KRAJ JAVNE RASPRAVE

Zakonski prijedlog o IPO HAC-ONC-a uskoro u vladinoj proceduri

10.06.2015 u 15:39

Bionic
Reading

Na središnjem vladinom portalu za savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u srijedu završava javna rasprava o zakonskom prijedlogu koji omogućuju monetizaciju više od 30 milijardi kuna dugova koje imaju Hrvatske autoceste (HAC) i Autocesta Rijeka-Zagreb (ARZ), putem inicijalne javne ponude dionica (IPO) tvrtke za održavanje i naplatu cestarina HAC-ONC

Prema informacijama iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, zakon bi se u roku dva tjedna trebao naći u vladinoj proceduri, nakon što se prikupe i analiziraju primjedbe iz javne rasprave, a u Sabor bi trebao stići do sredine srpnja.

Cilj je Zakona o postupku razduživanja strateških trgovačkih društava Hrvatske autoceste d.o.o. i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. privatizacijom trgovačkog društva Hrvatske autoceste – Održavanje i naplata cestarine razduživanje HAC-a i ARZ-a, koji nisu u mogućnosti uredno podmirivati svoje kreditne obveze, a koje su lani postale dio javnog duga, kaže se u objašnjenju prijedloga zakona.

Ukupni dug veći od 30 milijardi kuna

Prema aktualnim projekcijama, tom transakcijom javni dug koji je na kraju prošle godine iznosio oko 279 milijardi kuna ili 85 posto bruto domaćeg proizvoda, smanjio bio se za otprilike 4 postotna poena.

Ukupni dug HAC-a i ARZ-a trenutno iznosi više od 4 milijarde eura, odnosno gotovo 30,5 milijardi kuna. Od toga se na HAC odnosi 3,1 milijarda eura, a na ARZ 912 milijuna eura duga.

Od tog iznosa, samo bi ove godine trebalo biti otplaćeno 574 milijuna eura glavnice i kamata, a slijedeće godine 671 milijun eura. Kako je vremenska struktura otplate kreditnih obveza kratkoročna, otplate glavnica kredita rastu progresivno do 863 milijuna eura u 2019. godini.

No, HAC i ARZ su 2014. ostvarili ukupno tek oko 250 milijuna eura ili 1,9 milijardi kuna prihoda, što je dostatno za pokrivanje tek manjeg dijela njihovih obveza po postojećim kreditima.

"U takvoj situaciji otplata kredita nije moguća bez refinanciranja velikog dijela dospjele glavnice uz državna jamstva, kao što je bio slučaj u 2014. i 2015. godini. Davanje državnih jamstava upitno je sa stajališta dozvoljenosti državnih potpora, obzirom da su oba društva ekonomski operatori koji djeluju na tržištu, te se državna jamstva kao oblik državne potpore neće moći davati za refinanciranje obveza u 2016. godini i nakon toga", navodi se u pojašnjenju ovog zakonskog prijedloga.

Kako bi se provela inicijalna javna ponuda dionica (IPO) te razduživanje, predlaže se da određene poslove HAC-a na određenim autocestama i cestovnim objektima s naplatom cestarine na državnim cestama, obavlja tvrtka HAC-ONC, a ARZ se gasi.

Na HAC-ONC bi se tako na 50 godina prenijeli poslovi građenja, rekonstrukcije, održavanja i upravljanja na izgrađenim autocestama i cestovnom objektu s naplatom cestarine na državnoj cesti tunela Sveti Ilija. HAC-ONC bi tijekom tog razdoblja imao i pravo na prihode od naknada za korištenje autocesta, odnosno cestarinu, naknadu za izvanredni prijevoz, naknadu za pravo građenja i pravo služnosti te naknadu za korištenje cestovnog zemljišta i obavljanje pratećih uslužnih djelatnosti.

Prihod od uspješnog IPO-a bio bi 1,5 mlrd eura

Pod pretpostavkom uspješno provedenog IPO-a, 60 posto dionica HAC-ONC-a, procjenjuje se u zakonskom prijedlogu, vlasnici toga društva, odnosno HAC i Republika Hrvatska, kao pravni sljednik ARZ-a, trebali bi ostvariti neto primitak u iznosu od 1,5 milijardi eura.

Tada bi država, slijedom raskida Ugovora o koncesiji i prestanka postojanja ARZ-a, trebala kreditorima isplatiti 458 milijuna eura, dok bi preostalih 1,04 milijarde eura koristio HAC za pregovore s kreditorima i otplatu najnepovoljnijih kredita, primarno komercijalnih banaka. Na taj bi se način dug HAC-a smanjio na 2,06 milijardi eura, a državi bi preostalo 454 milijuna eura ARZ-ovog duga.

Ministar pomorstva prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš-Dončić izjavio je u utorak da će se novac prikupljen inicijalnom javnom ponudom dionica (IPO) HAC-ONC-a iskoristiti isključivo za vraćanje HAC-ovih i ARZ-ovih dugova. Prema njegovoj najavi, zakon o IPO-u HAC-ONC-a trebao bi u saborskoj proceduri biti do 15. srpnja.