Iako svi simptomi govore da se krvna slika telekom industrije pogoršava primjenom odgovarajućih rješenja koja se već danas nude, te kontinuiranim praćenjem potrošnje i ukupnog zadovoljstva korisnicima pruženim im uslugama, negativni trendovi se mogu zaustaviti
Postojeći poslovni modeli koje su globalni telekom operatori godinama primjenjivali, više ne donose profite svojim kompanijama. Nezaustavljivo padaju standardni telekomunikacijski prihodi od govornih usluga u fiksnoj i mobilnoj mreži te od SMS poruka, a domaćim operatorima koji su već sad u potpunosti usklađeni s regulativom EU, nakon 1. srpnja slijedi dodatni pad prihoda od roaminga – samo su neki od zaključaka koje su donijeli sudionici devete Telekom Arene koju je organizirala Infoarena Grupa, pod pokroviteljstvom Hrvatske agencije za poštu i elektroničke komunikacije (HAKOM).
Telekom Arena, posljednja je tri dana, bila centralno mjesto okupljanja telekomunikacijske industrije i s njom povezanih tvrtki i institucija u Hrvatskoj i regiji. Detektirali su se problemi, razgovaralo o izazovima ulaska u zajednicu europskih zemalja i definirala rješenja kojima će se stati na kraj negativnim trendovima koji već neko vrijeme nagrizaju ovu lukrativnu industriju. U 2013. i godinama koje dolaze jedno je sigurno – korisnici se ponovno vraćaju u centar pažnje a uspješnost u zadržavanju postojećih i privlačenju novih korisnika biti će ključna za opstanak svih operatera na konkurentnom telekomunikacijskom tržištu.
Rast podatkovnog prometa
Telekomunikacijska industrija jedini segment rasta bilježi u bežičnom pristupu Internetu zbog povećanja broja korisnika te širenja razine telekomunikacijskih usluga, dok je kod postojećih, pogotovo premium korisnika vidljiv porast korištenja podatkovnog prometa uz istovremeni pad prihoda u tom segmentu.
Najveću prijetnju telekomima predstavlja ulazak OTT (over-the-top) igrača koji zapravo eksploatiraju pristup Internetu bez ulaganja u infrastrukturu poput Skypea, Vibera, YouTubea, Facebooka ili Whatsappa preko kojeg je do kraja 2012. godine poslano 18 milijardi poruka koje su, gledano kroz prihodovnu stranu, zaobišle mobilne operatore.
Operatori moraju naći zajedničko rješenje u suradnji s njima jer se uskoro očekuje i ulazak drugih proizvođača sadržaja na to tržište, prije svega proizvođača multimedijskog i zabavnog sadržaja. Jačanje dobavljača telekomunikacijskih usluga neminovno će za posljedicu imati konsolidaciju operatera pri čemu će oni slabiji jednostavno otpasti, a preostali još više ojačati.
4G Hrvatska
Hrvatsko telekomunikacijsko tržište doživjet će najvjerojatnije uzlet ulaganja u trenutku potpune komercijalizacije LTE tehnologije, odnosno četvrte generacije mobilne telefonije, te nastavkom ulaganja u optičku infrastrukturu.
'Kako bi 4G mreže zaživjele, operateri korisnicima moraju ponuditi raznovrsnu paletu uređaja koji podržavaju ovu tehnologiju, zatim cijenim pristupačne 4G uređaje, te ih na koncu putem svojim marketinških i promotivnih kanala educirati o prednostima i benefitima služenja LTE-om', kazao je Arne Schaelicke, stručnjak Nokia Siemens Networksa za mreže četvrte generacije.
Kada je pak riječ o daljnjim investicijama, zaključeno je kako će većina telekoma uslijed smanjenih prihoda teško pronaći prostora za ulaganja pa bi tu značajnu ulogu trebali odigrati regulatori tržišta. Osim u komunikacijsku infrastrukturu, operatori će morati intenzivirati ulaganja u upravljanje zadovoljstvom svojih korisnika (Customer Experience Management) kako bi im u pravo vrijeme i na pravi način isporučili najveću moguću kvalitetu usluge.
Ukoliko odluče ignorirati tu činjenicu, rapidno će gubiti korisnike. 'Telekom operateri danas moraju ponajviše paziti na svoje lojalne korisnike, pogotovo one koji se služe velikim spektrom usluga jer naše istraživanje pokazuje da 40 posto korisnika koji koriste više usluga i troše više od prosjeka nije zadovoljno uslugom sadašnjeg telekom operatera i planira ga promijeniti', objasnio je Dražen Vitez iz Nokia Siemens Networksa i dodao da usprkos tomu danas čak 66 posto telekoma nema podatke na osnovu kojih bi uspjela otkriti koliko su korisnici zadovoljni uslugama.
A korisnici, nezadovoljni kvalitetom pružene im usluge, se neće libiti promijeniti operatera nego će se – uslijed velike konkurencije na tržištu i bitno olakšanog prijelaza drugom operatoru - još više koristiti mogućnošću prijenosa broja po čemu se Hrvatska već sad nalazi u samom vrhu u Europi.
Upravo zbog svega navedenog, operatori diljem svijeta sve više primjenjuju CEM rješenja jer im ona istovremeno omogućuju dubinski uvid u telekomunikacijske navike i potrošnju njihovih korisnika, pa posljedično i racionalnije i efikasnije upravljanje dragocjenim mrežnim resursima.
'Usprkos tomu što svi simptomi govore da se 'zdravlje' telekomunikacijske industrije pogoršava, primjenom odgovarajućih 'lijekova', ili preciznije inovativnih tehnologija i rješenja stvoriti uvjete za kapitalizaciju mobilnog broadbanda te time zaustaviti pad prihoda od glasovnih usluga. Globalno iskustvo Nokia Siemens Networksa govori da je ključ veće profitabilnosti u kontinuiranom praćenju i upravljanju zadovoljstvom i očekivanjima korisnika, suradnji s pružateljima OTT usluga i povećanju efikasnosti i iskoristivosti kapaciteta mreža jer će to u konačnici operaterima omogućiti da kontroliraju podatkovni 'tsunami' koji ih uskoro očekuje!' – kazala je Nives Sandri članica Uprave Nokia Siemens Networksa Zagreb i dodala da se ne radi o jednom rješenju, nego o cijelom nizu njih – neka su tu kako bi podignula brzinu mreže, neka se brinu o kvaliteti i snazi signala dok su treća namijenjena isključivo povećanju kvalitete usluge.