Grad Split raspisao je pet milijuna kuna vrijedan javni natječaj za izvođača radova na novom, privremenom autobusnom i željezničkom kolodvoru u predgrađu Kopilica, kao i za uređenje ukupno četiri površine za parkiranje automobila i turističkih autobusa. Radi se o prvom konkretnom koraku prema osposobljavanju 'mini metroa', podzemne željezničke veze između Kopilice i samog središta grada, koja bi trebala biti u funkciji u lipnju ove godine
Otvaranje ponuda zakazano je za 18. siječnja, a rok izvođenja radova tri mjeseca. Planirano je temeljito uređenje stare zgrade u vlasništvu tvrtke HŽ Cargo, izgradnja autobusnog kolodvora s 18 perona, parkiralište s dvjestotinjak mjesta za automobile i velika površina za parkiranje turističkih autobusa.
S ove lokacije putnici će se kroz postojeći željeznički tunel prevoziti vlakovima koji će prometovati svakih deset minuta i čija vožnja traje tek nekoliko minuta. Radi se o privremenom rješenju zaobilaženja nesnosnih gužvi koje u Splitu vladaju u ljetnim mjesecima.
Kopilica je u splitskim planovima odavno zacrtana kao budući glavni prometni čvor s velikim željezničkim i autobusnim kolodvorom, što je na nedavnoj sjednici Vlade u ovom gradu proglašeno projektom od državnog značenja. No predviđa se da će za njegovu realizaciju biti potrebno nekoliko godina, pa će u tom vremenu na snazi biti privremeno rješenje.
'Nakon sjednice Vlade intenzivno radimo na studijama i projektima konačnog rješenja, no paralelno moramo djelovati kako bismo 'preživjeli' ljeto i kako bismo omogućiti normalan suživot naših građana i turista. Promet koji ne mora nužno ići prema centru grada preusmjerit ćemo prema Kopilici, a uvest ćemo i stimulativne mjere da bi se to dogodilo', kazao je zamjenik splitskog gradonačelnika Nino Vela za tportal.
Po njegovim riječima, jedna od mjera bit će uvedena po uzoru na Dubrovnik: takse za ulazak turističkih autobusa u sam centar grada povećat će se dvostruko, na 700 ili 800 kuna, dok će sat vremena njihovog parkiranja u Kopilici iznositi tek desetak posto tog iznosa.
Kako je prošlog ljeta zbog golemih gužvi na glavnim gradskim prometnicama bilo potrebno i preko sat vremena za pristup gradskoj luci i tamošnjem autobusnom kolodvoru, predviđa se da će i najvećem broju linijskih prijevoznika biti znatno isplativije preusmjeriti svoje autobuse prema novom privremenom kolodvoru u Kopilici. Velik broj njihovih putnika, naime, uopće nema potrebu putovati u centar grada, a onima koji to trebaju vlak će biti znatno brže i jednostavnije rješenje.
'Ukupno u ljetnim mjesecima prema Splitu prometuje između 500 i 800 međunarodnih i međugradskih linija, a tu je još oko 300 turističkih autobusa dnevno. Tih 1200 vozila generiraju kolonu duljine otprilike 24 kilometra i vjerujemo da ćemo ovim potezom barem djelomično rasteretiti centar grada', kaže za tportal potpredsjednica Hrvatske gospodarske komore i koordinatorica cijelog projekta Mirjana Čagalj.
'Privremeni kolodvor radi se u ograničenim prostornim uvjetima, odnosno u zgradi i na površinama koje su u najmu dok se ne realizira cjelovit projekt intermodalnog čvora Kopilica. On neće biti savršen, no u svakom slučaju bit će uredniji, kulturniji i funkcionalniji od ovoga što danas imamo u luci', dodaje Čagalj.
Kako nam je potvrdila, u idućih nekoliko mjeseci Hrvatske željeznice rekonstruirat će tri željezničke postaje istočnije od Kopilice (Dujmovača, Sveti Kajo i Širina u Solinu) kako bi se korištenju lokalnih vlakova i metroa približilo što više stanovništva. Dogradonačelnik Nino Vela najavio je pak da će do sezone biti temeljito rekonstruirana obližnja Hercegovačka ulica te će na sebe primiti najveći dio autobusnog prometa.
'Idućeg tjedna ondje započinje postavljanje plinske mreže, a paralelno usklađujemo sve projekte kako bismo obnovili i uredili ulicu. Ona će ostati u istim gabaritima, no dobit će nogostupe, rekonstruiran kolnik i kvalitetna križanja te biti znatno protočnija', najavljuje Vela.
Splitski 'mini metro', odnosno stavljanje u funkciju nekoliko kilometara dugačkog željezničkog tunela izgrađenog prije 35 godina i mahom neiskorištenog do danas, prva je faza planiranog povezivanja splitske trajektne luke i aerodroma, također proglašenog strateškim državnim projektom.
Ovih dana dovršena je studija izvodivosti koja kao najpovoljniju varijantu predlaže korištenje postojeće pruge od Splita do Kaštel Starog i izgradnju novih osam kilometara preko mjesta Rudine do Zračne luke Split.