AMERIČKI CNBC

Upoznajte Hrvatsku, presporu zemlju EU-a

09.07.2014 u 13:38

Bionic
Reading

Američki CNBC objavio je priču o Hrvatskoj, koju opisuje kao 'usporenu državu istočnog Mediterana', naročito pogođenu ekonomskom krizom kakva muči i Portugal, Španjolsku, Italiju i Grčku

Hrvatska je 'mala zemlja za veliki odmor', a mnogi će Europljani sa sjevera – uključujući i ruskog oligarha Romana Abramoviča – reći kako su uživali na hrvatskom dijelu mediteranske obale, piše CNBC. S druge strane, Hrvatska je u krizi poput drugih turističkih država europskog Mediterana, a njezin neučinkoviti javni sektor još je više narastao od početka svjetske financijske krize 2008. i 2009. Gospodarstvo se ne oporavlja, a nezaposlenost je 'do neba visoka'.

Prije krize hrvatsko je gospodarstvo raslo zdravih četiri, pet posto godišnje, plaće su se udvostručile, a ekonomske i društvene prilike dramatično poboljšale. No Hrvatska je sada već šestu godinu u recesijo, a BDP je pao za 12 posto prema podacima Svjetske banke. Nezaposlenost je vrlo visoka – u svibnju je iznosila 16,3 posto – po čemu je Hrvatska na trećem mjestu u Europskoj uniji, čiji je prosjek nezaposlenosti 10 posto. No još gora je nezaposlenost mladih, čak 48,7 posto, od čega su gore samo Grčka i Španjolska.

Ekonomist Velimir Šonje za CNBC je rekao kako je dugogodišnja kriza rezultat izostanka strukturnih reformi te da je te probleme u vremenu prije 2008. skrivala velika domaća potrošnja. Šonje napominje i da Hrvatska nije kompetitivna, s obzirom na to da su 'plaće i porezni nameti relativno visoki'. Zato ne čudi što je Hrvatska na 75. mjestu na listi kompetitivnosti Svjetskog ekonomskog foruma, koja obuhvaća 144 države svijeta.


Kombinacija političkih i sindikalnih interesa onemogućavaju nepopularne reforme. 'Izostanak reforme radnog zakonodavstva glavni je razlog velike nezaposlenosti, u kombinaciji s ekonomskom stagnacijom', smatra Luka Orešković, akademski istraživač s Harvarda. Neke hrvatske kompanije su ipak uspjele rasti i iskoristiti ulazak zemlje u EU, čega je primjer Agrokor, koji je prošli mjesec kupio slovenskog rivala Mercator u povijesnom dealu po cijeni od 554 milijuna eura.

Još jedan 'neočekivani šampion' je i prehrambena kompanija Podravka koja se restrukturiranjem izvukla iz minusa te je u 2013. imala dobit od 200 milijuna kuna, što je 78 posto više nego godinu prije. Luka Orešković ističe da će takve kompanije biti generator izlaska Hrvatske iz krize.