U posjeti pogonu Jägermeistera
Izvor: Promo fotografije / Autor: Ivo Kosanović
U posjeti pogonu Jägermeistera
Izvor: Promo fotografije / Autor: Ivo Kosanović
Nekolicina novinara iz Hrvatske ovih je dana posjetila pogon za proizvodnju Jägermeistera u Wolfenbüttelu, a među njima je bio i novinar tportala. To poznato alkoholno piće na biljnoj bazi prodaje se u više od 90 zemalja svijeta, a u čemu je njegova tajna, pokušali smo saznati u jedinom mjestu na svijetu u kojem se proizvodi biljna baza za Jägermeister
Prvo je što upada u oči prilikom posjeta tehnološki impresivnom proizvodnom pogonu Jägermeistera – tajnovitost. Ljubazni domaćini ponosno pokazuju drvenu konstrukciju na kojoj je izloženo tek 20-ak od ukupno 56 biljaka, korijena i cvjetova od kojih se kreira biljna baza za proizvodnju Jägermeistera. Popis svih biljaka koje ulaze u recept te njihovi omjeri, najstrože su čuvana tajna.
Tajnovitost u Jägermeisterovu pogonu ide do te mjere da su s platnenih vreća u kojima je uskladišten sirov biljni materijal (koji stiže iz cijelog svijeta) uklonjene sve oznake te se materijal koji sadrže označava u šiframa. Činjenica da se skladišni prostor nalazi u dijelu pogona u kojem je ionako najstrože zabranjen pristup svim nezaposlenima (pa i radoznalim novinarima) dovoljno govori o mjerama koje poduzimaju u Jägermeisteru da njihov recept i njegovi sastojci ostanu tajna.
S obzirom na to da je Jägermeister ujedno i jedini proizvod istoimene tvrtke, takva tajnovitost ne čudi, jer svoj uspjeh mogu zahvaliti upravo jedinstvenom receptu, nepromijenjenom od njegova izuma prije više od 75 godina.
Kako se proizvodi Jägermeister?
Kada biljke (njih čak 56 vrsta u neprerađenom obliku) stignu u Jägermeister, ispituje se njihov okus i miris. Kao dodatak tim osjetilnim testovima, sve se sirovine analiziraju na trajnoj osnovi za nevidljive štetne sastojke u laboratorijima tvornice, u koje smo također zavirili i otkrili da su moderno opremljeni, između ostalog i s dvije vrste spektrografa. Tamo se otkrivaju sve nečistoće i onečišćujuće tvari u biljkama, kao i takozvana endogena obilježja kvalitete, poput postotka esencijalnih ulja. Što je veći postotak, veća je vrijednost sirovine.
Nakon laboratorijske provjere, sastojci se važu, melju, mrve i zatim miješaju. U procesu koji se zove maceracija, ova se mješavina uranja u sastav alkoholne vode koji ekstrahira aromatske sastojke iz bilja, poput esencijalnih ulja.
Proces maceracije ponavlja se više puta dok nakon otprilike pet tjedana tekućina (ili macerat) ne postane temelj Jägermeistera, koji potom prolazi kroz temeljito filtriranje i zatim se pohranjuje u hrastove bačve – 445 hrastovih bačvi nalazi se u 'biljnom podrumu' u Wolfenbüttelu gdje Jägermeister godinu dana sazrijeva i razvija svoj jedinstveni okus. Intenzivnost mirisa koji se širi prostorijom u kojoj su smještene bačve, a u kojem se osjeti cijeli niz aromatičnih biljaka, ali i alkoholnih para, teško je opisati riječima.
Dok osnovni materijal 'diše' u hrastovim bačvama, majstori destilatori provjeravaju napredak likera u nekoliko navrata dok se ne postigne autentični okus Jägermeistera. Prije nego što čuvene zelene boce mogu biti napunjene finalnim Jägermeisterom, baza prvo mora biti obogaćena čistom vodom, alkoholom, karameliziranim šećerom i tekućim šećerom.
Kako je Jägermeister postao tako popularan?
S obzirom na to da se Jägermeister izvozi u više od 90 zemalja širom svijeta, što je prilično impresivan uspjeh ako se uzme u obzir to da kompanija ima samo jedan jedini proizvod, nameće se pitanje kako je jedna obiteljska tvrtka iz gradića nedaleko od Hannovera uspjela postati globalni igrač na tržištu alkoholnih pića. Svaka velika priča o uspjehu u pravilu sadrži više faktora, ali mora se priznati da je kreativni marketing odigrao značajnu ulogu u globalnom rastu te njemačke tvrtke.
Primjera radi, Jägermeister je bio prvi u povijesti marketinga koji je još 1972. uveo koncept reklamiranja na nogometnim dresovima.
Ideja da se zamijeni lav na dresovima igrača Eintracht Braunschweiga s Jägermeisterovim jelenom nije se naročito svidjela Njemačkom nogometnom savezu (DFB). U to je vrijeme DFB-ova povelja zabranjivala bilo kakav oblik reklamiranja na odjeći igrača jer se tada smatralo da sport i biznis ne idu ruku pod ruku. Nakon kratke pravne bitke koja je ipak privukla široku medijsku pozornost, tvrtka je konačno uspjela postići tiskanje Jägermeisterova jelena na majice Eintracht Braunschweiga.
Momčad je 24. ožujka 1973. prvi put nosila te majice u utakmici na domaćem terenu u Braunschweigu protiv Schalkea 04. Budući da su pregovori oko svakog centimetra oglasnog prostora između Jägermeistera i DFB-a još trajali, do posljednje je minute ove utakmice sudac Franz Wengenmayer koristio ravnalo kojim je osiguravao da Jägermeisterov logo na prednjoj strani majice ne prelazi odobrenih 14 centimetara promjera. Ono što je tada bio skandal sada je uobičajena pojava u njemačkom, ali i svjetskom nogometu.
Jägermeister u brojkama
U financijskoj 2013., Jägermeister je postigao rekordnu prodaju; čak 92,2 milijuna boca od 0,7 l u odnosu na 89,2 milijuna takvih boca prodanih u 2012. Da je međunarodno tržište itekako važno za uspjeh Jägermeistera, pokazuje i podatak prema kojem je čak 80 posto prodaje u 2012. tvrtka ostvarila izvan Njemačke. Zanimljiv je podatak i to da je Ujedinjeno Kraljevstvo treće najveće tržište Jägermeistera, nakon SAD-a i Njemačke. Što se tiče Hrvatske, Jägermeister je uvjerljivo najprodavanije uvozno piće u našoj domovini s gotovo milijun prodanih boca u 2013. godini.
Priča o Jägermeisteru neobična je po mnogočemu: od 1960. orijentirali su se na samo jedan proizvod, koji se radi po recepturi nepromijenjenoj od 1934. Iako nema sumnje u to da je diversifikacija proizvoda u pravilu mudra poslovna strategija, u Jägermeisteru su se odlučili na dijametralno suprotan pristup – jedan jedini proizvod, od kojeg su potom stvorili moćan svjetski brend zaista inovativnim i raznolikim marketingom.