CRNI PODACI

Željko Marušić za tportal analizira: Na cestama nikada manje mrtvih, ali...

Bionic
Reading

Prema podacima koji nisu konačni, na hrvatskim su cestama tijekom 2016. smrtno stradale 304 osobe. Konačna će brojka biti poznata 30. siječnja 2017. jer se uračunavaju i oni koji od posljedica nesreće preminu do 30 dana nakon događaja. Budući da se po dosadašnjem prosjeku crne brojke naknadno povećavaju za jednu do dvije smrtno stradale osobe, u protekloj godini na hrvatskim cestama, izvjesno je, poginulo je najmanje osoba do sada

Uzmemo li u obzir da je to manje od petine smrtno stradalih u usporedbi s 1979., prometno najtragičnijom godinom u hrvatskoj povijesti (1605 poginulih), odnosno 54 posto manje nego 2008. (664), možemo biti vrlo zadovoljni. Realno ipak ne možemo jer se postignuta (fiktivna) stopa od 72 smrtno stradalih na milijun stanovnika temelji na službenom, a realno netočnom broju stanovnika, posljedici masovnog iseljavanja proteklih godina.

Budući da se, osim smanjenja baze (broja stanovnika) za 150.000 do 200.000, bitno promijenila struktura stanovništva, jer su iseljeni mahom iz radno, time i prometno najaktivnije, dakle najrizičnije skupine, revalorizirana je stopa smrtnosti na hrvatskim cestama za 2016. godinu na oko 78 poginulih na milijun stanovnika.


Pogotovo ne možemo biti zadovoljni ako znamo da se na razini Europske unije, prema dostupnim podacima, očekuje smanjenje smrtnosti u usporedbi s 2015. za oko pet posto, uz stopu od 48 poginulih na milijun stanovnika, pa su hrvatske ceste, kao i proteklih godina, 60-ak posto smrtonosnije od europskog prosjeka. Stoga smo, kao i proteklih godina, među dvije-tri najgore zemlje Unije.

Evo zašto su hrvatske ceste nesigurne

Uzroci realno lošeg, preciznije vrlo lošeg stanja sigurnosti na hrvatskim cestama mogu se grupirati u deset sljedećih točaka. Ova analiza pokazuje da su najavljene promjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama dio površnog i pogrešnog pristupa rješavanju problema sigurnosti, odnosno prevelike stope smrtnosti na našim cestama, te bacanje pijeska u oči građanima:

1.Potpuno pogrešno ustrojen prometni sustav u RH. Umjesto da njime upravlja Ministarstvo prometa (MPPI), kao u gotovo svim zemljama svijeta, jer jedino ono može i treba osigurati sustavan pristup koji bi cjelinom svih nužnih mjera osigurao bitno veću sigurnost te približavanje standardima EU-a, neprestano ga, od osamostaljenja Hrvatske do danas, vodi MUP.

Premda iz toga proizlazi da se u Ministarstvu prometa ponašaju kao da to nije njihov posao, odnosno da ni ne znaju što bi napravili, a MUP praktički jedini radi na sigurnosti u prometu, što je uvelike točno i problem po sebi, tako se radi nesustavno i površno. Usto se teško mogu ispraviti propusti u nadzoru prometa i sankcioniranju prekršitelja. Zbog toga građani s pravom imaju osjećaj da policija najviše kontrolira kad se najlakše naplaćuju kazne, a ne kad je sigurnost najviše ugrožena - u noćima vikenda i na skliskoj cesti.

POGINULI NA HRVATSKIM CESTAMA
1979. ..................1605 (crni rekord)
1990. ..................1360
2000. .................. 655
2001. .................. 647
2002. .................. 627
2003. .................. 701
2004. .................. 608
2005. .................. 597
2006. .................. 614
2007. .................. 619
2008. .................. 664
2009. .................. 548
2010. .................. 426
2011. .................. 418
2012. .................. 393
2013. .................. 368
2014. .................. 308
2015. .................. 348
2016. .................. 304 (privremeno, konačno će biti poznato 30.1.2017.)

2.Loša prometna kultura koju matematički potvrđuje udio najugroženijih skupina sudionika u prometu (pješaka, biciklista, mopedista i motorista) u ukupnom broju poginulih. Hrvatskih je s oko 46 posto udjela među najvećima u EU, što izravno pokazuje da nam je kultura vožnje među najgorima. U zemljama s visokom kulturom vožnje taj udio iznosi do 30 posto. To je uvelike posljedica neučinkovitog, pogrešno usmjerenog i krajnje predvidivog policijskog nadzora. Naime, svaki iskusni vozač zna gdje može očekivati kontrole pa treba paziti te gdje nikada nema policije.

3.Skandalozno neučinkovito pravosuđe zbog loše organiziranosti, nestručnosti i neaktivnosti te vrlo izvjesne djelomične korumpiranosti, što egzaktno pokazuju slučajevi niza vozača koji i nakon desetaka brutalnih i pogibeljnih te evidentiranih (!) kršenja prometnih propisa i dalje imaju važeću vozačku dozvolu. Time se udara u temelje nacionalnih interesa, ukazujući gotovo na 'petu kolonu' u pravosudnom sustavu. Stanje bi bilo i gore da nije djelovanja medija, odnosno alarmiranja javnosti.

4.Manjkavi propisi: najveći je problem krajnje nestručno i neodgovorno definiranje zimske opreme, mogućnost korištenja ljetnih guma s utorima od četiri milimetra i lanaca u prtljažniku, umjesto zimskih, koje bi, uz poželjno smanjenje PDV-a na 10 posto, trebale biti obvezne i često spasonosne u zimskom periodu računanja vremena. Time bi poginuli deseci osoba manje, a stotine osoba manje bile bi ozlijeđene.

Nerazumnom kombinacijom manjkavog članka 54. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (ne kažnjava se prekoračenje izvan naselja do 10 km/h) i policijskom tolerancijom mjerenja od 10 posto, odozgo na dolje (!), kao da smo u 19. stoljeću, na autocesti je realna dozvoljena brzina 155 km/h (160 po brzinomjeru), a 111 na običnim cestama (115 po brzinomjeru). To je velik problem, pogotovo na običnim cestama. Time se i za više od 20 posto nepotrebno povećava potrošnja goriva te zagađenje okoliša. Najapsurdnija je tolerancija od 10 km/h za izmjerene brzine do 100 km/h, dakle u pješačkoj zoni, u kojoj je ograničenje 30, legalno se može voziti 40 km/h (33 posto brže!).

Tada brzinomjer pokazuje 42. Osim što je to nerazumno i opasno, naše vozače navikle na takvu praksu izlaže riziku da, primjerice u Švicarskoj i Švedskoj, za isto budu kažnjeni s, preračunato, 1000 eura. Ukidanje odredbe o najvećoj snazi vozila za mlade vozače u svibnju 2015. bio je nož u leđa sigurnosti u prometu. Tu je odredbu potrebno vratiti, dapače postrožiti (sa 80 na 70 kW, odnosno 109 na 95 KS), uz dodatak da za strane vozače vrijedi odredba prema zakonu zemlje u kojoj je izdana vozačka dozvola. Time bismo ispunili važnu sigurnosnu funkciju te riješili prigovore EU-a.


5.Udio onih koji su preživjeli nesreću, a preminuli su do 30 dana nakon nesreće, u ukupnom broju smrtno stradalih, od blizu 40 posto (!), pokazuje da je katastrofalno medicinsko zbrinjavanje nakon nesreća. Hrvatska je među rijetkim zemljama, ne samo u Europi, nego u svijetu, bez organizirane službe hitnog helikopterskog medicinskog zbrinjavanja, HEMS (Helicopter-based emergency medical service), a i zemaljska služba nije optimalno organizirana i opremljena.

6.Prosječna starost automobila na hrvatskim cestama prešla je 13 godina, dok je europski prosjek oko osam, pa su naša vozila znatno manje sigurna. Ako se od oko 43.000 registriranih novih vozila u 2016. oduzme oko 10.000 onih koji će završiti u reeksportu i oko 19.000 njih kupljenih od javnih i državnih poduzeća, poduzetnika i rent-a-car tvrtki (od tog broja petina će završiti ureeksportu, a ostatak na domaćem tržištu rabljenih vozila), preostala je količina daleko nedostatna da bi zaustavila trend daljnjeg starenja voznog parka, a pogotovo osigurala pomlađivanje. Umjesto da su smanjena davanja na vozila dostupna većini naših građana, tzv. porezna reforma čak ih je povećala, što je neodgovorno i nerazumno.


7.Većini građana i poduzetnika preskupo je korištenje autocesta pa se prometni tokovi, mimo mogućnosti infrastrukture i prometne logike, preusmjeravaju sa sigurnih autocesta na znatno manje sigurne državne i županijske ceste. Stoga svakodnevno imamo tisuće realno nepotrebnih, opasnih pretjecanja te interakcija automobila i gospodarskih vozila s pješacima, biciklistima, mopedistima, poljoprivrednim i radnim strojevima... Najavljeno poskupljenje cestarina, čak i izvan sezone, dok većina autocesta zjapi prazna, potpuno je kontraproduktivno i neodgovorno, višestruko štetno i nerazumno. Ova je mjera doslovce sabotiranje prometne sigurnosti.

8.Preskup prijevoz taksijem neizravan je, ali egzaktan krivac za stotine nepotrebno poginulih i tisuće ozlijeđenih na hrvatskim cestama samo u posljednjih deset godina. Kratkovidna i nerazumna politika podržavanja statusa quo, sebičnog, privilegiranog, često monopolističkog položaja taksista, nespremnih i nevoljnih za tržišnu utakmicu, te otežavanje ulazaka novih modela poslovanja u prijevozu putnika osobnim vozilima - sve je to protiv nacionalnih interesa.

9.Manjkava i neispravna prometna infrastruktura, koja ne ispunjava norme EuroRAP-a (European Road Assessment Programme), da ceste 'opraštaju greške vozačima', povećava crni niz. Najveći su problem i 'crni specijalitet' hrvatskih državnih i županijskih cesta, pogotovo u Slavoniji, armirano-betonski mostići preko odvodnih kanala uz ceste, koji prometno-tehnički benigna izlijetanja pretvaraju u masakriranje i tragedije.


Riječ je o čvrstim objektima unutar prometnog pojasa, s bitnim negativnim utjecajem na sigurnost. Da imamo stručno i odgovorno Ministarstvo prometa, njihova bi daljnja izgradnja već danas bila strogo zabranjena, a postojeći bi se planski i uz subvencije uklanjali te mijenjali drvenim pomičnim strukturama. Golem su problem nezaštićeni armirano-betonski i čelični stupovi uz same ceste, premda je to funkcijski često nepotrebno, samonikla i neodgovorno posađena stabla uz ceste, pogrešno projektirani portali nadvožnjaka, preslabe ograde na autocestama, pogrešno postavljeni, izvedbom neodgovarajući šahtovi...

10.Premalo korištenje dostupne i razmjerno jeftine elektroničke tehnologije i logistike za nadzor prometa, koja bi gotovo potpuno mogla zamijeniti presretače na autocestama, uz učinkovito sankcioniranje prekršitelja na naplatnim kućicama. Integralni videonadzor svih bitnih prometnica višestruko je koristan: disciplinirali bi se najteži prekršitelji, policija bi se rasteretila i mogla preusmjeriti na 'nepokrivene' dijelove prometnog sustava, vozače koji dožive nesreću tuđom krivnjom zaštitilo bi se od manipulacija i lažnog okrivljavanja te bi se olakšali pravni postupci - točno utvrđivanje činjenica, odnosno krivnje za nesreću. Usto bi se bitno povećala opća sigurnost...