POVIJESNE FOTOGRAFIJE

Za mračnu rupu u podzemlju Splita mlađi ni ne znaju, a uskoro će postati prvi metro u Hrvatskoj. Evo koji je plan

05.01.2019 u 16:43

Bionic
Reading

Dva kilometra dugačak tunel u splitskom podzemlju punih trideset i pet godina bio je mahom prazan i zapušten, iskorišten tek u nikad ostvarenim urbanističkim i razvojnim planovima grada te prilikom dva dnevna prolaska vlaka iz Zagreba. Za mračnu crnu rupu mlađi Splićani gotovo da i ne znaju, dok starije često podsjeća na doba u kojem je grad imao velike ambicije i dugoročne vizije, ali i sposobnost za ostvarenje velikih infrastrukturnih i inženjerskih pothvata. Zahvaljujući tome Split će od ovog ljeta dobiti svoj 'mini metro', prvi u Hrvatskoj, a za koju godinu ovaj grad će biti jedini sa željezničkom vezom do svog tridesetak kilometara udaljenog aerodroma

U doba Mediteranskih igara Split je sjajno iskoristio priliku i iz zapuštenog primorskog gradića transformirao se u moderan grad, najveći i najznačajniji na istočnoj obali Jadrana: probijali su se tuneli, asfaltirale prometnice, izgradio stadion i kompletna sportska infrastruktura, uređivale pješačke zone, nicali studentski sadržaji i izranjalo novo, dotad nepoznato urbano lice. Ipak, ništa se ne može mjeriti sa zahvatom koji se neambiciozno nazivalo 'usjekom' ili 'ukopom' željezničke pruge, prostrte još u vrijeme Franje Josipa - bio je to ključni trenutak nakon kojega je Split prodisao.

Dotad je, naime, ona doslovno dijelila grad na dvije polovice. Bučne i smrdljive lokomotive s čađavim vagonima spuštale su se niz Kozjak i potom milile kroz Kaštela, Solin i splitska predgrađa, zatim pored škvera, te usporavale i kroz četvrti Skalice, Sukoišan, Dobri i Manuš napokon izbijale do kolodvora na obali. S lijeve i desne strane nizale su se potleušice te industrijski pogoni i skladišta, potom vitki i moderni neboderi, a na koncu stoljećima stare i trošne zgrade, živahni Pazar i antička Dioklecijanova palača. Pružni prijelazi blokirali su promet i bilo je gotovo nemoguće normalno komunicirati automobilima ili javnim prijevozom, a o pješačkim koridorima da ne govorimo. Danas je to nezamislivo, ali tadašnja splitska djeca igrala su se na tračnicama.

'Živio sam u neboderu na Skalicama i za nas se radilo o normalnoj situaciji: znali smo kada nam vlakovi prolaze ispod prozora, trčali preko pruge i zabavljali se naoko nevinim, ali opasnim hobijima. Kada je krenulo ukopavanje, izgledalo nam je to kao revolucija', govori Ivo Šatara, današnji inženjer u tvrtki Lavčević. Koncem sedamdesetih kao student druge godine Građevinskog fakulteta bavio se amaterskom fotografijom i za tportal je ustupio dio svojih fotografija ovog milenijskog građevinskog pothvata.

Ukop pruge u Splitu, studeni 1978. godine
  • Ukop pruge u Splitu, studeni 1978. godine
  • Ukop pruge u Splitu, studeni 1978. godine
  • Ukop pruge u Splitu, studeni 1978. godine
  • Ukop pruge u Splitu, studeni 1978. godine
  • Ukop pruge u Splitu, studeni 1978. godine
    +6
Ukop pruge u Splitu fotografirao je inženjer Ivo Šatara krajem 70-ih prošlog stoljeća Izvor: Ivo Šatara / Autor: Ivo Šatara

'Slikao sam bez velikih pretenzija, onako iz zabave, a danas mi je žao što nisam posvetio više pažnje željeznici. U to doba gradilo se na sve strane i tko je mogao zamisliti da će nam desetljećima kasnije jedan tunel biti tako važan te da ćemo baš zahvaljujući njemu moći planirati budućnost grada u 21. stoljeću', nastavlja Šatara.

Koliko su inženjeri onog doba bili dalekovidni, dokazuje nekoliko nepoznatih podataka: uz trasu željezničkog tunela ukopan je kanalizacijski koji je tek dvadeset godina kasnije iskorišten kao osnova za izgradnju kolektora otpadnih voda, a iznad njega formirana je dugačka i široka šetnica - doduše, u međuvremenu zagušena i zakrčena parkiralištima, kafićima, kioscima i štandovima. Ipak, najvažniji je zalog za budućnost: da nije bilo ovog objekta i da je vlak nastavio tutnjati centrom grada, Split bi odavno izgubio željezničku vezu s ostatkom svijeta.

To se, tvrde sugovornici tportala, gotovo dogodilo u vrijeme ministra prometa Siniše Hajdaša Dončića i, paradoksalno, nije se provelo zahvaljujući nevjerojatnom turističkom skoku i nesnosnim ljetnim prometnim gužvama, koje su prošle godine eskalirale. Tada je sazrela spoznaja da u utrobi grada postoji neiskorištena dugačka cijev, pa je uoči sjednice Vlade u svibnju prošle godine reaktivirana također desetljećima stara ideja: željeznički i autobusni kolodvor preselit će iz centra grada u predgrađe Kopilica, a između te dvije točke prometovat će brzi metro. To je tek prvi korak novoproglašenog 'strateškog državnog projekta' koji će vlakom povezati trajektnu i zračnu luku, dva čvorišta s ukupno osam do devet milijuna putnika godišnje, ali i vratiti lokalno stanovništvo na tračnice.

'Trenutno se zaista intenzivno bavimo pripremom i očekujemo dovršetak svih potrebnih studija, no shvatili smo da moramo reagirati hitno doslovno kako bismo preživjeli iduću sezonu. Zato započinjemo s privremenim rješenjem od ovog lipnja', kaže za tportal zamjenik splitskog gradonačelnika Nino Vela.

Kako smo već objavili, u idućih nekoliko mjeseci u Kopilici će se urediti privremeni autobusni kolodvor i parkiralište za stotine turističkih autobusa, pa će putnici do centra grada dolaziti podzemnim vlakovima za samo tri do četiri minute. U roku od dvije godine planira se urediti i otvoriti jednu podzemnu postaju točno na pola trase, na Trgu Hrvatske bratske zajednice, koja je izgrađena i potom zatrpana koncem sedamdesetih, a u roku od pet do šest godina sve bi trebalo biti na svome mjestu: novi veliki kolodvori u Kopilici, metro do gradske luke te pruga protegnuta sve do aerodroma.

Split će se, kažu, vratiti željeznici. Nitko nije mogao zamisliti da će mu za to trebati skoro četiri desetljeća.

Autobusni kolodvor Split
  • Autobusni kolodvor Split
  • Autobusni kolodvor Split
  • Autobusni kolodvor Split
  • Autobusni kolodvor Split
  • Autobusni kolodvor Split
Autobusni kolodvor Split Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Dalmatinski portal