POTONULA CARPATHIA

'Titanik vlada' je propala, a Vrdoljak se još gore zakopao novom metaforom

20.12.2017 u 17:54

Bionic
Reading

Ivan Vrdoljak, novi-stari predsjednik HNS-a, suočio se s nizom neugodnih pitanja nakon ekspresnog povratka u visoku politiku, a jedno od svakako najneugodnijih po njega je objasniti zašto se odlučio pridružiti HDZ-ovoj 'Titanik Vladi', kako ju je mjesecima svesrdno pogrdno titulirao

Vrdoljak se pokušao izvući tvrdnjom da te 'Titanik Vlade' više nema jer je propala i potonula s Mostom.

HNS je usporedio s parobrodom Carpathia koji se prvi odazvao na poziv upomoć s Titanika, ali je zaboravio da je i taj brod nesretno završio karijeru.

'Pukla je s Mostom. Bio je jedan kapetan na Titaniku i strojovođe, ali taj brod više ne postoji, došla je Carpathia. Nekog smo spasili, nekog nismo, ali Hrvatsku jesmo, u svakom slučaju, i to od trećih izbora u tri godine', kazao je Vrdoljak u emisiji 'Veto' na N1 televiziji.

Carpathia, ili punim imenom Royal Mail Ship (RMS) Carpathia, poput Titanika, svega nekoliko godina kasnije završila je na morskom dnu nakon što ju je torpedirala njemačka podmornica.

Tijekom Prvog svjetskog rata Carpathia je prevozila savezničke vojnike i zalihe, a u srpnju 1918. godine bila je dio konvoja koji je putovao iz Liverpoola u Boston kada su brod pogodila tri torpeda u moru pored južne obale Irske.

Pet osoba je poginulo, a ostale putnike i posadu spasio je HMS Snowdrop. Godine 1999. olupina Carpathije otkrivena je netaknuta na dubini od više od 152 metra.

Carpathia
  • Carpathia
  • Kapetan A.H. Rostron s časnicima s Carpathije
  • Preživjeli putnici s Titanika na Carpathiji
  • Kapetan Carpathije Arthur Rostron
  • Preživjeli putnici s Titanika na Carpathiji
    +3
Carpathia Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Carpathia je bila britanski prekooceanski putnički brod najpoznatiji po spašavanju dijela putnika s Titanika 1912. godine, na što se Vrdoljak i referirao. Morima je plovila od 1903. do 1918. godine. Carpathia je, kako navodi Encyclopaedia Británica, tijekom ljetne sezone povezivala Liverpool i New York, a tijekom zime New York s Trstom i našom Rijekom, koja se tada, kao i cijeli današnji teritorij Hrvatske, nalazila u sastavu Austrougarske Monarhije.

'S Titanikom zasad više tone HNS nego Vlada'

Može li HNS, uz kormilara Vrdoljaka i veslača Sauchu, pokrenuti Hrvatsku?

Iako nije bila bogato uređena kao drugi brodovi, bila je popularna među turistima i emigrantima. U početku je mogla primiti 1700 putnika, a nakon 1905. godine kapacitet je proširen na 2500 putnika. Tog kobnog dana 15. travnja Carpathia se nalazila na putovanju iz New Yorka u Rijeku prevozeći 740 putnika. Oko 12.20 sati primila je poziv za pomoć s Titanika. Bili su 107 kilometara udaljeni od mjesta na kojem je udario u santu leda i potonuo. Na mjesto nesreće stigli su tri sata kasnije i spasili 705 osoba iz čamaca za spašavanje.

Srećko Ferenčak, Blaženka Divjak, Predrag Štromar, Ivan Vrdoljak
  • Ivan Vrdoljak i Tomislav Saucha
  • Ivan Vrdoljak i Predrag Štormar
  • Ivan Vrdoljak
  • Ivan Vrdoljak i Predrag Štormar
  • Ivan Vrdoljak i Predrag Štormar
    +8
Ivan Vrdoljak i Predrag Štromar Izvor: Cropix / Autor: Ranko Suvar / CROPIX

Na brodu je bio velik broj hrvatskih pomoraca, a Drago Hedl je napisao knjigu prema dnevniku o tome osječke učiteljice Marije Bartowski. U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci čuva se originalni pojas za spašavanje s Titanika koji je pripadao pomorcu Josipu Caru s parobroda Carpathia. 

Ako je HNS Carpathia, kako kaže Ivan Vrdoljak, budućnost im ne izgleda blistavo.