upoznati druge zemlje, platiti avionske karte i izlete', rekla je. 'Činjenica je da je to vrlo dobra vrijednost za novac.'

Španjolska nadmašila 20 zemalja

Milijuni posjetitelja slažu se s time, a porast turizma pomogao je vratiti Španjolsku, koja je dugo zaostajala među velikim europskim gospodarstvima, u vodstvo. Ona sada nadmašuje širu eurozonu od 20 zemalja, a koja je porasla za jedva 0,3 posto u prvom kvartalu 2024. u usporedbi sa španjolskim rastom od 0,7 posto.

Dok je Francuska smanjila svoju prognozu rasta za 2024., a Njemačka je tek zaobišla recesiju, Španjolska očekuje da će njezino gospodarstvo ove godine rasti dva posto. Širenje je potaknuto rastom usluga, kao i javnom i privatnom potrošnjom zbog rasta broja radnih mjesta, rekao je voditelj europske ekonomije u Oxford Economicsu Angel Talavera.

Turizam je prošle godine činio 71 posto stvarnog rasta španjolskog gospodarstva, prema turističkoj lobističkoj grupi Exceltur. Potrošnja nerezidenata činila je gotovo trećinu španjolskog rasta od 2,5 posto u 2023. No mnogi Španjolci smatraju da ne ubiru dobrobiti toga, a pokretač uspjeha sve više nailazi na prosvjede.

'Istina je da se brzo razvijamo, ali ovim fenomenom mora se upravljati', rekao je 8. svibnja ministar turizma Jordi Hereu. 'Nećemo zabraniti ljudima dolazak u Španjolsku, ali možemo ograničiti turističku ponudu.' Mjere se već poduzimaju, a lokalne vlasti postavljaju ograničenja za nove dozvole za vikendice.

U Barceloni su lokalne vlasti zatražile da se iz aplikacija za pametne telefone ukloni autobusna linija do popularnog turističkog odredišta Park Guell jer je usluga bila zasićena.

Ni Španjolci se ne osjećaju dobro zbog tog procvata. Anketa Španjolskog centra za sociološka istraživanja u travnju pokazala je da iako je 60 posto stanovnika priznalo da je njihova osobna ekonomska situacija 'dobra', 59 posto ih je također reklo da je situacija u zemlji 'loša' ili 'vrlo loša'.

Niže plaće privlače ulaganja u nove hotele, koji se otvaraju po stopi od jednog svaka četiri dana, omogućujući Španjolskoj da ove godine prestigne Ujedinjeno Kraljevstvo kao najatraktivnija zemlja u Europi za ulagače u ugostiteljstvo, prema CBRE-u.

Antonio Catalan, predsjednik AC hotela, Marriottovog partnera u Španjolskoj, rekao je da su njegovi hoteli u prvom tromjesečju zabilježili porast stranih posjetitelja od 17 posto te su oni potrošili 27 posto više, uglavnom zbog viših cijena soba.

'Preniska cijena, previše kupaca'

'Španjolska ima prenisku cijenu i previše kupaca', rekao je. Rekordnih 85 milijuna ljudi posjetilo ju je 2023., a taj se uzlazni trend nastavio u prvom tromjesečju ove godine, s brojem posjetitelja koji je porastao za gotovo 18 posto na 16,1 milijun, iako je to možda bilo potaknuto Uskrsom, koji pada u ovogodišnje razdoblje.

Oni koji dolaze više troše, dijelom zahvaljujući nastojanjima da se razvije tržište luksuza. Neke regije vide to kao rješenje za prekomjerni turizam.

Posjetitelji Španjolske prošle godine potrošili su 109 milijardi eura naspram 63,5 milijardi eura u Francuskoj, a turisti su koristili kreditne kartice u restoranima i dizajnerskim trgovinama.

Potrošnja stranih turista porasla je za 27 posto u prvom kvartalu u odnosu na godinu ranije. Turizam je također pridonio povećanju broja radnih mjesta, pri čemu je nezaposlenost pala na najnižu razinu u 16 godina, iako imigracija pomaže u popunjavanju slobodnih radnih mjesta u uslužnom sektoru.

Taj je sektor stvorio 197.630 radnih mjesta više u prvom tromjesečju u usporedbi s prošlom godinom, što predstavlja jedno od svaka četiri radna mjesta otvorena u tom razdoblju. Ti novi poslovi pomažu potaknuti osobnu potrošnju kako bi se nadopunila potrošnja turista.

No Talavera iz Oxford Economicsa upozorio je da španjolski gospodarski procvat nije održiv. 'Turizam ne može trajno rasti ovim tempom, niti se javna potrošnja može nastaviti.'