šokantan nalaz

Zabrinjavajući podaci: Otkriveno na čemu se najviše vara kupce

08.01.2025 u 20:24

Bionic
Reading

Čak 30 posto trgovaca je samo u prosincu varalo kupce na prehrambenim proizvodima. U 163 inspekcijska nadzora prehrambenih proizvoda provedena u posljednjih 20 dana prosinca, otkriveno je čak 46 povreda Zakona o zaštiti potrošača

U više od polovine tih slučajeva, utvrđena je nepoštena poslovna praksa trgovaca, od zavaravanja potrošača cijenama na sniženju do četiri slučaja izravnog kršenja Vladine odluke o kontroli cijena zaštićenih proizvoda. Trgovce uhvaćene u prekršaju čekaju kazne - od 1.300 eura za prodavače do 26.5 tisuća eura za tvrtku, objavio je RTL Danas.

O nalazima inspekcije novinarka Kristina Čirjak razgovarala je s Josipom Kelemenom, savjetnikom potrošačke udruge Halo, inspektore, koji kaže da ga uopće ne iznenađuju rezultati.

'To je nažalost postala uobičajena poslovna praska u trgovačkim centrima i to je ono na što se potrošači najviše žale.'

Ističe da je vrlo česta situacija u kojoj piše da su proizvodi na sniženju ili akciji, a zapravo nisu.

'To praktički traje od Crnog petka, kada je bilo masovno varanje potrošača, gdje su jednu cijenu prikazivali kao osnovnu, da bi na kraju prikazali stvarnu, puno veću nego je u stvarnosti bila na sniženju', govori Kelemen.

Udruga Halo, inspektore također je nedavno provela inspekciju u kojoj su utvrdili niz nepravilnosti, kako je opisao Kelemen, prije svega da prodaju pokvarljivu, trulu robu.

'Utvrdili smo da varaju potrošače gdje god stignu, posebice na proizvodima koji dolaze iz Europske unije, gdje su prikazane cijene koje su daleko niže nego u Hrvatskoj. Vrlo je zanimljivo da nam prodaju robu s isteklim rokom trajanja', priča naš sugovornik.

Kelemen kaže da je na voću, povrću i mesu bilo najviše nepravilnosti: 'Najčešće su to bili rokovi trajanja, koji su prošli i po nekoliko mjeseci. Bilo je problema s nepripadajućim tijelima u proizvodima, poput žica, šibica, dijelova štakora. Nešto što se apsolutno ne bi smjelo naći u proizvodu. Bio je i problem što su nam stizali neispravni proizvodi, s greškom. Trgovci su vjerojatno kupili u Europi i plasirali na hrvatsko tržište.'

Dodaje da je vrlo zabrinjavajuća činjenica da su trgovci varali na zaštićenim proizvodima. 'Očito je da ne poštuju Vladinu odluku o cijenama. Ono što potrošače posebno brine je da često potrošači nalaze cijene koje su daleko više od onoga što je zakonom propisano', ističe Kelemen.

Dodao je kako su kazne otprilike jedna šestina dnevnog prometa jednog trgovačkog centra kojem se više isplati platiti kaznu nego korigirati cijenu i smanjiti dobit.

'Imamo niz primjera gdje su trgovci dobili zaista smiješne kazne od 500 do 1000 eura, što je doslovce zarade u nekoliko sati. To nisu nikakve kazne. Kada bismo primijenili kazne poput Italije, Njemačke, Francuske, gdje su kazne na razini polugodišnje zarade ili dobiti, onda bi svaki trgovac itekako pazio što i kako plasira na tržište', govori Kelemen.

Potrošačima je savjetovao da, prije svega, čitaju i prate ono što piše na deklaracijama.

'Deklaracija je osnova za bilo kakvu reklamaciju. Isto tako, savjetujem da se obrate Državnom inspektoratu, udrugama za zaštitu potrošača, a posebno bih skrenuo pozornost na javnu politiku, koju u Hrvatskoj propisuje prije svega Vlada, Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo financija. Mislim da je rješenje ove situacije u njihovim rukama i javnim politikama koji kreiraju.', poručio je Kelemen.