HITNO POTREBAN REMONT

Stryker na generalki: Poučeni iskustvima iz Ukrajine, Amerikanci će modernizirati svoje ranjivo borbeno oklopno vozilo

08.06.2022 u 20:01

Bionic
Reading

Američka vojska obnovila je na temelju uočenih iskustava iz ruske invazije na Ukrajinu interes za svoje oklopno borbeno vozilo koje je od uvođenja početkom 2000-ih godina nailazilo na čitav niz kritika. Stručnjaci iz Pentagona ističu da je dosadašnji tijek sukoba u Ukrajini ukazao na nužnost hitnog postavljanja aktivnog sustava zaštite za oklop kako bi to vozilo omogućilo američkoj vojsci da brzo reagira u bilo kojoj regiji svijeta i dominira u svakom sukobu. Evo o kojem je vozilu riječ i zašto je dosad nailazilo na neodobravanje

Iako je borbeno oklopno vozilo Stryker sudjelovalo u nekoliko svojih inačica u Drugom zaljevskom ratu, njegov daljnji razvoj je zaustavljen nakon što se nije iznašlo adekvatno rješenje za ugradnju aktivnog sustava zaštite oklopa (APS). Taktička rješenja viđena u dosadašnjem tijeku rata u Ukrajini i hitnost situacije na globalnoj razini natjerali su Pentagon da što prije iznađe obrambena rješenja za Strykerov oklop.

Na nužnost ugrađivanja APS-a upozorio je ovih dana pukovnik William Venable, voditelj projekta za borbeni tim Stryker brigade unutar Izvršnog ureda za kopnene borbene sustave američke kopnene vojske. Vodeći američki obrambeni portal Defense News ističe da je Venable ukazao na to da postoji čitav niza pitanja o rokovima u kojima bi se na Strykere mogao postaviti potreban sustav zaštite, ali i da postoje potencijalna rješenja.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Venable je, dodaje portal, naglasio da bi se APS mogao postaviti u rekordnom roku zbog hitnosti situacije te da bi vojska, za slučaj da to Kongres dopusti, aktivno sudjelovala u višoj razini testiranja i evaluacije, što bi trebao zadovoljiti veći postotak operativnih zahtjeva. Pentagonov stručnjak za kopnenu vojsku nadodao je i da je ukrajinsko bojište povuklo pitanja o dodatnom naoružanju Strykera topom XM-318 kalibra 30 milimetara, poznatim pod nazivom Dragoon, te protutenkovskim projektilima tipa Javelin, jer su se u rukama ukrajinskih branitelja pokazali kao adekvatan odgovor za ruski oklop.

Slaba točka 2. konjaničke pukovnije

Treba napomenuti da je američka vojska počela testirati sustav Dragoon na Strykerima nedugo nakon što je 2014. godine ruska vojska anektirala Krim. Vozilo s topom od kalibra 30 milimetara trebalo je, naime, popuniti prazninu koju predstavlja dosad instalirana osnovna vatrena moć u obliku teške strojnice M2 kalibra 12,7 milimetara, srednje strojnice M240B kalibra 7,62 milimetra i automatskog bacača granata Mk19 kalibra 40 milimetara.

  • +2
Borbeno vozilo Stryker Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Američka Nacionalna garda

Top XM-318 dizajniran je za gađanje neprijateljskih lakih oklopnih vozila, uključujući ruska borbena vozila pješaštva BMP-2 i BMP-3 te oklopna vozila na kotačima BTR-80, a koja je ruska vojska koristila prilikom aneksije Krima i nastavila u agresiji na ostatak Ukrajine. Premda je Dragoon višekratno testiran, problem APS-a još je uvijek aktivan i smatra se ključnim nedostatkom u integriranju dovoljno oklopljenog Strykera u sastav 2. konjičke pukovnije američke kopnene vojske raspoređene u Njemačkoj nakon ruske aneksije Krima.

Valja napomenuti da je američka vojska i prije nego što su ukrajinski branitelji dokazali ubojitu moć protuoklopnih projektila Javelin zatražila da se barem polovica Strykera iz 2. konjičke pukovnije opremi tim sustavima radi poboljšanja protuoklopnih sposobnosti udarne kopnene postrojbe.

Preširok za ukrcaj

Inače, vozila iz obitelji Stryker, koja proizvodi američki General Dynamics u svojoj kanadskoj ispostavi, potječu od kanadskog vozila LAC III, temeljito modernizirane inačice švicarskog oklopnog vozila na osam kotača tipa Piranha III.

Prema zamisli dizajnera, Stryker je konstruiran da bi sudjelovao u oružanim sukobima niske razine i to nakon njegova premještanja na bojišnicu u bilo kojem dijelu svijeta u roku od maksimalnih 96 sati od ukrcaja u transportni zrakoplov. Upravo se Strykerova širina pokazala kao problem pri ukrcaju u transportni avion tipa C-130 Hercules.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Stoga se sa Strykera prilikom ukrcaja mora skidati dio dijelova, a potom vraćati na vozilo prilikom iskrcaja, što predstavlja nekoliko sati kašnjenja na bojišnicu. Uz to, stručnjaci mu zamjeraju nestabilnost pri velikim brzinama na neravnom terenu te već spomenutu zbog nedostatka aktivnog sustava zaštite.