zagrepčani podijeljeni

Što zapravo znači blokovsko parkiranje? Stručnjak: 'Ovo je definitivno pošteniji način'

12.07.2024 u 12:00

Bionic
Reading

Izmjena načina korištenja povlaštenih parkirališnih karata u Zagrebu, odnosno podjela zona na blokove, što bi na snagu trebalo stupiti 1. rujna, izazvala je podijeljene reakcije građana. Za jedne je to uvođenje reda, a drugi pak drže da će najavljenim izmjenama nastati samo novi problemi. Što o svemu misli struka, upitali smo prometne stručnjake Gorana Husineca i Ivana Dadića

Tko je imao povlaštenu parkirnu kartu (PPK) za prvu zonu, mogao je s njom parkirati i u drugoj, trećoj i četvrtoj te bilo gdje u prvoj zoni. Vlasnik PKK za drugu zonu nije mogao parkirati auto u prvoj, ali to je mogao u trećoj i četvrtoj i bilo gdje u drugoj zoni. Ista stvar vrijedila je za one u trećoj zoni.

Od 1. rujna to više neće biti moguće jer bi do tada na snagu trebao stupiti zaključak o podjeli zona na blokove.

Tako bi se ubuduće stanari s PKK-om mogli parkirati samo unutar bloka u kojem imaju prijavljeno boravište/prebivalište, a parking izvan njega plaćao bi se po uobičajenoj tarifi. Isto vrijedi za parkiranje u drugim zonama pa tako oni s PPK-om iz prve zone više neće moći besplatno ostaviti auto u drugoj i trećoj, a oni iz druge u trećoj zoni.

Ili, kako je jučer na predstavljanju slikovito pojasnio Tomislav Tomašević, zagrebački gradonačelnik, netko tko živi na Trešnjevci u drugoj/žutoj zoni te ima PPK za tu zonu neće više moći besplatno parkirati auto na Peščenici. Promjer blokova u prve dvije zone kreće se oko kilometra, a u Gradu, koji je ovaj prijedlog stavio u javno savjetovanje do 9. kolovoza, uvjereni su da će se na ovaj način otvoriti dodatna parkirna mjesta u centru za njegove stanare jer tvrtkama ona više neće biti zanimljiva, kao ni onima s fiktivnim boravištem.

Blokovsko parkiranje planiralo se uvesti i u ljeto 2011. godine. Ideju je tada iznio SDP, ali kako je već bio eskalirao sukob s bivšim gradonačelnikom Milanom Bandićem, to nije realizirano. Dvije godine kasnije, ponovno u ljeto, sam Bandić imao je namjeru uvesti ga, ali na kraju su zone samo dobile boje i ideja nikada nije zaživjela.

Stanari centra iznervirani prijedlogom

O novom/starom prijedlogu žestoko se raspravlja i na društvenim mrežama, a posebno su prijedlogom iznervirani stanari iz centra, napose oni koji imaju više od jednog automobila u kućanstvu jer smatraju da će gužvi i dalje biti, a da će im se ovako smanjiti mogućnost parkiranja u zoni.

Goran Husinec, prometni stručnjak, smatra da je riječ o dobrom prijedlogu jer će se tako onemogućiti da oni s povlaštenom kartom iz skuplje zone mogu parkirati bilo gdje i da će se tako demotivirati ljude koji žive i rade unutar iste zone da autom odlaze na posao. To će definitivno biti pošteniji način određivanja parkiranja. 'Međutim mišljenja sam da Zagrebu treba više garaža kako bi se automobili maknuli s ulica u centru grada, ali bi onda u njima trebalo osigurati mjesto ljudima iz središta grada tako da se s povlaštenom kartom parkiraju u njoj', smatra Husinec.

Dodaje kako je svjestan da je to velik trošak, ali i da bi u tom slučaju cijene povlaštenih karata za stanovnike centra trebale biti više.

Cijene parkiranja

Prema prijedlogu za cijenu parkiranja za kupce povlaštenih parkirnih karata, prva zona košta 13,30 eura mjesečno, druga 5,30 eura mjesečno, treća 3,30 eura mjesečno, a obuhvat zona ostaje isti.

Upitan bi li podizanje cijena parkiranja djelovalo demotivirajuće na građane da automobilima dolaze u zone parkiranja, Husinec je kazao da u tom slučaju trebamo pratiti europske trendove.

'Svugdje je parkiranje u centru grada skupo jer je želja da što manje automobila dolazi u njega. Uz to, trebalo bi uvjetovati prilikom gradnje novih zgrada da svaki stan ima tri parkirna mjesta. Naravno, to poskupljuje cijenu kvadrata, ali stanovanje u centru svugdje je skupo, ali i privilegija', naveo je Husinec.

Ivan Dadić, profesor s Prometnog fakulteta koji je se i prije 13 godina zalagao za blokovsko rješenje kaže da je prezentirana ideja načelno dobra, ali da ni danas kao ni prije više od desetljeća nije razrađena do kraja.

'Smatram da je ljudima trebalo dati mogućnost biranja ako žive i rade u istoj zoni da biraju za gdje žele kupiti povlaštenu kartu. Ili ako živite u žutoj zoni onda bi trebali imati popust kod plaćanja parkinga. To su neke od ideja koje je trebalo razmotriti. Postoje različiti modeli u Europi i trebalo bi vidjeti koji bi nama najviše odgovarao', kazao je Dadić i dodao da bi dnevne karte za parkiranje trebale biti jeftnije.

Mišljenja je da bi povlašteno parkiranje trebalo vrijediti i za parking garaže.

'Teško da će se s ovim demotivirati ljude da dolaze u centar grada jer javni gradski promet je slab, sustav Park & Ride nije uređen, zagrebački prometni sustav kao u cijeloj Hrvatskoj se pogrešno razvija. K tome željeznica ne funkcionira oko metropole kako bi trebala. Problema je puno i teško da će se s blokovskim parkingom oni riješiti', zaključio je Dadić.

Koje ulice ulaze u koji blok, možete vidjeti u dokumentu niže.