Samo dva dana dijele nas od predsjedničkih izbora u SAD-u, čiji građani biraju između Kamale Harris i Donalda Trumpa. A sve to dok se Europska unija suočava s izazovom kako balansirati trgovinske odnose s Kinom i SAD-om. Ursuli von der Leyen, čelnica Europske komisije, započinje drugi mandat uslijed ove osjetljive situacije, a EU je već u svojevrsnom 'hladnom trgovinskom ratu' s Kinom
S obzirom na sve složeniju situaciju, EU mora pažljivo manevrirati između održavanja trgovinskih odnosa s Kinom i SAD-om, a nadolazeći američki izbori donose dodatnu neizvjesnost u globalnu trgovinsku politiku.
Trump je zaprijetio visokim tarifama prema Pekingu, ali i dodatnim carinama na uvoz iz drugih zemalja, uključujući EU. Ovaj bi potez mogao oslabiti transatlantsku trgovinu i preusmjeriti kineski izvoz prema relativno otvorenom europskom tržištu.
S obzirom na to da EU tek što je uvela carine do 35 posto na kineska električna vozila, postavlja se pitanje treba li Europa ublažiti sukob s Kinom i pripremiti se za Trumpa, ili ostati dosljedna svojim stavovima, piše Politico.
Izazov dvostrukog sukoba
Visoki europski dužnosnik, koji je želio ostati anoniman u razgovoru za Politico, izjavio je da 'Europa mora izbjeći trgovinske ratove i šokove s obje strane'. Nakon niza ekonomskih šokova uzrokovanih pandemijom covida-19 i invazijom Rusije na Ukrajinu, stagnirajuće gospodarstvo EU-a nije spremno za dodatne konflikte s dva ključna trgovinska partnera, kaže on.
Novoimenovani europski povjerenik za trgovinu, Maroš Šefčovič, izjavio je kako planira 'odlučno braniti europske interese' u odnosu prema SAD-u, istovremeno naglašavajući potrebu za 'prijateljskim rješenjima' oko neriješenih pitanja. Njegovi komentari odražavaju nadu da će potpredsjednica SAD-a Kamala Harris pobijediti na izborima. Što se tiče Kine, Šefčovič je kritizirao 'negativne vanjske učinke kineskog državnog ekonomskog modela'.
Hladni rat s Kinom i novi potezi EU-a
Prošlog tjedna Europska komisija uvela je do 35 posto carina na uvoz kineskih električnih vozila nakon što je istraga pokazala da kineski proizvođači profitiraju od državnih subvencija kroz čitav lanac opskrbe. Za sada je reakcija Pekinga ograničena - uvela je carine na izvoz europskog brendija, čime je ciljano pogođena francuska industrija konjaka.
Francuska ministrica trgovine, Sophie Primas, izjavila je da ne želi eskalaciju trgovinskog rata s Kinom, već želi zadržati 'umjerenu reakciju'. S druge strane, Njemačka, najveći investitor EU-a u Kini, očekuje daljnje 'prirodne' odgovore Pekinga na ove 'kaznene' carine.
Scenariji za budućnost
Mogući povratak Trumpa mogao bi potaknuti EU da ne zaoštrava sukob s Kinom, iako dio ljudi smatra da Trump samo pokušava natjerati Europu za zajedničku borbu protiv kineske ekonomske politike. Već u prvom mandatu, Trump je nastojao okupiti EU i Japan kako bi se suprotstavili kineskim subvencijama i nepoštenim trgovinskim praksama.
Ursula von der Leyen pokazala je spremnost za snažniju ekonomsku obranu tijekom svog prvog mandata i razvila niz instrumenata za zaštitu europskih trgovinskih interesa. Nova strategija usmjerena je na zaštitu ekonomske sigurnosti i očuvanje europske tehnologije od 'neprijateljskih' ruku.
Održavanje kontrole
Za sada EU pokušava izbjeći eskalaciju i pridržava se pravila Svjetske trgovinske organizacije, dok SAD i Kina nastavljaju svoj trgovinski sukob. Unatoč carinama na kineska vozila, Bruxelles pregovara o kompromisu koji bi uključivao minimalne cijene u zamjenu za ukidanje carina.
Bivši pomoćnik američkog trgovinskog predstavnika, Dan Mullaney, izjavio je da EU-ova akcija s carinama na kineska vozila ne bi trebala uzrokovati trgovinski rat jer se radi o legitimnoj trgovinskoj zaštiti. 'U idealnom slučaju, sve strane bi mogle shvatiti da ovo nije vrijedan povod za daljnju eskalaciju', dodao je Mullaney.