Jesu li se u SDP-u ponijeli kao dostojanstveni gubitnici izbora, a retorika kojom su se posljednjih dana obraćali javnosti putem društvenih mreža i drugih istupa smatra li se pristojnom? Za politologe i stručnjake za odnose s javnošću jedno je sigurno – komunikacijskog bontona trebali bi se pridržavati svi koji se bave javnim poslom, a pod tim se svakako misli i na političare. Na pročitano i izgovoreno posljednjih dana, osvrnule su se za tportal politologinja Smiljana Leinert Novosel, profesorica zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti i Ana Šimunović, komunikacijska savjetnica i stručnjakinja za odnose s javnošću u Ciceron komunikacijama
'Kada netko izgubi utakmicu i shvati da mora otići u oporbu, može reagirati na različite načine. U ovom slučaju, ono što smo čuli od pojedinaca iz SDP-a, pa i njegova predsjednika nešto je što nikome nije bilo korisno', kaže politologinja Smiljana Leinert Novosel.
Svatko se može ljutiti, ne slagati i biti kritičan, ali za javnost nije produktivno služiti se različitim uvredama koje ne donose ništa dobro. Kritičnost ne znači iznošenje loših epiteta, uvreda, napominje ona, jer kritičan se može biti i uz vrlo korektan govor što se smatra poželjnim i umijećem.
'Svatko tko izgubi i smatra kako su mu nakon određenog vremena šanse propale, treba znati dostojanstveno odstupiti jer se kaže da je čovjek onoliko velik koliko je velik u porazu', objašnjava ova politologinja.
No često ljudi reagiraju upravo onako kako se moglo čuti i čitati posljednjih dana kada ne mogu suspregnuti svoje nezadovoljstvo, ističu stručnjaci, pa počinju sa salvama uvreda.
Tako je na svojem profilu na Facebooku uoči konstituirajuće sjednice Sabora sada već bivši ministar Gordan Maras, između ostaloga, napisao: 'I nemojte se ustručavati da kažete Boži Petrovu što mislite o njemu kada ga vidite. Neću ni ja. Sutra ću mu reći u lice kada ga vidim da se srami kako je ovo izveo i da je on za mene lažov i prevarant.'
'Kako u pobjedi tako i u porazu, način na koji komunicirate s javnošću najviše govori o vama i vašoj vjerodostojnosti te se odražava u ugledu koji uživate u društvu. Iako je razumljivo da se nakon ovakvog završetka izbornog procesa osoba može osjećati ljutito, izigrano, prevareno, tužno ili slično. Ono od čega političari u svojoj javnoj komunikaciji, a društvene mreže to sigurno jesu, ne bi smjeli odustajati, jesu komunikacijske norme te napadati ad personam argumentima etiketirajući druge 'lažovima', 'prevarantima' i slično.
To ne znači da treba odustati od svojih principa i ne slati poruke koje smatraju nužnim i potrebnim uputiti javnosti, već ih treba iznijeti konstruktivno i argumentirano imajući u vidu kulturu komuniciranja u javnom životu', smatra Ana Šimunović prema kojoj poruka Zorana Milanovića, ali ona na Facebooku ostavlja dojam 'komunikacijske odmjerenosti u tom smislu'.
Između ostaloga, Zoran Milanović se u njoj, nakon što je bilo jasno da će Domoljubna koalicija i Most formirati vladu, zahvalio svima koji su u posljednje vrijeme bili uz njih i podržavali ih, a to i dalje čine.
'U ove četiri godine uspjeli smo zemlju izvući iz krize što danas pokazuju sve brojke i to su činjenice. Bili smo suočeni s mnogim izazovima, ali nismo posustajali ni dana. Situacija u kojoj se Hrvatska našla u posljednjih nekoliko dana nije zabilježena u novijoj povijesti i ozbiljno je narušila povjerenje građana u politički sustav zemlje', stoji između ostaloga u poruci koju je uoči zasjedanja Sabora objavio Milanović.
No na samom zasjedanju ponovno je zaoštrio retoriku i rekao da je Most ušao u koaliciju s kriminalnim i proustaškim partnerima.
'Svaki je političar javna osoba, a one moraju voditi računa o tomu kako će se izražavati u javnom prostoru, kontrolirati svoj nastup, ne samo o tome kako će zvučati u očima građana, nego kako će i ona druga strana to doživjeti, kako će doživjeti oni ljudi koji su glasali za drugu stranu. Svaka javna komunikacija mora biti kontrolirana i promišljena te uzimati u obzir i onu drugu koja tome svjedoči', kaže Leinert Novosel.