U cilju administrativnog rasterećenja gospodarstva te radi poštovanja europskih pravila o tržišnom natjecanju, Vlada je odlučila reformirati tržište profesionalnih i poslovnih usluga, a osim djelatnosti revizora i odvjetnika, predviđeno je i liberaliziranje otvaranja i poslovanja autoškola. No to bi moglo imati neželjene posljedice, smatra prometni stručnjak Željko Marušić, koji za tportal upozorava da će se loše pretvoriti u kaotično i pogibeljno
Neke od mjera u Akcijskom planu kojim se poduzetnike kani rasteretiti različitih parafiskalnih nameta i olakšati im snalaženje u regulatornoj džungli uz poštovanje EU Direktive o uslugama i EU pravila tržišnog natjecanja odnose se na ukidanje ograničenja broja novoosnovanih autoškola ovisno o procjeni države, odnosno autoškole će se osnivati prema tržišnim uvjetima. Također, ukida se i fiksna tarifa nastavnog sata u autoškoli te propisivanje starosti autobusa kao uvjeta da bude korišten za pohađanje vožnje jer će kriterij biti njegova tehnička ispravnost.
Naime, prema navedenim propisima, nijedno tijelo javne vlasti ne smije procjenjivati postoji li odgovarajuća tržišna potražnja odnosno veličina tržišta koja bi opravdala odobrenje za pružanje usluge, već pružatelj usluge samostalno snosi tržišni rizik. Stoga, nakon izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama koje Vlada planira u prvom kvartalu ove godine, otvaranje nove autoškole više neće biti uvjetovano brojem potencijalnih kandidata, a budući da se ukidaju kriteriji za otvaranje autoškola, a time i sama mreža, u planu je i ukidanje Pravilnika o mreži i kriterijima o dovoljnom broju autoškola
Otkad je država 2009. odredila minimalnu cijenu pohađanja autoškole, postrožila kriterije i uvela Pravilnik o mreži i kriterijima o dovoljnom broju autoškola, nisu bili rijetki prigovori da unatoč poboljšanjima u odnosu na ranije po pitanju cijene i kvalitete, nove autoškole gotovo da je nemoguće otvoriti dok je drugima odgovaralo da nema prave konkurencije. Zasad u Hrvatskoj, prema podacima Hrvatskog autokluba (HAK), a isključivo on organizira i provodi vozačke ispite, postoje 353 autoškole i njihov registar vodi Ministarstvo unutarnjih poslova koje određuje najnižu cijenu nastavnog sata i ispita u autoškoli, a ona sama može odrediti bilo koju cijenu višu od minimalno propisane.
Zašto Vlada prepisuje zakonodavstvo EU-a?
Prometni stručnjak Željko Marušić upozorava da je 'potrebno uvesti više reda, stručnosti i odgovornosti u rad autoškola kako bismo dobivali kvalitetnije, vještije i odgovornije mlade vozače. No ovaj sklop mjera, nekritički prenesen iz zakonodavstva Europske unije, ne vodeći računa o specifičnostima i interesima Hrvatske i njenih građana, kontraproduktivan je. Loše će pretvoriti u kaotično'.
Naime, kako objašnjava: 'U većinu djelatnosti treba uvesti liberalizaciju i tržišnu utakmicu, čiji je bitni element cijena, ali to se nikako, ponavljam nikako, ne smije uvesti u primjerice školovanje pilota ili vozača. To je nepromišljeno i krajnje neodgovorno, konkretnije pogibeljno. Za školovanje vozača treba biti, od strane resornih državnih institucija, određen certificirani program obuke koji trebaju provoditi certificirane autoškole, propisanom i certificiranom opremom koju su propisali certificirani instruktori.'
Cijena treba biti primjerena kvaliteti tog programa, infrastrukturi, opremi i vozilima koji se koriste, ali i našim uvjetima. U njezino subvencioniranje trebala bi se uključiti sva osiguravajuća društva, jer kvalitetna obuka vozača izravno smanjuje njihove troškove, a smanjuju se i rashodi Ministarstva zdravstva', navodi Marušić i ističe da 'sustav treba organizirati tako da nema privilegiranih i da je primarna i presudna kvaliteta, odnosno promicanje vještine i odgovornosti vožnje. Po tim se kriterijima trebaju izdavati licence'.
'Potrebno je definirati minimalnu cijenu, koje određene autoškole, uz višu kvalitetu teoretske i praktične obuke koje nude, mogu povećati. Nikako se ne smije dozvoliti da se autoškole za kandidate bore dampingom cijena jer ćemo to plaćati povećanim brojem nesreća, većom smrtnošću te golemim izravnim i neizravnim troškovima', upozorava Marušić. Svjestan je toga da 'dosadašnji sustav nije dobar, daleko je od optimalnog, ali dok se ne osmisli bolje, ne treba ga dirati, odnosno igrati se ovakvim nepromišljenim prijedlozima koji bi mogli donijeti kaos, velike štete i mnoge zaviti u crno'.