Povijesnim preletom od vojne baze kod Bordeauxa, danas oko 12.30 u Zagreb stiže prvih šest od 12 borbenih zrakoplova Rafale koje je Hrvatska naručila od Francuske. Dovest će ih piloti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, a za to su se mjesecima obučavali. Očekuju se pojačana buka i pojačan cestovni promet, objavilo je Ministarstvo obrane
Rafalei su među najboljim borbenim zrakoplovima na svijetu. Najveća poletna masa od 24.500 kilograma omogućuje im da, uz širok spektar naoružanja zrak-zrak i zrak-zemlja, ukupne nosivosti 9,5 tona, borbeno djeluju u radijusu od 1800 kilometara. Najveći dolet im je 3700 kilometara. Pogone ih dva mlazna motora osiguravajući im najveću brzinu od 2200 km/h.
O dolasku prvih šest borbenih zrakoplova Rafale, nove eskadrile Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, u središnjem Dnevniku HTV-a govorio je brigadni general Davor Tretinjak, načelnik Sektora za naoružanje i opremu Ministarstva obrane.
'Let će trajati otprilike sat i 40 minuta od Bordeauxa do Zagreba. Rafalei će ući u hrvatski zračni prostor iznad sjevernog Jadrana. Čut ćete ih, javit će se', najavio je Tretinjak. Rafale se smatra jednim od najboljih borbenih aviona današnjice. General Tretinjak je pojasnio zbog čega.
'Rafale je dvomotorni avion koji ima napredne senzore, napredne elektroničke sustave. Može nositi teret od 9,5 tona, odnosno 24,5 tona. Poznato vam je da je on jedan od rijetkih aviona koji može sam sebe napuniti u zraku, odnosno druge avione. Ima super krstarenje, može ići brzinom od 1,4 maha bez dodatnog izgaranja goriva, što mu povećava dolet i smanjuje potrošnju goriva. I obično ćete u literaturi naći da on nije multirol (višenamjenski), nego da je omnirol (svenamjenski)', pojasnio je Tretinjak.
Govorio je i o tome koliko je cijeli proces obuke bio zahtjevan i za pilote i za tehničare te koliko je ljudi sudjelovalo u njemu.
'Proces obuke počeo je prije skoro dvije godine. Najduže obuke trajale su 18 mjeseci, od recimo mjesec dana do 18 mjeseci, ovisi o kojoj je specijalnosti riječ, kako za pilote, tako i za inženjere. Ono što je specifično je da smo poslali preko 90 ljudi na obuku. Većina tih ljudi se vratila i oni će sutra biti na prihvatu naših Rafalea, a dio ljudi je ostao u Bordeauxu i oni će ih otpremiti', istaknuo je Tretinjak.
Identitet ljudi koji su bili na obuci u Francuskoj dosad se tajio. Na pitanje hoće li se sada otkriti neki od njih, Tretinjak je rekao da će na dočeku biti mnogo novinara i vjerojatno će netko od njih dati izjavu. O potpori francuskog osoblja i nakon što Rafalei dođu u Hrvatsku general je rekao da će im, prema ugovorima, pomoći više od 20 francuskih inženjera, uključujući pilote.
'Oni su već došli u Hrvatsku, instalirali su opremu, simulator je u potpunoj funkciji i oni će biti do zadnjeg kvartala 2026. godine s našim ljudima', kazao je Tretinjak. O tome koliki je za Oružane snage ovo modernizacijski iskorak bitno boljom generacijom aviona od one koju smo imali do sada, general Tretinjak je rekao da MiG-ovi i Rafalei nisu usporedivi.
'Cijeli mindset se promijenio. Ovo je izuzetno velika sposobnost koju dobiva ne samo Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, nego multiplicira ukupnu borbenu moć Hrvatske vojske. Samo ću se poslužiti onom Churchillovom izjavom: nije ovo početak kraja, nego kraj početka za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i Hrvatsku vojsku', istaknuo je general. Imao je i završnu poruku za dolazak Rafalea u četvrtak.
'Nadam se da ćemo svi dočekati šest Rafalea, da će biti lijepo vrijeme, da će se moći vidjeti u zraku i da će građani Hrvatske uživati u tome', rekao je Tretinjak.
Za kupnju Rafalea iz državnog proračuna osigurano je ukupno 1,13 milijardi eura u razdoblju od 2021. do 2026. godine. Za ovu je godinu predviđeno oko 225 milijuna eura, za sljedeću 65 milijuna, a iz proračuna za 2026. godinu izdvojit će se za to oko 18 milijuna eura.
Primopredaja prvog aviona Rafale održana je 2. listopada prošle godine u bazi francuskog ratnog zrakoplovstva Mont-de-Marsan. Do kraja ove godine u Hrvatskoj bi trebalo biti osam aviona, a do kraja prvog kvartala 2025. godine očekuju se i preostala četiri aviona.
Ugovorom između Hrvatske i Francuske također je obuhvaćena vojna suradnja, kao i održavanje zajedničkih vježbi ratnog zrakoplovstva dviju zemalja te obuka hrvatskih pilota i tehničkog osoblja. Krajem siječnja 2023. godine u spomenutu francusku bazu poslana je prva skupina pilota na obuku u trajanju od 15 mjeseci. Do danas je program obuke za Rafale prošlo oko 90 pripadnika Oružanih snaga različitih specijalnosti, navode u Ministarstvu obrane.
Obuka pilota višenamjenskih borbenih aviona savezničkih i partnerskih država trebala bi se provoditi i u Hrvatskoj, odnosno u Središtu za obuku pilota borbenih zrakoplova (Fighter Pilot Training Center, FPTC), čije je osnivanje podržala Vlada, a predviđeno je da ono počne s radom 2026. godine.
Svečanost u vojarni 'Pukovnik Marko Živković' na Plesu
Svečanost prihvata prve skupine višenamjenskih borbenih aviona održat će se u vojarni 'Pukovnik Marko Živković' na Plesu, gdje su u kompleksu ukupne površine oko 20 tisuća metara četvornih izgrađene nove zgrade za simulatore i eskadrilu, hangar za održavanje, zgrade za održavanje motora, skladište pričuvnih dijelova te hangar za smještaj aviona. Vrijednost cijelog kompleksa procijenjena je na oko 37 milijuna eura.
Kupnja francuskih borbenih aviona bila je predmet spora između Vlade i predsjednika Republike Zorana Milanovića. Milanović je naglasio da se kupnji Rafalea nije protivio, ali da su za kopnenu vojsku od aviona važniji drugi sustavi, oprema i streljivo. Osim toga, vladajuće je prozvao zbog rasta kupoprodajne cijene s 990 milijuna eura na više od milijardu eura.
S druge strane, iz Vlade još od potpisivanja ugovora ističu da je riječ o najmodernijem tipu višenamjenskih borbenih aviona koji se trenutno koriste u francuskoj vojsci, a koji će biti od koristi idućih 40 godina. Premijer Andrej Plenković poručio je da će Hrvatska, zahvaljujući Rafaleima, imati 'najjače ratno zrakoplovstvo u ovom dijelu Europe'.